וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המודיעין האמריקני: האיום החמור ביותר – "טרוריסטים מבית"

בהערכה השנתית בסנאט, טען ג'יימס קלאפר כי מלבד ארגוני הטרור, ובראשם דאעש, רוסיה וקוריאה הצפונית מציבות את האתגרים הביטחוניים הגדולים ביותר. לדבריו, מדיניות החוץ הרוסית "עלולה להוביל לספירלה שמזכירה את המלחמה הקרה"

צילום: סרטון חובבים שעלה לרשת, עריכה: טל רזניק

(תיעוד: חילופי האש בין כוחות המשטרה לבני הזוג מסן ברנרדינו, לפני כחודשיים)

"ביותר מ-50 שנותיי בעסקי המודיעין, אני לא זוכר שילוב מגוון יותר של משברים ואתגרים כמו זה שבפניו אנו עומדים כיום" – כך אמר היום (שלישי) ראש מנהלת הביון הלאומית של ארצות הברית (DNI), ג'יימס קלאפר, שציין כי מתקפות בידי "טרוריסטים מבית" הם האיום הביטחוני החמור ביותר של ארצות הברית בשנת 2016, לצד איומי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ומתקפות סייבר. במקביל, הוא טען כי רוסיה וקוריאה הצפונית מציבות אתגר ביטחוני בפני ארצות הברית, כמו גם חוסר היציבות שנגרם בשל משבר הפליטים באירופה.

בהערכה השנתית בפני ועדת השירותים המזוינים והמודיעין של הסנאט, הזהיר קלאפר כי ההתקדמות הטכנולוגית האדירה בתחום הסייבר של אויביה של המדינה, "עשויה להוביל לחולשות נרחבות בתשתיות האזרחיות ובמערכות הממשלתיות של ארצות הברית". לדבריו, דאעש הוא הארגון שמציב את הסכנה החמורה ביותר מקרב ארגוני הטרור, בעיקר בשל השטח שבשליטתו בעיראק ובסוריה ובשל "המומחיות חסרת התקדים שלו ברשת".

עוד בוואלה! NEWS:
האישה שאפשרה למנהיג דאעש לאנוס שבויה אמריקנית עומדת לדין
ארדואן זועם על ארה"ב: "מי השותפים שלכם – אנחנו או הכורדים?"
כך מנסה פוטין לנצל את משבר הפליטים ולפרק את גרמניה מבפנים

ג'יימס קלאפר, הממונה על המודיעין בממשל האמריקני. GettyImages
"לדאעש יש מומחיות חסרת תקדים ברשת". קלאפר/GettyImages

קלאפר הבהיר כי בעוד שארצות הברית "כמעט לבטח תישאר אויב רטורי חשוב" של ארגונים חמושים רבים, "קיצונים אלימים מבית ימשיכו ככל הנראה להציב את האיום הטרוריסטי הסוני המשמעותי ביותר למולדת האמריקנית בשנת 2016". לדבריו, "ההצלחה לכאורה" של מתקפות הטרור של דאעש באירופה ובסן ברנרדינו, "עשויה לעורר מוטיבציה אצל אחרים לשכפל מתקפות דומות ללא כל התרעה, ובכך לצמצם את יכולתנו לזהות תכנון מבצעי לפעולות טרור".

גנרל וינסנט סטיוארט, ראש סוכנות הביון הצבאית (DIA), הוסיף בדברים שנשא בפני ועדת השירותים המזוינים של הסנאט, כי "המדינה האיסלאמית" תמשיך בניסיונות לבצע פיגועים באירופה בשנה הקרובה, וכי לארגון יש תכניות לתקוף גם באדמת ארצות הברית. לטענתו של קלאפר, הארגון מנצל את מעבר מבקשי המקלט שנמלטו מהלחימה בסוריה על מנת להבריח לוחמים.

קלאפר התייחס גם למדיניות החוץ האגרסיבית של רוסיה בתקופה האחרונה, וטען כי "אנו עלולים להיכנס לספירלה נוספת שמזכירה את המלחמה הקרה". בנוסף, הוא ציין כי חברי הארגונים האיסלאמיסטיים ברחבי העולם רק הרחיבו את פעילותם חרף מאמצי הקהילה הבינלאומית, ואישר כי ההערכה האמריקנית היא שקוריאה הצפונית מחויבת לפיתוח טיל ארוך טווח, המסוגל לשאת ראש קרב גרעיני ולהגיע עד לארצות הברית.

"העליונות הצבאית של המערב נשחקת"

במקביל, דוח שפרסם היום "המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים" (IISS) קובע כי היתרון הצבאי שממנו נהנו מדינות המערב במשך שנים רבות נשחק, במקביל להגדלת ההשקעה הביטחונית בעיקר במדינות אסיה. על פי הדוח שפורסם בעיתון הבריטי "גרדיאן", טכנולוגיות נשק שבעבר היו שמורות למדינות המערב בלבד, כולל טילי שיוט, מטוסים ללא טייס וציוד לוחמה אלקטרוני, הופכים נגישים ליותר ויותר מדינות ברחבי העולם.

כך, למשל, בחמש השנים האחרונות הוכפל מספר המדינות שמחזיקות במל"טים, מספר הגדודים בצבאות נאט"ו ובכוחות ארצות הברית באירופה ירדו מ-649 ל-185 ב-15 השנים האחרונות, ומאז שנת 1991, מספר מטוסי הקרב של בריטניה ירד מ-475 ל-194 ושל צרפת מ-579 ל-271. הגדלת תקציב הביטחון הרוסי בשנה שעברה היוותה 20% מהגידול בהוצאה הביטחונית בעולם כולו, ומדינות אסיה מוציאות כיום מאה מיליארד דולרים יותר על ביטחון מאשר חברותיה האירופיות של ברית נאט"ו.

מטוס קרב צרפתי מדגם "ראפאל" ממריא מנושאת המטוסים "שארל דה גול" בדרכו להפציץ מטרות של דאעש, נובמבר 2015. רויטרס
פחות ממחצית ממטוסי הקרב שהיו בידי צרפת לפני רבע מאה. מטוס קרב צרפתי בדרכו להפציץ מטרות בסוריה/רויטרס

"העליונות הטכנולוגית הצבאית של המערב, הנחת עבודה בסיסית של שני העשורים האחרונים, נשחקת", אמר ג'ון צ'יפמן, מנכ"ל IISS, שבסיסו בלונדון. "האטת המגמה או שינוייה יהיה עיסוק אסטרטגי מרכזי של המערב בעשורים הקרובים". הפנטגון, למשל, פועל כעת בשיתוף פעולה עם חברות ההיי-טק האמריקניות, במטרה לפתח טכנולוגיות מתקדמות, שחלקן, כמו מערכת אוטומטית לשיגור טילים מונחים, זכו לגינוי מצד רוסיה ולביקורת מצד ארגוני זכויות אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully