וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ללא תקדים": כך ניסה ראש העיר למחוק חובות של מאות אלפי שקלים למקורביו

17.2.2016 / 19:45

מהקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS ונחשפת לראשונה עולה כי ראש עיריית קריית שמונה ניסים מלכה, שנעצר בחשד לשוחד, ניסה להקל במסי ארנונה על שניים מפעילי המטה המרכזיים שלו בספטמבר 2013 – שבועות לפני הבחירות המקומיות. סנגורו: "לא היה לו יד ורגל בדבר"

צילום סטילס: ג'יליס, עריכה: מתן חדד

ראש עיריית קריית שמונה, הרב ניסים מלכה, שהבוקר (רביעי) הותר לפרסם כי נעצר השבוע על ידי היחידה לחקירות הונאה, ניסה לכאורה בספטמבר 2013 – שבועות ספורים לפני הבחירות המוניציפליות שבהן התמודד לקדנציה שנייה - להשתמש בכוח סמכותו כדי להקל במסי ארנונה על שניים מהפעילים המרכזיים במטה הבחירות שלו. המידע עולה מחומרים שככל הנראה הגיעו למשטרה. מלכה חשוד בעבירות שוחד, מרמה, הפרת אמונים, קבלת תרומות ללא דיווח במסגרת מערכת הבחירות ושיבוש הליכי חקירה.

בהקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS ונחשפת כאן לראשונה, מודה יו"ר ועדת ההנחות בעירייה באותם ימים, חבר המועצה יורם ממן, כי מלכה ביקש להשתתף בישיבת הוועדה שבה חבריה היו אמורים לדון בהקלות על חובות ארנונה, ששיעורם הגיע לכ-240 אלף שקל, לשני פעילים מרכזיים במטה של מלכה.

לקריאה נוספת:
שוחד בתמורה למינוי הגיס: פרשת השחיתות בקריית שמונה נחשפת
פרשת השחיתות בקריית שמונה: בכיר נוסף נעצר ונחקר באזהרה

הרב ניסים מלכה מועמד לראשות עיריית קריית שמונה.. ג'יליס
"לא ניסה להתוות את ההחלטה". מלכה/ג'יליס

השיחה התנהלה בין תושב העיר, שהתריע על מנהל לא תקין לכאורה, ליו"ר ועדת ההקלות בסוף חודש ספטמבר 2013. "תגיד לי, מתי הישיבה, מתי ועדת ההנחות הזאת?", שאל התושב. "מחר בשעה 18:00 בעזרת השם הכול יהיה בסדר", השיב יו"ר הוועדה.

התושב: וניסים (מלכה) אמור להגיע לישיבה או לא?

יו"ר ועדת ההנחות: הגשת תלונה? או לא? מוטי המזכיר אמר לי שהוא רוצה להגיע כמו שהוא הגיע לפני שבועיים. בסדר, שמעתי אותו, והחלטתי מה שהחלטתי. אני לא... זה שהוא בא ומטיל את כובד משקלו ממניעים אלו ואחרים, זה לא אומר שאני... אתה יודע, בסדר, נו...

התושב: לא הבנתי, אז הוא מגיע ניסים או לא מגיע?

יו"ר הוועדה: הוא אמור להגיע, כן, מוטי אמר לי שהוא רוצה לבוא. כי אני דחיתי אותה (את הישיבה) פעמיים, שלוש.

התושב: איזה מוטי? אזולאי?

יו"ר הוועדה: כן. הוא המזכיר של הוועדה.

התושב: כי רציתי לדעת אם הוא מגיע עם ניסים או לא כי צריך לטפל בזה. כדי למנוע את הדבר הזה לאלתר. כדי שלא יגידו. אני יודע שאתה מתנגד, אבל בכל מקרה שיהיה גם לחץ ציבורי בסיפור הזה. אי אפשר שהוא יעשה מה שהוא רוצה.

יו"ר הוועדה: במאמר מוסגר, אני עד רבע לשש אתן לוועדה ואני אבטל אותה ככה. 20 דקות לפני קיום הישיבה, ככה שהיא לא תהיה. היא לא תתקיים, אני דוחה אותה.

התושב: הבנתי שגם (השם שמור במערכת) הגיש?

יו"ר הוועדה: הוא אמור לבוא גם בעניין (השם שמור במערכת) וגם בעניין (השם שמור במערכת), כן.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
קריית שמונה. אוגוסט 2013. ג'יליס
"איך פוליטיקה עובדת, לא ייאמן". עיריית קריית שמונה/ג'יליס

התושב: כמה (השם שמור במערכת) חייב?

יו"ר הוועדה: (השם שמור במערכת), סביב ה-220 אלף שקל.

התושב: על מה? על חנות שלו? או של אבא שלו?

יו"ר הוועדה: חנות של אביו. על השיפוץ שמה של מע"צ, אין לזה שום הצדקה. אני לא רוצה לתת לזה שום תקדים. אם יש לו טענות או איזה שהן הסגות שיילך לבית משפט, זה לא קשור. לא יכול להיות שזה מגיע אלי אחרי שש, שבע, שמונה שנים.

התושב: אבל כמה זמן היה השיפוץ של מע"צ, חודשיים?

יו"ר הוועדה: היה חצי שנה הוא אומר, אפשר לתת אולי פטור.

התושב: על חצי שנה? חצי שנה זה 200 אלף שקלים?

יו"ר הוועדה: בסדר, נו אז מה. כל אחד בא עם הדרישות ומי שעומד מאחורי זה ניסים.

התושב: תראה איך הפוליטיקה עובדת. כל אחד תומך בו מהסיבות שלו. זה לא ייאמן.

יו"ר הוועדה: בסדר, עלי זה לא עובד. אני מכיר קצת. ותמיכה, איפה שיש מקום זה תפקידי, אני שם אך ורק בשביל לעזור לאנשים. רק ברמת הסבירות, היכולת. יש לי גמישות. אבל אני יודע להכיר מה זה נזקק ואני מכיר קצת את הנפשות בקריית שמונה, תאמין לי. אולי כמו ניסים או יותר ממנו. אז אני שם בשביל לעזור. אבל לא ברמות כאלה של מחיקת חוב של 300-000 אלף שקלים, שמשרד הפנים יחזיר לי את זה ויכול להיות שיש לי איזושהי מחויבות אישית גם ברמה העקרונית. לא יכול להיות שניסים יבוא אז ישים עלי איזה משהו. אני ממש לא סופר אותו בקטע הזה. אני לא עובד אצלו...

עם זאת, יו"ר הוועדה ביקש לא לפנות להליך פלילי. "אל תיגש למשטרה, תאמין לי אין צורך. אני יודע לפעול בשיטות האלה. תרגיע, הישיבה לא תהיה, הכול יהיה בסדר. אני לא טיפש", אמר.

להב 433 היחידה הארצית למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן, דצמבר 2014. יותם רונן
חשד לשוחד, מרמה, הפרת אמונים ושיבוש הליכי חקירה. משרדי יאח"ה/יותם רונן

בסמוך למועד השיחה, שיגר עורך הדין יורם ביטון מכתב ליו"ר ועדת ההנחות אז, חבר המועצה ממן, ודרש לדחות את הישיבה למועד מאוחר יותר מיום הבחירות או לחילופין לאסור את השתתפותו של ראש העיר בדיון. במכתב הסביר עו"ד ביטון כי למרשו נודע כי בישיבה ידונו חברי הוועדה בהקלה במסי ארנונה לאחת מהפעילות המרכזיות במטה מלכה, בסך 40 אלף שקלים.

"למרשי נודע והדבר אושר על ידך, כי ראש העיר, הרב ניסים מלכה, דרש להיות נוכח בעת קיום הישיבה במועד שבו תידון בקשת החייבת למחיקת החוב", כתב עו"ד ביטון. "יודגש כי החייבת יחד עם בעלה, הנם פעילים מרכזיים ביותר במערכת הבחירות הנוכחית. הם פעילים זמן רב מאוד, מדי יום, כל יום וכל היום".

הוא אף הזהיר: "הדבר מהווה ניגוד עניינים חמור ביותר בפעילותו זו של ראש העיר, הרב ניסים מלכה, מדובר על ניגוד עניינים חמור ביותר תוך ניצול מעמדו הציבורי, השפעתו, סמכותו וקשריו בעירייה ואצל חברי ועדת ההנחות, כדי לקדם את בחירתו לקדנציה נוספת כראש העיר קריית שמונה באמצעות מתן וקבלת טובות הנאה עם מי שפועלת באופן נמרץ ביותר במטה הבחירות של הרב ניסים מלכה. שוחד!".
הישיבה, שהייתה אמורה להתקיים למחרת, בוטלה. עד כמה שידוע, נושא ההנחות לפעילים המרכזיים לא עלה בסופו של יום לאישור הוועדה.

"מדובר בניגוד עניינים חמור של מלכה כדי לקדם את בחירתו. שוחד!"

על רקע חקירת יאח"ה, שמתנהלת בימים אלו והביאה כאמור למעצרו של מלכה, אמר אלי סבתי, ששכר את שירותיו של עו"ד יורם ביטון, כי לא נפל מהכיסא למשמע החשדות. "לא מפתיע אותי שחלק מאותן פרשות שנחקרות כעת, הוא גם נושא הכוונה למחיקת חובות ארנונה לפעילים פוליטיים של ראש העירייה. התרעתי על זה, הן באופן אישי עם יו"ר הוועדה דאז והן במכתב שנשלח לעירייה כשראש העירייה היה בין המכותבים. במשך חודשים ספגתי ביקורת קשה תוך ירידה לרמה אישית מאותם פעילים וחבריהם, ואני שמח שהיום יהיה מי שייתן את הדין על ההתנהלות הזאת שראויה לגינוי".

מלכה: "חברי הוועדה אוטונומים להחליט בגורל הבקשות"

סנגורו של ראש עיריית קריית שמונה, עו"ד אבי חימי, מסר בתגובה בשם מרשו: "ועדת הנחות מוקמת בכל עיר ועיר בישראל. יש לה קריטריונים ברורים למתן הנחות. המלצת הועדה עוברת את אישרור משרד הפנים. חברי הוועדה אוטונומים להחליט בגורלה של כל בקשה ולא פעם תושבים שמצבם הכלכלי דחוק זוכים להנחה וטוב שכך. מכל מקום, לראש העיר ניסים מלכה לא היה יד ורגל בקבלת כל החלטה שהתקבלה על ידי ועדת ההנחות ויתרה מזאת, ראש עיר חייב לדאוג לתושביו ואם יש בידו אינפורמציה רלוונטית הוא חייב להעביר את עמדתו לחברי הוועדה. במקרה הזה, ראש העיר פעל כדין. הוא לא ניסה להתוות את ההחלטה, ואם הוועדה החליטה לתת הנחה - נראה שהנימוקים היו כבדי משקל וראויים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully