וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוריאה הצפונית ממשיכה לאיים: נתקוף גרעינית את הדרום וארה"ב

7.3.2016 / 8:50

בעקבות התמרון הצבאי הגדול שבו פתחו היום צבאות שתי המדינות, איים קים ג'ונג און ב"תקיפות מנע גרעיניות" נגד בסיסיהן באוקיינוס השקט וכן על אדמת ארצות הברית. אולם מומחים חלוקים בשאלה אם צבא הצפון אכן מסוגל לממש את האיום

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד: כך נראה שיגור הטיל ארוך הטווח של קוריאה הצפונית)

קוריאה הצפונית שיגרה היום (שני) איום לוחמני נוסף כשהזהירה מפני "תקיפות מנע גרעיניות" ללא הבחנה נגד וושינגטון וסיאול. האיום בא בעקבות התרגיל שבו החלו היום צבאות ארצות הברית וקוריאה הדרומית.

איומים מסוג אלה הפכו לסימן ההיכר של המנהיג הצפון קוריאני, קים ג'ונג און, מאז עלה לשלטון לאחר מות אביו בדצמבר 2011. אולם הם התגברו במיוחד כשוושינגטון וסיאול נערכו למה שהן מכנות "התמרונים ההגנתיים של האביב". פיונגיאנג טענה כי התרגיל, שיימשך עד סוף אפריל, מדמה תרחישי פלישה.

ועדת ההגנה הלאומית העוצמתית של קוריאה הצפונית איימה בתקיפות נגד מטרות בבסיסים דרום קוריאניים ואמריקניים באוקיינוס השקט וכן על אדמת ארצות הברית. היא מסרה כי אויביה "עובדים יחד כשדם ניגר מעיניהם במטרה להפר את הכבוד, הריבונות וזכויותיה של קוריאה הצפונית".

לקריאה נוספת:
שליט קוריאה הצפונית הורה לצבאו: "יש להתכונן לשימוש בנשק גרעיני"
שעות לאחר הטלת סנקציות חדשות: קוריאה הצפונית שיגרה טילים
אמריקני נעצר בקוריאה הצפונית והתחנן בבכי: "הצילו אותי"

"אם נלחץ על הכפתורים להשמדת האויבים שלנו כעת, כל הבסיסים שבהם מתבצעות הפרובוקציות ייעלמו בים בלהבות ובאפר ברגע אחד", נמסר בהודעת פיונגיאנג.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בביקור במפעל תעשייתי בפיונגיאנג, 2 בפברואר 2016. רויטרס
חלק מהכעס הצפון קוריאני נובע מכך שהם מאלצים את המדינה הענייה להגיב בתמרונים יקרים משלה. קים ג'ונג און/רויטרס

תקיפת מנע צבאית רחבת היקף שתשים קץ לשלטונו האוטוריטרי של שושלת קים אינה צפויה לקרות. מחוץ לקוריאה הצפונית מתקיים דיון רציני בשאלה אם פיונגיאנג בכלל מסוגלת לבצע את התקיפות שבהן היא מאיימת.

עם כל ניסוי גרעיני שביצעה, הרביעי נערך בינואר, התקדמה קוריאה הצפונית צעד נוסף, אך מומחים רבים מעריכים כי הארסנל שלה עשוי להכיל רק פצצות גרעיניות גולמיות. הם אינם בטוחים שהצפון קוריאנים התמקצעו בתהליך הדרוש להרכבת ראשי נפץ על פצצות. המומחים גם מטילים ספק באשר לשאלה אם יש ברשותם טיל ארוך טווח שיכול לשאת פצצה שכזאת עד אדמת ארצות הברית.

אולם הרטוריקה הצפון קוריאנית מעלה חששות בסיאול ובבעלת בריתה וושינגטון, ולא רק בגלל המספר הגדול של הלוחמים והנשק הפזורים בגבול החמוש ביותר בעולם, שנמצא במרחק שעה נסיעה מבירת קוריאה הדרומית, ו-10 מיליון תושביה.

תרגיל צבאי משותף של קוריאה הדרומית וארצות הברית בנמל ליד סאול. רויטרס
כלי שיט אמריקניים בדרום קוריאה במהלך תמרון ב-2014/רויטרס

האיבה הקוריאנית מתפרצת לעתים בהתכתשויות עקובות מדם – 50 דרום קוריאנים נהרגו במתקפות ב-2010 שבהן האשימה סיאול את הצפון – וישנה תמיד הדאגה מהסלמת האלימות.

היחסים הרעועים בין קוריאה הצפונית לבין יריבותיה, סיאול ו-וושינגטון, הוחמרו בעקבות הניסוי הגרעיני שערכה פיונגיאנג בינואר וניסוי בטיל ארוך טווח שנערך בחודש שעבר – ניסוי שנטען כי נעשה בו שימוש בטכנולוגיית טילים בליסטיים אסורה.

לאחרונה הטיל האו"ם סנקציות נוקשות על הצפון, וקוריאה הדרומית נקטה קו קשוח יותר מבדרך כלל נגד שכנתה, שכלל הצגת חוק חדש לזכויות אדם צפון קוריאניות ואזהרה של הנשיאה מפני הפלת המשטר בפיונגיאנג. קוריאה הדרומית תודיע מחר גם על סנקציות חד-צדדיות.

הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על סנקציות חדשות נגד קוריאה הצפונית, 2 במרץ 2016. רויטרס
סבב סנקציות חריף נוסף הוטל על צפון קוריאה. מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

איומים גרעיניים דומים מצד קוריאה הצפונית ננקטו ב-2013, גם אז בזמן אימוני האביב, לאחר שהאו"ם הטילה עיצומים על הצפון בעקבות ניסוי גרעיני וניסוי בטיל ארוך טווח.

צבא קוריאה הדרומית הודיע כי התמרונים השנה יהיו הגדולים ביותר שנערכו מעולם, ויכללו 300 אלף חיילים דרום קוריאנים ו-17 אלף אמריקנים. מומחים סבורים כי חלק מהכעס הצפון קוריאני מהתרגילים נובע מכך שהם מאלצים את המדינה הענייה להגיב בתמרונים יקרים משלה.

בתגובה לאיום הצפון, מסר דובר משרד ההגנה הדרום קוריאני מון סאנג גיו?ן כי קוריאה הצפונית חייבת להימנע "מפעולה פזיזה שתביא עליה הרס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully