וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: עלינו לשתף פעולה עם ערב הסעודית בעניין סוריה

אחרי שיחסי המדינות התערערו לאחרונה, אותת שר החוץ האיראני זריף על רצונו לשיתוף פעולה. "אנחנו צריכים לעבוד יחד", אמר בכנס הביטחון במינכן. מוקדם יותר אמר מקבילו הסעודי כי דאעש יובס רק אם הנשיא אסד, בעל בריתה של טהראן, יפנה את כסאו

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(חותרים להפסקת אש: סבב שיחות נפתח במינכן במאמץ נוסף להחיות את תהליך השלום, אתמול)

"איראן וערב הסעודית חייבות להתגבר על שנים של יחסים רעועים ולעבוד יחד בסוריה ובמזרח התיכון", אמר היום (שישי) שר החוץ האיראני ג'וואד זריף בכנס הביטחון במינכן, שעות ספורות לאחר שנשא מקבילו הסעודי עאדל אל-ג'ובייר נאום. "אנחנו צריכים לעבוד יחד", אמר זריף בפשטות. "איראן וערב הסעודית לא יכולות להחריג זו את זו מהאזור", אמר. "אנחנו מוכנים לעבוד עם ערב הסעודית. אני מאמין שלטהראן ולריאד יש את אותם האינטרסים בסוריה".

היחסים בין שתי המדינות התערערו לאחרונה בגלל הוצאתו להורג של איש דת שיעי בערב הסעודית. בעקבות התקרית השתיים החזירו את שגריריהן מהמדינות. בימים האחרונים פורסם כי ריאד מתכננת לאמן חיילים שיפעלו קרקעית בסוריה. מהלך שהוגדר "משוגע עד כדי התאבדות" מצד איראן.

אמש הגיעו המעצמות, שדנו בפתרון מלחמת האזרחים המתמשכת בסוריה, להסכם להפסקה הדרגתית של מעשי האיבה בין המורדים וצבא הנשיא בשאר אסד. זאת, תוך הכנסת סיוע הומניטרי מידי לאזורים הנצורים במדינה. ההסכם נועד ליצור תנאים שיאפשרו את החייאת שיחות השלום בין ממשלת אסד והמורדים. עקרונותיו המרכזיים הוצגו במסיבת עיתונאים משותפת של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ושליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטורה.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
נשיא סוריה אסד: "אשתלט מחדש על המדינה, אך זה עלול לקחת זמן"
במינכן הכריזו על "פריצת דרך" - אך בסוריה מחכים לתוצאות בשטח
המשבר בסוריה: המעצמות הסכימו על הפסקת מעשי האיבה במדינה

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף בפגישה בלונדון, פברואר 2016. רויטרס
"לטהראן ולריאד יש את אותם האינטרסים בסוריה". זריף/רויטרס

דה מיסטורה נועד היום בשולי הכנס עם שר החוץ של איראן והשניים דנו בהתפתחויות האחרונות בנושא הסורי. מוקדם יותר נאם שר החוץ הסעודי אל-ג'ובייר בכנס ואמר כי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה יובס רק אם הנשיא אסד יפנה את כסאו. אל-ג'ובייר קרא להרחיק את אסד מתפקידו וטען כי רק כך תשוב היציבות לאזור. "זו המטרה שלנו ונשיג אותה", אמר.

השיחות על סוריה באות ברקע המבצע לכיבוש מחדש של העיר חאלב והשטחים הסמוכים לגבול הטורקי. עשרות אלפי הפליטים נמלטו משטחי הלחימה לעבר הגבול עם הטורקיה, ולפי הערכות 500 בני אדם נהרגו. ראש הממשלה הטורקי אחמט דבוטואלו רמז היום כי טורקיה תנקוט פעולות אם העיירה הסורית אעזעז, הנחשבת לפרוזדור אסטרטגי בין חאלב לטורקיה, תיפול בידי כוחות המשטר הסורי.

בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית, אמר היום נשיא סוריה בשאר אסד כי המתקפה המסיבית המתבצעת בשבועות האחרונים בעיר חאלב על ידי צבאו וחיל האוויר הרוסי נועדה לסכל את אספקת הציוד של כוחות המורדים מטורקיה. כמו כן, הוא אמר כי התערבותן של ערב הסעודית וטורקיה בסכסוך תפריע לפעילות הצבא. כשנשאל לגבי זרם הפליטים הבלתי פוסק מארצו, אמר אסד כי "זה תלוי באירופה, שצריכה להפסיק לתת מחסה לטרוריסטים כדי שהסורים יוכלו לשוב לארצם".

שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר בפגישה ברבאט, פברואר 2016. רויטרס
"רק כשאסד יעזוב תשוב היציבות לאזור". אל-ג'ובייר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully