וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכול כאן הצגה, זה ביזיון": סערה בדיון המחודש על חוק ההשעיה

23.2.2016 / 15:02

ועדת החוקה התכנסה שוב כדי לדון בחוק שיאפשר להשעות חבר כנסת לצמיתות אם הביע תמיכה בטרור. במהלך הדיון פרץ ויכוח חריף בין יו"ר הוועדה סלומינסקי לח"כ חנין, שנטש את המקום. יו"ר הכנסת: "הלוואי שלא היה צריך לקיים את הדיון"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל, מתן חדד

ועדת חוקה, חוק ומשפט התכנסה היום (שלישי) לדיון בחוק ההשעיה, שלפיו ניתן יהיה להשעות חבר כנסת עד סוף הקדנציה אם ביצע מעשה שהביע תמיכה במאבק מזוין נגד ישראל או בארגון טרור, הסית לגזענות או שלל את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. בתחילה הייתה כוונה להעביר את החוק כך שיכלול גם התבטאויות, אולם לנוכח עמדת הייעוץ המשפטי של הוועדה ומחלוקות בקואליציה הוחלט לקדם את החוק במתכונת זו.

במהלך הדיון פרץ עימות חריף בין ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) ליו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, והיועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון. בשלב מסוים עזב חנין את הדיון במחאה. "אין טעם ואין צורה בדיון הזה, המכובדת כאן מזויפת. היועץ המשפטי לכנסת לא נשאר לשמוע את הדיון והשאלות ולא יו"ר הכנסת. איזה צורה יש לדיון הזה? הכול כאן הצגה. זה ביזיון", אמר ח"כ חנין.

סערת חוק ההשעיה - עוד כותרות:
ח"כים נפגשו עם משפחות מחבלים; נתניהו: "לא ראויים להיות בכנסת"
חוק ההשעיה הוחמר: ניתן יהיה להדיח ח"כ גם בשל התבטאויות
ההתכתשות על חוק ההשעיה: מגלגלים את תפוח האדמה הלוהט לעבר נתניהו

וועדת חוק חוקה ומשפט דיון בחוק ההשעיה. דוברות הכנסת, אתר רשמי
החוק יקודם במתכונת מרוככת. הדיון בוועדה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת

בטרם עזב יו"ר הכנסת את הדיון הוא אמר כי "בנושא כזה ראוי שכול חבר כנסת יצביע על פי צו מצפונו ולא על פי משמעת סיעתית. בשבועות האחרונים שמעתי כל מיני דוברים בשמי בעניין הזה והייתי רוצה שתשמעו מפי מה אני רואה כחיובי ומה כשלילי".

לדבריו, "הלוואי שלא היה צורך לקיים את הדיון הזה. נחנו לא שם ואנחנו אולי אפילו בכיוון של סחף. האם על ידי חקיקה כזו נעצור את הסחף? או שאם נתאפק ונמתין הדברים יסתדרו? אני חושב שאם נמתין לא נגיע למקום יותר טוב, לצערי". ח"כ אדלשטיין התייחס גם לריכוך שעבר נוסח החוק. "שמחתי לצמצום מסוים של העילות להשעיה", הסביר את תמיכתו בהגדלת סף חברי הכנסת הנדרשים לתחילת התהליך ל-70.

במהלך הדיון, ציינה יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון את הופעתו של יו"ר הכנסת בדיון. "יש תפקיד ליו"ר כנסת, הוא צריך להגן גם על המיעוט בכנסת", אמרה. "ראש הממשלה ויו"ר הקואליציה חוגגים על החוק הזה, ואתה יו"ר הוועדה - אתה ראשון החוגגים", תקפה את יו"ר הוועדה סלומינסקי. "יכולת להיות בלם וחסם, אבל הזדרזת לבזות את הוועדה שאתה עומד בראשה. הולך להיווצר פה כדור שלג. יש מי שרוצה להשתמש בכוח הקואליציוני שלו כדי להדיר קבוצות שלא נראות לו מהכנסת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וייו"ר הוועדה ניסן סלומינסקי בוועדת חוק חוקה ומשפט. קרדיט דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
זכו לביקורת מצד האופוזיציה. יו"ר הוועדה ח"כ סלומינסקי ויו"ר הכנסת אדלשטיין/מערכת וואלה! NEWS, קרדיט דוברות הכנסת

ח"כ מייקל אורן (כולנו) טען כי "אין ברירה". "נוצר כאן וואקום. לא ייתכן שחברת כנסת שהשתתפה במשט עדיין מכהנת כחברת כנסת וזה קרה כי הגורמים המשפטיים לא פעלו ולכן הכנסת נאלצת להיכנס לוואקום הזה", אמר. "אני לא בעד זה אבל אין ברירה. מי שטוען שזה בלתי דמוקרטי זה לא נכון. נקווה שנדע למלא את הוואקום בצורה הנכונה".

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) הוסיף כי "צריך לשים לב שגם לו נצליח לחצות את כל המכשולים והמשוכות ייכנס חבר כנסת אחר במקום המושעה מאותה מפלגה". לדבריו, "הייתי שבע רצון לשמוע זעזוע גם מהצד השני של המפה הפוליטית מהפעולה שנעשתה. אבל זעזוע לא מספיק, צריך לעשות מעבר. החוק הזה שומר על הדמוקרטיה".

מליאת הכנסת היום 10 פברואר 2016. נועם מושקוביץ
"המשך הקמפיין של נתניהו". לבני/נועם מושקוביץ

"זו החלטה פוליטית של ראש הממשלה להמשיך את הקמפיין שהוא התחיל בבחירות על הערבים שנוהרים לקלפי, חקיקה נגד עמותות ועכשיו להעיף את הערבים מהכנסת ואתה כיו"ר ועדה שותף לדבר הזה", אמרה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני). "אני מצרה על זה שהייעוץ המשפטי של הכנסת משתף פעולה עם הדבר הזה. זה תרגיל פוליטי של הממשלה והדבר הזה צריך להיאמר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully