וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משמרות הצניעות עוד 200 מטר: האפליקציה שמצילה את צעירי איראן

10.2.2016 / 21:43

התסכול מעיכובים רבים בידי הפקחים, לעתים בשל "יותר מדי איפור" או כיסוי ראש קטן מדי, עורר בקבוצת איראנים את ההשראה לפתרון טכנולוגי. תושבת טהראן לוואלה! NEWS: "זה רעיון נפלא. למרבה המזל, ההיתקלויות שלי איתם הסתיימו בסדר. אבל הם ממש מפחידים"

עבור צעירים רבים בטהראן, יותר מדי איפור, כיסוי ראש קטן מדי, סגנון שיער יוצא דופן או סגנון לבוש בולט עלול להיות עילה לקנס כספי או אף למעצר. פקחי משטרת הצניעות, "ארשאד", שלרוב אינם ניתנים לזיהוי, ממתינים בפינות הרחובות בערים, על מנת לתפוס את אלה שמפרים, לשיטתם, את חוקי המוסר האיסלאמי הנוקשה. אלא שלאחרונה, קבוצת איראנים פיתחה אפליקציה שנועדה לספק פתרון בדיוק למצב הזה, ונועדה לאפשר לאזרחים שמבקשים להתחמק מהפקחים הידועים לשמצה לעשות זאת בקלות.

על פי הדיווח ברשת BBC, האפליקציה פועלת בדומה ל"ווייז" הישראלית, כך שהמשתמשים יכולים לשתף מידע בנוגע לעמדות הפיקוח. מי שנתקל בעמדה כזאת, שלרוב מאוישת על ידי כמה גברים מזוקנים ואישה או שניים עטויות צ'אדור, מציין זאת על המפה האינטראקטיבית, ובהתאם, ניתן לסמן כשהפקחים כבר נעלמו. ואכן, תוך זמן קצר האפליקציה צברה פופולריות ברשתות החברתיות.

"זה רעיון נפלא", סיפרה לוואלה! NEWS תושבת טהראן. "שמעתי על האפליקציה רק אתמול, אבל עוד לא יצא לי להשתמש בה". בהתייחסות לפעולות פקחי משטרת הצניעות, סיפרה בכעס: "זה קורה ממש הרבה. למרבה המזל, ההיתקלויות שלי איתם עד כה הסתיימו בסדר. אבל הם ממש מבאסים, ומפחידים בטירוף".

עוד כתבות מהעולם:
יהודי חרדי נדקר בניו יורק ונפצע קל-בינוני; הדוקר נמלט
ראש ממשלת טורקיה: "סוריה ורוסיה עושות טיהור אתני בחאלב"
איראן משפילה את ארה"ב: חייל אמריקני שנעצר במדינה תועד בוכה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"פתרון פרקטי נגד הדיכוי". האפליציה החדשה באיראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאנשי משמרות הצניעות יש סמכויות נרחבות. הם יכולים להוציא צווי מעצר, להכריח את האזרחים לחתום על הודאות רשמיות שבהן הם מתחייבים שלא להפר שוב את קוד המוסר, ואף להטיל קנסות ועונשים פליליים. "למה אנחנו צריכים להיות מושפלים בגלל זכותנו הברורה ללבוש מה שנרצה?", כתבו המפתחים האנונימיים של האפליקציה. "הרשתות החברתיות ואתרי האינטרנט מלאים בתיעודים של נשים חפות מפשע שהוכו ונגררו על הקרקע על ידי סוכני 'ארשאד'".

לדבריהם, "המשטרה חייבת לספק ביטחון לאזרחים, ולא להפוך למקור לפחד. לפני זמן מה, בעקבות הכעס מהדיכוי חסר ההצדקה, חיפשנו פתרון פרקטי להתנגד לאי הצדק באופן בלתי-אלים ועם רמת סיכון נמוכה, על מנת להשיב חלק מהחירות שלנו". על פי צוות המפתחים, בשנת 2014 בלבד, כשלושה מיליון אזרחים קיבלו אזהרות רשמיות, 18 אלף הועמדו לדין ויותר מ-200 אלף נדרשו לכתוב מכתבי חרטה רשמיים. החוק מותיר מקום נרחב לפרשנות עבור הפקחים, ולעתים רק הליכה תמימה לצד ידיד או ידידה מהמין השני עשויה להפוך לעילה לתשאול.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל הורדה היא מחאה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

התגובות - חלקן לפחות - נלהבות. "זה אדיר", הגיב אחד המשתמשים. על פי תגובה נוספת, "זה רעיון טוב ומעניין. אני פשוט מקווה שרמת האבטחה גבוהה מספיק, כדי שאף אחד לא יוכל להגיע למי שדיווח על המיקום של הפקחים". אחד המשתמשים בטוויטר הוסיף: "לא אכפת לי אם האפליקציה עובדת או לא, אבל כל הורדה היא מחאה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully