וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן זועם על ארה"ב: "מי השותפים שלכם – אנחנו או הכורדים?"

נשיא טורקיה תקף בחריפות את ביקורו של בכיר אמריקני בשטח שבשליטת הכורדים בצפון סוריה: "איך אנחנו יכולים לסמוך עליכם?". באנקרה חוששים מפני הקמת מדינה כורדית בגבולם הדרומי

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן תקף אתמול (ראשון) בחריפות את ביקורו של גורם אמריקני בכיר בשטח שבשליטת הכורדים בצפון סוריה. בדברים שאמר לכתבים במטוסו בדרך חזרה מביקור מדיני בדרום אמריקה, הדגיש ארדואן כי צעד זה יצר "חוסר אמון" באנקרה סביב טיב השותפות עם ארצות הברית. הנשיא הוסיף כי ארצו נחושה לשמור על האינטרסים הלאומיים שלה בכל הנוגע למלחמה המתחוללת מעבר לגבולה הדרומי.

בשבוע שעבר אישר ברט מקגרק, שליחה של ארצות הברית לקואליציה הבינלאומית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), כי הוא ביקר באזורים שבשליטת הכורדים בצפון סוריה, כולל בכובאני, שהפכה לסמל למאבק בארגון הקיצוני. העיר שוחררה בתחילת השנה שעברה, הרבה בזכות הסיוע האווירי של הקואליציה.

לדבריו, מטרת הסיור הייתה לדון בהמשך המלחמה בדאעש, שנהדף משטחים רבים באזור על ידי "יחידות ההגנה העממיות" (YPG), הזרוע הצבאית של המפלגה הדמוקרטית המאוחדת השלטת באזורים הכורדיים במדינה. באנקרה מגדירים את שתי הזרועות הללו ארגוני טרור, בשל קשריהן עם המחתרת הכורדית (PKK) בטורקיה.

לקריאה נוספת בנושא
נקודת רתיחה ושמה חאלב: ניצחון הציר השיעי מאיים לטלטל את האזור
"לאן עוד נלך?": עשרות אלפי סורים מתדפקים על גבול טורקיה הסגור

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בביקור באקוודור, 4 בפברואר 2016. AP
זועם על ארה"ב. ארדואן במהלך ביקורו באקוודור בשבוע שעבר/AP

"הוא (מקגרק) ביקר בכובאני בזמן השיחות בז'נבה", ציין ארדואן את המשא ומתן הכושל שהתקיים בשבוע שעבר בשוויץ, שבו ניסה האו"ם לא הצלחה לתווך בין משטרו של בשאר אסד לאופוזיציה. טורקיה איימה להחרים את המהלך הדיפלומטי אם ה-PYD יוזמנו לשולחן המשא ומתן, שממנו הם נעדרו לבסוף. "איך אנחנו יכולים לסמוך עליכם? אני השותף שלכם או הטרוריסטים בכובאני?", אמר נשיא טורקיה.

"האם אתם מגדירים את ה-PKK ארגון טרור?", המשיך ארדואן. "אז מדוע שלא להגדיר גם את ה-PYD ואת ה-YPG ארגוני טרור?". המחתרת הכורדית הוכנסה לרשימה השחורה של רוב מדינות המערב, בהן גם ארצות הברית. ואולם, הכורדים בסוריה הוכיחו את עצמם כשותפים הטובים ביותר של וושינגטון על הקרקע, והם הצליחו לשחרר אזורים רבים מידי דאעש בשנה האחרונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מחנה פליטים בצפון סוריה, 7 בפברואר 2016. AP
עשרות אלפים בדרכם לטורקיה. מחנה פליטים סורי בצפון המדינה/AP

בכירים באנקרה, כולל הנשיא ארדואן עצמו, חוששים שה-PYD יקימו מדינה עצמאית בגבולם הדרומי. הם כבר הבהירו לא אחת שלא יאפשרו מצב כזה. בשבוע שעבר הזהירה רוסיה כי טורקיה מתכננת לפלוש לצפון סוריה, אך היא הכחישה זאת וטענה כי מוסקבה מעוניינת לכסות על הפשעים שהיא מבצעת בסוריה.

בין שתי המדינות שוררת מתיחות רבה מאז החלה רוסיה להתערב לצדו של הנשיא אסד, שבנפילתו מעוניינת טורקיה. היא גברה עוד יותר לאחר שצבא טורקיה הפיל מפציץ רוסי בגבול עם סוריה בחודש נובמבר. לנוכח התקדמותם של כוחות המשטר במחוז חאלב, הגובל עם טורקיה, החריפו באנקרה את הטון כלפי הקרמלין לנוכח האפשרות שהמורדים הנתמכים על ידה ועל ידי מדינות ערב נוספות יקרסו. עשרות אלפי פליטים עושים את דרכם לשטחה בימים האחרונים בשל הקרבות העזים באזור.

בסוף השבוע האחרון הצהירה ערב הסעודית כי היא מוכנה לשלוח כוחות קרקעיים לסוריה, כחלק מהקואליציה למלחמה בדאעש, ומדינות ערב נוספות כבר הודיעו שהן מוכנות להשתתף בכוח כזה גם כן. עם זאת, יש מי שסבור כי מדובר בניסיון של מתנגדי המשטר בדמשק לשנות את פני הדברים במלחמה, ברקע ההצלחות האחרונות שרושם הציר השיעי.

ברשת CNN בשפה הערבית דווח כי ריאד מאמנת 150 אלף חיילים, חלקם ממצרים ומסודאן, שייכנסו לסוריה דרך טורקיה. בסוריה כבר איימו שכל כוח זר שיהיה בשטחה ללא הסכמתה ייתקל ביד קשה. לדברי שר החוץ וואליד אל-מועלם, "הם יחזרו בארונות קבורה מעץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully