וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר לשעבר במו"מ להחזרת רון ארד: "לבדוק את הפרטים החדשים"

21.2.2016 / 16:23

אמנון זכרוני, שהיה יועץ לראש הממשלה לענייני שבויים, התייחס בריאיון לאולפן וואלה! NEWS לדיווחים בלבנון על גורלו של הנווט. "צריך לחקור כל עדות כל זמן שאין הוכחות ודאיות"

צילום: דוד קורן, עריכה: ניר חן

בסוף השבוע נחשפו בלבנון פרטים חדשים על גורלו של הנווט רון ארד. לפי דיווח בעיתון "דיילי סטאר", חבר במיליציה סורית שעומד לדין בבית דין צבאי סיפר שהנווט נהרג שנתיים לאחר שנפל בשבי, אחרי שעבר עינויים קשים. עו"ד אמנון זכרוני, לשעבר יועץ לראש הממשלה לענייני שבועיים ונעדרים, שהיה מעורב שנים רבות במשא ומתן סביב ארד, התייחס היום (ראשון) בריאון לאולפן וואלה! NEWS לפרטים החדשים.

"איני יודע האם הידיעה היא אמינה, אבל היא בהחלט מצדיקה בדיקה", הסביר. "היא יכולה להיעשות באופנים שונים, גם אם לכאורה יש בעדות זו סתירות לעומת פרסומים אחרים". לדבריו, "בשנת 1987 וב-1988 חשבנו שיכולנו להחזיר את רון בחיים באמצעות אנשי קשר וקיבלנו דרישות שלום ממנו. כל זמן שאין הוכחות בשטח לא חשבנו אחרת. יש שתי סברות רווחות במערכת הביטחון לגביו - האחת היא שרון נעלם במאי 1988 ועם היעלמותו ללא הוכחה תם ונשלם פרק חייו".

השנייה, הסביר זכרוני, היא "שרון הועבר מידי שוביו למשמרות המהפכה והיו לכאורה ידיעות שהוא נמצא אצלם והוחזר בשלב מאוחר יותר ללבנון באמצע שנות ה-90. מאז למעשה אנחנו לא יודעים הרבה. צריך לחקור כל עדות כל זמן שאין הוכחות ודאיות. לא יכולים לבנות דברים לגבי נעדרים על סמך ספקולציות".

לקריאה נוספת בנושא
עדות חדשה על גורלו של רון ארד: מת שנתיים לאחר שנלקח בשבי
דיווח בלבנון: "עימאד מורנייה מצא את הנשק והמצנח של רון ארד"

עו"ד אמנון זכרוני על עדות חדשה על רון ארד. מערכת וואלה!
"צריך היה להכריז עליו כחלל". רון ארד/מערכת וואלה!

על המשא ומתן שבו היה מעורב ולא צלח סיפר: "אחד הערוצים שבהם התנהלנו היה מול ארגון 'אמל'. ערוץ אחר שבו ניהלנו את הקשר היה באמצעות מתווכים בינלאומיים. ניהלתי מגעים עם דרך מזרח גרמניה, עם עו"ד וולפגנג פוגל, שבינתיים הלך לעולמו. הוא היה מחזיר ומשחרר שבויים, תיווך גם בשחרורו של נתן שרנסקי. אפילו חתמנו מולו על הסכם והוא הגיע לארץ בחשאי וייצג את ממשלת מזרח גרמניה. אני ייצגתי את ממשלת ישראל וחתמנו על הסכם שנגע לרון ונעדרי סולטן יעקב. זה היה בשנת 1989".

לדבריו, "ערוץ שלישי שבו פעלנו היה ערוץ מול הרוסים, שיכלו לקדם את שחרור אנשינו. ערכתי פגישות במוסקבה עם סגן הנשיא דאז אלכסנדר רוצקוי והשנייה עם יבגני פרימקוב, הממונה על הביטחון הלאומי, לימים שר חוץ וראש ממשלת רוסיה. היו גם ערוצים נוספים ותמיד קיווינו וניסינו להתקדם ולהשיב את רון הביתה".

לבסוף, התייחס זכרוני לאפשרות שלפיה יכריזו על ארד כחלל שמקום קבורתו לא נודעה. "לכך אנו זקוקים להוכחות פיזיות שאין לנו", הבהיר. "אני יודע שוועדה שהוקמה בשעתו המליצה להכריז עליו כחלל ומשום מה ראש ממשלה החליט שלא לאמץ זאת. לדעתי, צריך היה להכריז עליו כעל חלל. זה יכול להקל על המשפחה. אנחנו צריכים לחשוב על מה שכל פרסום של עדות כזו גורם למשפחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully