וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מצב קריטי": תושבי חאלב נאלצים לבחור בין מצור למנוסה דרך שדה הקרב

המתקפות של משטר אסד וצבא רוסיה הובילו להפסקת זרם המים לעיר הסורית ולמחסור חמור במזון וציוד הומניטרי. חברת צוות סיוע: "התושבים מודאגים ממצור מוחלט, כבר אין כמעט מקומות מוגנים"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

המצב ההומניטרי באזור העיר חאלב הולך ומידרדר: המתקפה של צבא משטר אסד, בסיוע התקיפות האוויריות של רוסיה, נמשכת, והחיים באחת הערים הגדולות בסוריה נהיים כמעט בלתי אפשריים. הוועד הבינלאומי של הצלב האדום הודיע אתמול (רביעי) כי זרם המים לעיר הופסק ויש צורך דחוף במשלוהיחי מזון ובסיוע הומניטרי לעיר. "התושבים נותרו תלויים במאה עמדות לערך לחלוקת מים, שהוקמו על ידי הצלב האדום וארגונים נוספים. יש גם מחסור בדלק והפסקות חשמל תדירות", נמסר מהארגון.

חברת אחד הצוותים ההומניטריים, שהגיעה למחנות הפליטים בסמוך לגבול עם טורקיה, לשם הגיעו כבר יותר מ-50 אלף תושבים מאזור חאלב, סיפרה לעיתון "הגרדיאן" הבריטי כי תושבי העיר מספרים על חששם ממצור שהולך ונהיה ממשי יותר ויותר. "אנשים מתחילים להיות מודאגים ממצור מוחלט בחאלב. התקיפות באזור קטעו את רוב נתיבי האספקה לעיר. ארגוני הסיוע יכולים להיכנס דרך נתיב מסוים, אך הוא מסוכן. כל האזור נמצא תחת מתקפה כבר ימים כך שמקומות מוגנים לא קיימים בשפע", אמרה.

לדברי חברת צוות הסיוע, גם המצב ההומניטרי במחנות בגבול עם טורקיה הולך ומידרדר נוכח גל הפליטים העצום שמגיע אליהם. "הגענו למצב קריטי בימים האחרונים, וכמה משפחות נאלצו לחזור לכפריהן דרך שדות הקרב, מפני שלא יכלו למצוא מחסה והיה קר מדי לישון בחוץ", אמרה.

עוד כתבות בנושא:
ראש ממשלת טורקיה: "סוריה ורוסיה עושות טיהור אתני בחאלב"
המתקפה בחאלב: יותר מ-500 הרוגים, דיון חשאי במועצת הביטחון
ארגון מורדים סורי: "ניסינו להתנקש באסד בזמן הלוויית אמו"

נזקי ההפצצות בעיר חאלב בסוריה, פברואר 2016. רויטרס
ארגוני הסיוע כבר מתקשים להגיע לעיר. בניין שהופצץ בחאלב/רויטרס

לדבריה, רבים מהפליטים מגיעים לגבול לא מוצרים בסיסיים – אוכל, מים או שמיכות - ורבים אף טוענים כי נגמר להם כל הכסף שהיה ברשותם.

היא הוסיפה כי הצוותים עושים כל שביכולתם כדי לסייע, ומעבירים מזרונים לשינה, אוכל ומים לפליטים. עם זאת, היא הדגישה כי לא ידוע לכמה זמן האספקה תספיק ומתי יגיע המשלוח הבא. "על הצדדים הלוחמים לכבד את החוק הבינלאומי, להפסיק לתקוף אזרחים ולאפשר להכניס סיוע הומניטרי".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
פליטים שנמלטו מחאלב צועדים לעבר גבול סוריה טורקיה. AP
נמלטים ללא מוצרים בסיסיים כמו אוכל, מים ושמיכות. תושבי חאלב שנמלטו לגבול עם טורקיה/AP

על פי ההערכות, 320 אלף איש עדיין חיים בחאלב. האנשים שנותרו בעיר מציינים כי הסכנה ביציאה ממנה דומה להישארות בה, בשל הקרבות באזור. כתב ה-CNN דיווח כי ישנו הבדל משמעותי בין מצבם של האנשים הגרים באזורים הנשלטים על ידי הממשל לזה של המתגוררים באזורים הנשלטים בידי המורדים. אחד התושבים אמר לרשת הטלוויזיה האמריקנית כי המצב "קשה מאוד", אך הביע תקווה. "אנו עומדים איתנים ואנו מאמינים כי הצד הטוב ינצח", אמר.

לפי ארגון זכויות אדם הפועל בסוריה, יותר ממיליון סורים חיים בערים וכפרים נצורים – פי שניים מהמספר שעליו מצהיר האו"ם. אותו מספר צפוי לעלות בצורה משמעותית אם נתיב האספקה האחרון לחאלב ייקטע. האו"ם הודיע כי "אם הדרך האחרונה מחאלב ואליה תיקטע, יישארו 300 אלף אנשים בעיר ללא סיוע הומניטרי".

גבר בחאלב לאחר שביתו הופצץ, פברואר2016. טוויטר, צילום מסך
"הצד הטוב יינצח". תושב חאלב שביתו הופצץ/צילום מסך, טוויטר

בתוך כך, תושבי העיירה הנצורה מדאיה הסמוכה לגבול עם לבנון ונתונה במצור כבר חודשים רבים, ממשיכים לסבול מסכנת חיים בעקבות רעב, על אף כניסת הסיוע ההומניטרי לאזור בחודש שעבר. "היום אכלתי רק דשא, כדי שהסיוע שנכנס לעיר יישאר לזמנים קשים יותר. לכמה משפחות נגמר כבר הסיוע שהוענק, ובתוך עשרה ימים לא יהיה כאן לאף אחד מה לאכול", אמר גורם סיוע מהעיר. לדבריו, "מאז כניסת הסיוע לעיירה, 16 בני אם מתו מרעב, ובהם ארבעה ילדים".

מחנה פליטים גבול טורקיה סוריה. AP
יותר מ-50 אלף מאזור חאלב נמלטו לאזור הגבול. מחנה פליטים בגבול עם טורקיה/AP

ברט מקגורק, השליח האמריקני לקואליציה נגד "המדינה האיסלאמית" (דאעש), התייחס למשבר ההומניטרי באזור ולא שלל הצנחה של סיוע מהאוויר. "אנו בוחנים כל דרך לאספקת סיוע הומניטרי", אמר לוועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים האמריקני. הוא ציין כי ארצות הברית מחויבת להבטיח הפסקת אש בסוריה, אך צריכה "לשקול אפשרויות אם המאמצים הדיפלומטיים לכך ייכשלו".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי אמר כי הוא מקווה להגיע להסכם הנוגע להפסקת אש הומניטרית כבר בשבוע הקרוב. גורם מערבי אמר אתמול כי רוסיה הגישה הצעה להפסקת אש, לפיה היא תחל ב-1 במרץ. עם זאת, הוא הדגיש כי הצדדים לא הגיעו להסכמות לאחר שארצות הברית הביעה דאגות בנוגע לכמה סעיפים בהצעה.

מועצת הביטחון של האו"ם תדון הלילה במצב ההומניטרי בסוריה, ובעיקר בחאלב. למרות שהמועצה לא צפויה להגיע להחלטה בנושא - בעיקר בשל זכות הווטו ששמורה לרוסיה, המקורבת לשלטון הסורי - הדיונים צפויים להשפיע על השיחות בנושא המשבר בסוריה, שיערכו בהמשך השבוע בגרמניה.

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully