וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סל התרבות החדש יקל על בנט לקבוע את התכנים שיוצגו בבתי ספר

18.2.2016 / 16:00

במסגרת הרפורמה, יגדל התקציב משמעותית וועדת הרפרטואר, שאנשיה ידועים כאנשי שמאל, תאבד את הכוח לקבוע בלעדית את התכנים שיוצגו לתלמידים. המנהלים בפיקוח המשרד יוכלו לבחור 70% מהיצירות. ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

שר החינוך נפתלי בנט הציג היום (חמישי) שינוי דרמטי בתכנית "סל תרבות": תקציב הסל יגדל מ-16 מיליון שקלים, ל-22 מיליון, ויורחב ל-800 אלף תלמידים ב-170 רשויות מקומיות, לעומת כחצי מיליון תלמידים ב-100 רשויות עד היום. שינוי משמעותי נוסף יהיה הפסקת הפיקוח של ועדת הרפרטואר על כלל התכנים המאושרים בסל. לפיכך, מעתה מנהלי בתי הספר יוכלו יבחרו את היצירות שיוצגו לבתי הספר ורק שליש מהן יצטרכו להיות מאושרות על ידי הוועדה.

המהלך אמנם מוסיף תקציבים ויצירות ויגדיל את חשיפת התלמידים לתרבות ואמנות, אולם למעשה מעקר את הכוח מידיה של ועדת הרפרטואר ומאפשר להכניס לבתי הספר יצירות שעד כה מנעה הוועדה את הצגתן בפני התלמידים. יוזכר כי לפני כחצי שנה, בעת הסערה סביב ההצגה "הזמן המקביל" שאושרה על ידי הוועדה, הורה בנט להוציא אותה מסל התרבות ובהמשך אף פיטר את יו"ר ועדת הרפרטואר של הסל בתחום התיאטרון, ד"ר בלהה בלום, על רקע תמיכתה בהצגה.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
בנט: "מפיצים שקרים על הספר באזרחות, הוא יצא להדפסה בקרוב"
סערת ספר האזרחות: "עד סער ובנט, לא הייתה התערבות בוטה כזו"
האחראת על פסילת "גדר חיה": "איימו 'לשטוף אותי בגז'"

תכנית סל התרבות של נפתלי בנט. מגד גוזני, עיבוד תמונה
תכנית סל התרבות של נפתלי בנט/עיבוד תמונה, מגד גוזני

גם ה-70% שאותם בוחרים מנהלי בתי הספר יהיו נתונים לפיקוח של משרד החינוך, כדי למנוע הכנסה של יצירות המעודדות גזענות, אלימות ועוד. שר החינוך הבהיר היום כי יצירות כמו "הזמן המקביל" לא יאושרו גם במסגרת החלק שבאחריות המנהלים. "אם מישהו מטיף להסתה, מטיף לגזענות או מטיף נגד קיום מדינת ישראל - הוא לא יאושר", אמר בנט. מאידך, יצירות שעד היום לא אושרו על ידי הוועדה יכנסו בקלות יתירה לבתי הספר ובמשרד אף הדגישו כי "ועדת הרפרטואר תשמש כתו תקן של איכות, אך צוותי החינוך אינם מחויבים רק להמלצתה".

התכנית החדשה תצא לפועל כבר בשנת הלימודים הבאה ובמסגרתה התקצוב להצגות ומופעים לתלמידים יותאם למדד הטיפוח – המשקף את מצבם הסוציו-אקונומי של התלמידים – ומספר התלמידים ברשות. במשרד החינוך מדגישים כי "המנהלים ייבחרו את המופעים בהתאם להמלצות של חבריהם המנהלים ובהתאם לתפיסת עולמו של בית הספר", וכי "ועדת הרפרטואר תמשיך לשמש כתו תקן של איכות" לשליש מהמופעים אליהם יחשפו התלמידים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

בנט: מהלך למען הפריפריה

"אנחנו פותחים היום את כל ההצגות לכל הילדים במדינה. אין סיבה שתלמידים לא יוכלו לראות הצגות טובות שהמנהלים רוצים שיראו. זה יעודד יוצרים ליצור, זה יעודד מנהלים לקחת יוזמה, זה יפתח עולמות חדשים בפני התלמידים. התכנית תביא יותר תרבות, עם דגש לפריפריה", אמר בנט. "מי שחושב שאפשר מצד אחד לספק פחות תרבות לפריפריה ומצד שני להתפלא שעיקר התרבות נמצא במרכז, טועה. זאת תכנית שממנה ייהנה כל ילד, ובזכותה אני מאמין נעניק לילדים חוויות תרבות חדשות שיביאו לעושר תרבותי ואומנותי", הוסיף.

שר החינוך נפתלי בנט במסיבת עיתונאים בעניין סל התרבות. מגד גוזני
"ועדת הרפרטואר תמשיך לשמש כתו תקן של איכות". בנט/מגד גוזני

ועדת הרפרטואר פועלת מטעם "סל התרבות הארצי" והיא אחראית על קביעת "תו תקן לפי סטנדרטים אמנותיים". כל מופע אומנותי שעבר את אישור הוועדה נכנס למאגר סל התרבות הארצי ובהיצע האמנותי של התכנית נכללות פעולות בתחומי התאטרון, הקולנוע, המוזיקה, הספרות, האמנות החזותית והמחול. תכנית "סל תרבות ארצי" פועלת משנת 1987 מגני הילדים ועד כיתות י"ב. ההצטרפות לתכנית היא וולונטרית, ושיקול הדעת בנושא נתון לרשות המקומית. בפועל רק שליש מהתלמידים (כ-100 רשויות מקומיות) צרכו אומנות במסגרת "סל התרבות הארצי". כעת מספר התלמידים יגדל משמעותית, ושני שליש מהרשויות יוכלו להיכנס לסל התרבות המסובסד.

ח"כ שפיר: "בנט רוצה לגדל אזרחים שקטים ומשיחיים"

יו"ר ועדת השקיפות של הכנסת, ח"כ סתיו שפיר, הגיבה לשינויים בסל התרבות ואמרה כי מדובר בניסיון "לעשות פוליטיזציה מוחלטת במערכת החינוך". "סל התרבות, שעבר הערכה חיצונית עוד בתקופת כהונתו של גדעון סער, נמצא כאחת התוכניות המפותחות, האיכותיות והמעשירות במערכת החינוך", אמרה שפיר והוסיפה: "התוכנית כוללת מאות אמנים משלל הקשת הפוליטית שמפעילים בהתנדבות תוכניות הפועלות בכל הארץ. בנט שואף לבטל את המוסד המפואר הזה כי הוא לוקה בפראנויה המכרסמת במחנה הימין. הוא רוצה לנטרל כל תוכן ביקורתי ודמוקרטי, כאילו מדובר במחשבות מסוכנות. בנט רוצה לגדל אזרחים שקטים ומשיחיים שלא מכירים את ההיסטוריה והתרבות הישראלית והיהודית המפוארת על מנת שלא יוכלו לזהות כיצד הוא מחריב אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully