וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות בדיון בכנסת: "יש עודף תחלואה בסרטן בנפת חיפה"

8.2.2016 / 10:58

במהלך דיון ועדת הפנים על הזיהום במפרץ חיפה הסביר ראש צוות המחקר האחראי על בדיקת הזיהום הכבד במפרץ כי התחלואה בעיר אינה שונה משאר הארץ, אך קיימים אזורים שבהם היא גבוהה במיוחד. השר גבאי: "דרשנו שעד 2018 יירד הזיהום בחצי"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה היום (שני) במחקר האפידימיולוגי שנערך בנושא הזיהום במפרץ חיפה, שחשף מצב בריאותי וסביבתי מדאיג באזור. בוועדה הציג החוקר פרופ' בוריס פורטנוב נתונים דומים לאלו שהוצגו בשבוע שעבר במועצת העיר חיפה, ואמר כי בתחלואת האסטמה אין הבדל בין חיפה, חדרה ותל אביב - אך בחיפה קיימים אזורים "חמים יותר" בהם יש יותר חולים בסרטן ובאסטמה בהשוואה לאזורים אחרים בעיר.

פורטנוב עומד בראש צוות מחקר בנושא שהחל לפני שנה וצפוי להימשך חמש שנים בסך הכל. לטענתו, כעת כרגע לא ניתן להציג נתונים, אך הדוח המסכם את שנת המחקר הראשונה יתפרסם עוד חודש. בדיון התעוררו שאלות לגבי מימון המחקר, ועל כך השיב משרד הבריאות כי "נהוג שהמזהם משלם". עם זאת, השר להגנת הסביבה אבי גבאי אמר כי המחקר עצמאי לחלוטין ושמשרדי הממשלה יממנו אותו.

לקריאה נוספת:
השר להגנת הסביבה: "דאגה לבריאות הציבור עולה על הדאגה לתעשייה"
משרד הבריאות מגיב למחקר הזיהום: ראשי התינוקות בחיפה - תקינים
עשרות הפגינו בקריית חיים במחאה על הזיהום במפרץ: "רוצים לנשום"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משתתף בדיון שמטרתו מציאת פתרונות למצב. ליצמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרופ' איתמר גרוטו, נציג משרד הבריאות, הבהיר במהלך הדיון כי בנפת חיפה אכן קיים עודף תחלואה בסרטן לעומת מטרופולינים אחרים. עם זאת, אמר גרוטו כי "יצאו פרסומים למיניהם שבחיפה ראשי התינוקות קטנים בהשוואה לשאר הארץ. בחיפה הנתונים הם כמו הממוצע הארצי, גם בתוך נפת חיפה. השונות היא של 2.1 מילימטרים, זו לא שונות ולכן אין הבדלים". עם זאת, לדבריו יש להמשיך ולבדוק את הנושא, וכך לבחון את נושא המומים המולדים.

לדברי השר גבאי, אכן קיימת בעיית זיהום בחיפה והממשלה מקבלת את תוצאות המחקרים המצביעים על כך. "יש בעיית זיהום בחיפה והממשלה מטפלת בכך", אמר, ואף הוסיף כי "דרשנו שעד 2018 יירד זיהום האוויר בבתי הזיקוק בחצי".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), שעמד בעבר בראש ועדת משנה לנושא מפרץ חיפה, אמר: "ראינו תמונה דרמטית של תחלואה עודפת בסרטן ואסטמה. יש במפרץ חיפה פי שישה זיהום מתעשייה מאשר באזורים אחרים. מישהו בעבר נרדם והרדים בשמירה. ביולי 2014 הגשנו את מסקנות הוועדה - זו הייתה מפת דרכים, אבל התעלמו ממנה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בכיר משרד הבריאות בכנסת: עודף תחלואה בסרטן, במחלות לב ובאסטמה באזור חיפה. ערוץ הכנסת
"ראשי התינוקות בחיפה אינם קטנים יותר". פרופ' גרוטו בדיון, היום/ערוץ הכנסת

במהלך הדיון, הוצאה הפעילה הסביבתית חנה קופרמן מהאולם לאחר שצעקה כי כל ראשי הערים באזור המפרץ שותפים לפשע. ח"כ ירון מזוז (הליכוד), תושב קריית ביאליק, אמר כי "הסוגייה במפרץ היא סוגייה של חיים ומוות, אני כל הזמן הולך להלוויות של אנשים שמתים מסרטן". כמו כן, ח"כ תמר זנדברג (מרצ) שנכחה באולם טענה כי הרחבת התעשייה הפטרוכימית "לא עומדת עם השאיפה להוריד את הזיהום. יש לצמצם את התעשייה במפרץ".

מהמחקר שפורסם בשבוע שעבר עלה כי באזור שורר זיהום אוויר גבוה עקב המפעלים הרבים, דבר המוביל לשכיחות תחלואה גבוהה במחלת הסרטן וכן ללידת תינוקות בעלי משקל נמוך והיקף ראש קטן מהממוצע. בדיון, משתתף גם שר הבריאות יעקב ליצמן, ומטרתו היא לבחון דרכים לפתרון הסוגייה. לדבריו, הוא תומך במחקר שנעשה, אך "צריך לבדוק מי הדליף את נתוניו ומדוע".

(עדכון ראשון: 10:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully