וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לועגים לארה"ב: באיראן ציינו את יום השנה למהפכה האסלאמית

מיליונים יצאו לרחובות הערים ברחבי המדינה וחגגו את הדחתו של השאה ב-1979. כבכל שנה, קראו ההמונים קריאות נגד ארה"ב וישראל. גם משלחת של חמאס מבקרת במדינה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מיליוני בני אדם באיראן ציינו היום (חמישי) 37 שנים למהפכה האסלאמית במדינה. ב-1979 הודח השאה בעקבות מחאות עממיות נרחבות ובמקומו עלה לשלטון רוחאללה חומייני, שהקים את הרפובליקה האסלאמית.

הטלוויזיה הממלכתית שידרה עצרות גדולות בעיר הבירה ובערים נוספות ברחבי המדינה, רבות מהן התקיימו בתנאי קור עזים. בהפגנות נשמעו כבכל שנה קריאות נגד ארצות הברית ונגד ישראל ורחובות הערים עוטרו בכרזות ובגדלים נגד שתי המדינות. במצעד הצבאי בטהראן נשא דברים הנשיא חסרן רוחאני והגיע אליו גם מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני.

באחת העצרות שחזרו אנשים את תקרית מעצרם של המלחים האמריקנים מהחודש שעבר. הגורמים השמרניים במדינה הציגו את התקרית כהשפלה עבור ארצות הברית וכלי התקשורת מפרסים מדי כמה ימים תמונות ותיעודים חדשים שנועדו להביך את וושינגטון. על אף שרבים קיוו שהסכם הגרעין שנחתם בין המעצמות לטהראן ביולי האחרון יביא לשיפור נרחב יותר ביחסים, השמרנים, בהם גם המנהיג העליון עלי חמינאי, המשיכו בקו האנטי-אמריקני הנוקשה שלהם.

לקריאה נוספת בנושא
איראן משפילה את ארה"ב: חייל אמריקני שנעצר במדינה תועד בוכה
טקס מצטיינים: רוחאני חילק מדליות לאדריכלי הסכם הגרעין

עשרות אלפים ציינו את יום השנה ה-37 למהפכה האיסלאמית באיראן. רויטרס
עצרת ענק בטהראן לציון המהפכה האסלאמית, היום/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שחזור של תקרית מעצר המלחים האמריקנים, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, אתמול החלה משלחת של חמאס בביקור במדינה. המשלחת, הכוללת את אחראי הקשרים הבינלאומיים של חמאס, אוסאמה חמדאן, ואת חברי הלשכה המדינית של הארגון מוחמד נסר ומאהר עובייד, תייצג את הארגון באירועי יום השנה. לפי דיווחים שונים, המשלחת צפויה להיפגש עם בכירים איראנים, אולם לא פורסם באילו בכירים מדובר.

היחסים בין חמאס לאיראן, שהייתה תומכת גדולה של הארגון הפלסטיני במשך שנים רבות, התערערו מאוד כאשר חמאס עזב את המפקדה שלו שישבה בדמשק בעקבות פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011, דבר שהביא להתרחקותו מציר איראן-חיזבאללה.

המשבר החריף בחודש יולי האחרון בעקבות ביקורם של ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל והנהגת הארגון בערב הסעודית, יריבתה של איראן, שבמהלכו נפגשו עם המלך הסעודי. לאחר הביקור הודו בחמאס כי טהראן הפסיקה להחלוטין את תמיכה הכספית בארגון וברצועת עזה.

בחודשים האחרונים נעשו נסיונות להביא לפיוס בין הצדדים, בין היתר של חיזבאללה, אולם אלו לא נענו מצד הנהגת חמאס בשל חששה לאבד את תמיכה מדינות ערב הסוניות, ובראשן ערב הסעודית, הנמצאות בעימות עם איראן ומתנגדות להתקרבות חמאס אליה. הדרג הנמוך מאוד של המשלחת ששלח חמאס לטהראן, שאינה כוללת את בכירי הארגון, מצביע ככל הנראה על כך שאין בכוונת הארגון הפלסטיני לסגת מתמיכתו בצד הסעודי ולהחזיר את יחסיו עם איראן לימים עברו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully