וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת ספר האזרחות: "עד סער ובנט, לא הייתה התערבות בוטה כזו"

משה שטיינמץ ודב גיל הר

26.1.2016 / 19:30

מכתב שפרסם העורך הלשוני של ספר הלימוד החדש, ובו טענות ל"ניסיון השתלטות עוינת על מקצוע האזרחות", הציתו מחדש את הדיון על התערבות פוליטית. אחת ממחברות "להיות אזרחים בישראל" לאולפן וואלה! NEWS: "המטרה היא להפוך את המדינה רק למדינה של היהודים. זו החמצה"

צילום: רוני כנפו עריכה: ניר חן

הסערה סביב גרסתו המחודשת של ספר הלימוד "להיות אזרחים בישראל" ניצתה מחדש, לאחר שבימים האחרונים העביר יהודה יערי, העורך הלשוני של הספר, מכתב לאנשי ועדת מקצוע האזרחות במשרד החינוך, וחלקים ממנו הכוללים ציטוטים שנויים במחלוקת מתוך הספר נחשפו בכלי התקשורת. בין היתר, ציטט יערי דברים מתוך הספר המשווים בין רצח יצחק רבין להטבעת הספינה "אלטלנה", כדוגמאות שונות לאלימות פוליטית.

יתרה מכך, הספר לא מתייחס, לדברי יערי, להסתה שקדמה לרצח של ראש הממשלה בשנת 1995. כמו כן, הספר מתייחס לגל האלימות הנוכחי, ומציין – באופן שגוי – כי מרבית המחבלים הם ערבים אזרחי ישראל. "מתחושתי ולעניות דעתי, הספר במתכונתו הנוכחית היא ניסיון להשתלטות עוינת על מקצוע האזרחות על ידי הדתה של מקצוע אוניברסלי וחופשי", כתב יערי, והתייחס ל"ניסיון לבצע הלאמנה במקום שאינו אמור להיות פוליטי".

עוד בוואלה! NEWS:
האחראית על פסילת "גדר חיה": "איימו 'לשטוף אותי בגז'"
מחברת ספר האזרחות ששוכתב: "מרחמת על המורים והאזרחים בישראל"
למרות הביקורת: אושר הספר המשוכתב ללימוד אזרחות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בביקור במרכז למידה חמד"ע תל אביב. נובמבר 2015. מוטי מילרוד, הארץ
"ניסיון לבצע הלאמנה במקום שאינו אמור להיות פוליטי". בנט לצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו/הארץ, מוטי מילרוד

"אף שר לא הרשה לעצמו להתערב ברגל בוטה כמו מה שהתחיל גדעון סער ואחריו ממשיך השר בנט. לא היה דבר כזה בהיסטוריה של מדינת ישראל", טענה בריאיון לוואלה! NEWS חנה אדן, שהובילה בשנות ה-90 את כתיבת הספר יחד עם ורדה אשכנזי ובלהה אלפרסון. לדבריה, כל שרי החינוך, "לא משנה מאיזה מפלגה, או את מי ייצג השר, ידעו את מקומם, שהם שרים ממלכתיים".

תהליך שכתוב הספר החל במהלך כהונתו של סער במשרד החינוך, לפני כחמש שנים, ותוך כמה שבועות הוא צפוי להיות מודפס, לאחר אישורו הסופי לפני כחודש. "תכנית הלימודים החדשה, שעל פיה נכתב ספר הלימוד, היא תכנית שבאה במקום התכניות המגזריות", הסבירה אדן על התכנית שהובילה לכתיבת הספר ופרסומו בשנת 1999.

"לימודי האזרחות, מטרתם לטפח קודם כל את המכנה המשותף של כל האזרחים, לצד הזיקה הייחודית של הקבוצות השונות", הוסיפה. "מטריד אותי שעיוותו את מטרת לימודי האזרחות בבתי הספר בישראל. היום, המטרה היא להפוך את מדינת ישראל רק למדינה של היהודים. זו החמצה של לימודי האזרחות".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תכנית שעל פיה נכתב הספר באה במקום התכניות המגזריות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הקבוצות הלא יהודיות, או הקבוצות היהודיות שלא שייכות לזרם האורתודוקסי מודרות", טענה אדן. דבריה זכו לגיבוי במכתבו של יערי, שהתייחס לכמות הגדולה של ציטוטים מכתביהם של חכמי דת יהודים בספר החדש, ביחס לגרסה הקודמת. יערי גם ציין כי יותר מ-500 מילים בספר הוקדשו למגזר החרדי, כ-420 לדתיים וכ-200 למסורתיים. עם זאת, הזרם הרפורמי כלל לא מוזכר.

לטענתו של יערי, העובדה שחמישה מתוך ששת הכותבים הם דתיים עשויה להסביר זאת. כמו כן, הוא הלין על "הטיה ימנית שעשויה להיראות כניסיון לעצב בצורה מאוד מסוימת את התודעה של התלמידים". יערי הגדיר את המידע המוגזם על מעורבותם של ערבים אזרחי ישראל בפיגועי הדקירה "פדיחה מקצועית", וטען: "מנסים לתקוע טריז בין היהודים והערבים אזרחי המדינה".

ישיבת ממשלה, יולי 2014. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
"מנסים לתקוע טריז בין היהודים והערבים אזרחי המדינה". סער/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

"אני חושבת שזאת טעות גורלית", הבהירה אדן. "מדינה חייבת את המכנה המשותף של האזרחים, לצד טיפוח הזהויות השונות. לא תיתכן מדינה שלא יהיה לה מכנה משותף לכלל האזרחים. מדינות כמו צרפת או ארצות הברית - יש להן את החוקה ואת ההיסטוריה המשותפת. הן לא יכולות להתקיים ללא המכנה המשותף שמחבר את כלל האזרחים יחד, לצד הזהויות הפרטיקולריות.

בקואליציה לחיזוק הדמוקרטיה בחינוך אמרו כי "הספר הוא רק חלק ממתקפה מאורגנת על מקצוע האזרחות, שכוללת את המושגות המוטה ובהמשך את ועדת המקצוע, שמורכבת מאנשי אקדמיה ומורים שכולם מייצגים תפיסות עולם הומוגניות. זוהי מתקפה על הדמוקרטיה ועל ערכים כמו פלורליזם וסובלנות, שמקצוע האזרחות מקדם ומייצג. קואליציית הארגונים לחינוך לדמוקרטיה תיאבק במתקפה זו למען תלמידי ישראל ולמען ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

אגם קדם לוי, ממובילי תנועת הנוער "אני אזרח", אמר: "הדיון על ספר האזרחות הוא לא עניין שבין ימין ושמאל, זה בכלל לא עניין פוליטי. יש כאן ניסיון של קומץ לחתור תחת הדמוקרטיה הישראלית, תחת דמוקרטיה שהיא נכס של כל אזרחי ישראל. אנחנו קוראים לציבור הישראלי שעומד מאחורי המדינה היהודית והדמוקרטית שלו - לצאת נגד הניסיון למחוק את היסודות הדמוקרטים שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully