וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בסוריה: המעצמות הסכימו על הפסקת מעשי האיבה במדינה

השיחות שהתקיימו במינכן בנושא מלחמת האזרחים הסתיימו בהסכם ראשוני המכוון להפסקת התקיפות בין המורדים וצבא אסד בתוך שבוע, ומאשר הכנסת סיוע הומניטרי מידי לסוריה. עם זאת, הפצצות רוסיה באזור לא יופסקו לעת עתה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המעצמות שדנו בפתרון מלחמת האזרחים המתמשכת בסוריה הגיעו הלילה (שישי) להסכם להפסקה הדרגתית של מעשי האיבה בין המורדים וצבא הנשיא בשאר אסד, תוך הכנסת סיוע הומניטרי מידי לאזורים הנצורים במדינה. ההסכם נועד, על פי מקור דיפלומטי, ליצור תנאים שיאפשרו את החייאת שיחות השלום בין ממשלת הנשיא בשאר אסד והמורדים. עקרונותיו המרכזיים הוצגו במסיבת עיתונאים משותפת של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ושליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטורה.

לפי קרי, הוסכם על הפסקת מעשי איבה בין הצדדים הלוחמים במדינה והמטרה היא כי תיכנס לתוקפה בעוד שבוע. כמו כן, הוא ציין כי תהיה מעורבות של האו"ם בנושא, שתשלב בין פיקוח על יישום הפסקת התקיפות והעברת הסיוע ההומניטרי.

ג'ון קרי, סרגיי לברוב וסטפן דה מיסטורה לפני הצגת ההסכם הראשוני בנושא סוריה. 12 בפברואר 2016. רויטרס
"המבחן האמיתי יהיה אם הצדדים יכבדו את ההסכמות". דה מיסטורה, קרי ולברוב, הלילה/רויטרס

קרי הוסיף כי ההסכמות שהושגו הלילה הביאו למחויבויות "על הנייר", אך "המבחן האמיתי יהיה אם כל הצדדים יכבדו את ההתחייבויות האלה". כמו כן, הוא אמר כי "הפסקת אש היא אמנם מה שיאפשר אלמנטים חוקיים, אך הפסקת מעשי האיבה היא הצהרה שנועדה להראות שהתהליך מתקדם. זה מונח מתאים יותר למה שהולך לקרות. התוצאה של מניעת מעשי התקיפה בין הצדדים דומה לכזו של הפסקת אש". שר החוץ האמריקני הוסיף כי ארצות הברית ורוסיה צפויות לעבוד באופן צמוד יותר בסוריה, ולתאם כמה שיותר את פעולותיהן באזור.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מסדר את משקפיו במהלך מסיבת עיתונאים במוסקבה, 26 בינואר 2016. רויטרס
"המצב ההומניטרי מחמיר". לברוב/רויטרס

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב התייחס אף הוא להסכם ואמר כי התוצאה העיקרית של הפגישה בין המעצמות היא אישור ההחלטה. לדבריו, "המצב ההומניטרי בסוריה מחמיר ונחוצים מאמצים קולקטיביים כדי לעצור זאת". הוא הוסיף כי הוא מקווה שגורמי האופוזיציה הסוריים יכבדו את ההחלטות שהושגו בהסכם וימלאו את התחייבויותיהם כלפי האזרחים במדינה, הסובלים מאוד מהקרבות.

לדבריו, גורמי טרור רבים עדיין נמצאים באזור, אפילו בחאלב - ממנה נמלטו עשרות אלפי בני אדם בשבועות האחרונים עקב תקיפות מאסיביות של צבא אסד ומוסקבה. הוא ציין כי הוא וקרי אינם מסכימים בעניין ההפצצות, מאחר שרוסיה עדיין רואה ברבים מהמורדים קשורים לארגוני טרור כמו "המדינה האיסלאמית" (דאעש) וג'בהת א-נוסרה. "מאחר שהפסקת מעשי האיבה לא נוגעת לארגוני טרור, הפצצותיה של רוסיה לא ייפסקו לעת עתה", אמר לברוב.

נזקי ההפצצות בעיר חאלב בסוריה, פברואר 2016. רויטרס
"ההפצצות של רוסיה חייבות להיפסק". נזקי ההפצצות בחאלב/רויטרס

לדברי שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד, הפסקת מעשי האיבה בסוריה תוכל לצאת לפועל רק אם רוסיה תפסיק להפציץ באזור על מנת לתמוך בצבא אסד. "אם ההפסקה תיושם באופן ראוי, היא תהיה צעד חשוב לקראת הפסקת ההרג והסבל בסוריה", אמר המונד. הוא הוסיף כי "היא תצליח רק אם יהיה שינוי משמעותי בהתנהגותו של המשטר הסורי ותומכיו, בעיקר רוסיה, הטוענת שהיא תוקפת קבוצות טרור, אבל פציצה בכל עת ארגונים שאינם קיצוניים ואף אזרחים. אם נרצה שההפסקה תעבוד, ההפצצות חייבות להיפסק - היא לא תעבוד אם קבוצות המורדים המתונות ימשיכו להיות מטרה לתקיפות".

גם שר החוץ של גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, התייחס להסכם שהושג - ואמר כי הצלחת ההסכם תוכל להישפט רק בימים הקרובים. "רק לאחר כמה ימים נוכל לראות אם זו אכן הייתה פריצת דרך", אמר שטיינמאייר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully