וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא "נוער שוליים" או דתיים קיצוניים: המחבלים החדשים של גל הטרור

4.2.2016 / 0:09

שלושת המחבלים שביצעו את הפיגוע בשער שכם, שבו נרצחה שוטרת מג"ב ונפצעה בינוני-קשה שוטרת נוספת, מסמלים את האופק המתרחק של הדעיכה בגל הטרור. במקביל, חמאס ממשיך לנסות להוציא לפועל פיגועי התאבדות – ועלול גם להצליח

צילום: פאל מדיה, עריכה: מתן חדד

שלושת המחבלים שביצעו את הפיגוע בשער שכם, שבו נרצחה שוטרת מג"ב ונפצעה בינוני-קשה שוטרת נוספת, מסמלים את האופק המתרחק של הדעיכה בגל הטרור. במקביל, חמאס ממשיך לנסות להוציא לפועל פיגועי התאבדות – ועלול גם להצליח

חודשיים חלפו מאז הפעם האחרונה שמחבלים יצאו מתחומי קבטיה, העיירה הסמוכה לג'נין, ואתמול (רביעי) היא שבה למרכז בימת הטרור, כמו באינתיפאדות הקודמות, עם פיגוע משולב שבו נרצחה שוטרת מג"ב הדר כהן ושוטרת נוספת נפצעה באורח בינוני-קשה. שלושת המחבלים שחוסלו, אחמד זכארנה, מוחמד כמיל ואחמד אבו אל-רוב, הם חברי ילדות כבני 20, שגדלו ביחד בעיירה ומשתייכים לחמולות שהתפרסמו בשל תמיכתן בפתח. לפי מקורות פלסטינים בקבטיה, חברם של השלושה, בן למשפחת כמיל, נהרג בחודשים האחרונים מירי של חיילי צה"ל.

קבטיה היא רק עוד אחד ממרכזי האוכלוסין שיצאו מהם מחבלים באינתיפאדה הנוכחית, ובהם כפר סמוע בגזרת חברון ומחנות הפליטים שועפאט וקלנדיה שליד ירושלים. בשורה התחתונה, אנו בשלב שבו כבר אפשר להבין שדעיכה של ממש באלימות אינה נראית באופק. אמנם הממד העממי של האינתיפאדה כמעט ונעלם, אך מנגד, אנו עדים לעלייה מדאיגה במספר פיגועי הירי בתקופה האחרונה, ובהם זה שהיה השבוע, כאשר שוטר פלסטיני בן 34, אב לילדים, ירה בשלושה חיילי צה"ל במחסום הכניסה הצפוני לרמאללה (DCO).

עוד בנושא:
קרוביה של הדר מתקשים לעכל: "איך הציבו אותה שם ישר אחרי טירונות?"
בעקבות הפיגוע: נתניהו כינס דיון ביטחוני; כוחות מכתרים את קבטיה

מוחמד כמיל ואחמד זכארנה המחבל מהפיגוע בשער שכם, ירושלים. פברואר 2016. טוויטר, צילום מסך
מוחמד כמיל ואחמד זכארנה/צילום מסך, טוויטר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גופות המחבלים בזירת הפיגוע, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמג'ד סוכרי אבו עומאר שירה במחסום DCO ושלושת המחבלים מהפיגוע היום, אינם באים מקרב "נוער השוליים" או תומכי ארגונים דתיים קיצוניים. אלה פלסטינים בני מעמד ביניים ובני חמולות חזקות ומבוססות שיוצאים לעשות פיגועים מסוכנים יותר מאלה של לפני ארבעה חודשים, עם אמצעי לחימה של ממש.

הרשות מנסה - אבל זה לא מספיק

בחודשיים הראשונים של אינתיפאדת הבודדים, יצאו מקבטיה בסך הכול שישה נערים שלמדו באותו בית הספר, על מנת לבצע פיגועים במעבר ג'למה. אחד מהם, מוחמד זכארנה, שעבד כמוכר במחסום, תועד כשהוא שועט עם סכין לעבר המאבטחים הישראלים במקום. לאחר שנסגר המעבר בעקבות לחץ ישראלי ונמנעה כניסתם של ערבים-ישראלים לג'נין, החלה הרשות הפלסטינים לנקוט פעולות של ממש כדי למנוע הישנות של פיגועים בג'למה. שוטרים פלסטינים הוצבו בצד הפלסטיני של המחסום ופעלה גם בקבטיה עצמה, בקרב בני הנוער ובית הספר שממנו יצאו ארבעת המחבלים.

זירת הפיגוע בשער שכם, ירושלים. פברואר 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
המחבלים עשו דרכם לירושלים עם אמצעי הלחימה ויכלו להביא לאסון כבד הרבה יותר/תצפית TPS, הלל מאיר

כעת, מתברר שאף שהפיגועים בג'למה נעצרו, לא היה די בפעולות של הרשות הפלסטינית. שלושת המחבלים שביצעו את הפיגוע היום יצאו מקבטיה שבקצה הצפוני של הגדה, עשו את הדרך לירושלים, הצליחו לרכוש נשק חם ומטעני חבלה, והגיעו לכניסה לעיר העתיקה כשברשותם אמצעי לחימה שהיו יכולים להוביל לאסון כבד הרבה יותר.

ובמקביל לאלה ולסכינאים והדורסים, ממשיך גם חמאס במאמץ יוצא הדופן שלו להוציא לפועל פיגועים קשים עוד יותר, נוסח פיגועי התאבדות וירי. עד כה, הרוב הגדול של הפיגועים הללו סוכל, אך אפשר לנחש שממש כפי שהשלושה היום הצליחו לבצע את זממם, בסופו של יום גם פעילי חמאס כאלה ואחרים, יצליחו במשימתם.

ומה עושה ישראל בינתיים? בעיקר עסוקה בלבלום את התופעות הללו ולעצור הסלמה רבתי. הבעיה שרק מניעה ללא עשייה של ממש, בין היתר בזירה המדינית, לא תעצור את ההתדרדרות הביטחונית.

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully