וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם רפורמת המע"מ בתחבורה הציבורית מזייפת: ההוזלה - על התעריף היקר

31.1.2016 / 19:50

לפני חודש נחשף בוואלה! NEWS כי רפורמת התעריפים הובילה לעליות מחירים. בעקבות החשיפה הן בוטלו והתעריפים הוזלו בחזרה. אולם כעת מתברר כי הפחתת המע"מ שתחל מחר בוצעה מהמחירים היקרים שאינם עדכניים. ומה עם החזר לסטודנטים?

הקלטות: אביב אברמוביץ', צילום: קורונוס צילומי אוויר בע"מ, אבי כהן, יותם רונן, זוהר גואטה; עריכת וידאו: אביב אירגז

חשיפת וואלה! NEWS לפני חודש: נוסעים ישלמו מאות שקלים יותר בחודש

הפחתת המע"מ על תעריפי התחבורה הציבורית, שצפויה להיכנס לתוקפה מחר בבוקר (שני), תחושב בהתאם לתעריף היקר יותר - כפי שנחשף בעבר בוואלה! NEWS ושו?נה בעקבות החשיפה - במקום בהתאם לתעריף העדכני והזול יותר. לפי החלטתו של שר הפנים אריה דרעי (ש"ס), 14.5% יופחתו ממחירי התחבורה הציבורית. אך הפחתה זו, כך מתברר, לא תחושב בהתאם לתעריף העדכני של מחירי הנסיעה הנוכחיים, אלא בהתאם לייקור שבוצע במספר מנויי "חופשי חודשי" וששר התחבורה ישראל כץ הורה על ביטולו ועדכונו הרטרואקטיבי.

השר כץ טען אז כי הרשות לתחבורה ציבורית ייקרה את התעריפים בניגוד לעמדתו והורה להוזילם לתעריפים הישנים. בעקבות החשיפה בוואלה! NEWS לכל אזרח ששילם יותר, ניתנה האפשרות להזדכות על הפער היחסי בעמדות ה"רב-קו" של החברה המפעילה.

בבדיקה שערך ארגון "תחבורה בדרך שלנו", ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, עולה כי ברשימת קובץ התקנות, שעליו חתמו שר האוצר משה כחלון ושר התחבורה כץ, גילו בארגון כי בתעריפים החדשים לא קיימת בפועל הפחתה של 14.5% אלא הפחתה קטנה בהרבה. שיחה של מערכת וואלה! NEWS עם מוקד משרד התחבורה אישרה את נתוני הבדיקה, ואף התגלתה התייקרות במקום הוזלה.

לקריאה נוספת:
בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS: תוקנו הליקויים ברפורמת התחבורה הציבורית
"מנוע צמיחה": כחלון ונתניהו הודיעו על הפחתה במע"מ ובמס החברות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המע"מ חושב לפי המחירים היקרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

כך למשל, בכרטיס "חופשי חודשי" גוש דן-מרכזי שעלותו הנוכחית עומדת על 246 שקלים, יופחת החל מ-1 בפברואר ל-213 שקלים ולא ל-210. לכן, ניתן להסיק כי ההוזלה של 14.5% בוצעה מהמחיר היקר יותר, שעמד על 250 שקלים, ולא מהמחיר המוזל והעדכני (246).

דוגמה נוספת שעלתה משיחה עם מוקד משרד התחבורה מצביעה על כך שמחיר מנוי "חופשי חודשי" אזור גוש דן-מורחב, שעלותו כיום עומדת על 268 שקלים, יופחת החל ממחר ל-243 שקלים. כלומר, ההוזלה של 14.5% בוצעה ממחיר הייקור של 285 שקלים. אם אחוזי המע"מ היו מופחתים מהמחיר העדכני והזול היה עומד מחירו של המנוי על 229 שקלים.

במקרה אחר שנבדק עם מוקד משרד התחבורה עולה כי במקום הוזלה במע"מ חלה אפילו התייקרות. בשיחה עלה כי מנוי "חופשי חודשי" רמלה-לוד של חברת קווים, שעלותו כיום עומדת על 190 שקלים, יעלה החל ממחר, לאחר הוזלת המע"מ, 213 שקלים. זאת משום שהוזלת המע"מ, על פי הצווים שעליו חתמו שר האוצר ושר התחבורה, מבוצעת מהמחיר היקר, שעמד על 250 שקלים ולא על המחיר העדכני והזול.

שערוריית הרפורמה בתחבורה הציבורית: נוסעים ישלמו מאות שקלים יותר בחודש. ספק 500
במקרה אחד הפחתת המע"מ הסתיימה בהתייקרות/ספק 500

מבדיקת ההחלטה עלה עוד כי אין בה כל התייחסות למחירי מנוי "חופשי חודשי" שנתי שרכשו סטודנטים ב-1 באוקטובר. בתקנון לא מצוין כיצד יוכלו סטודנטים לקבל החזר על הפחתת המע"מ מהמנויים שרכשו, שמחיריהם נעים בין 900 ל-3,300 שקלים (למנוי עפולה-חיפה).

ארגון "תחבורה בדרך שלנו" שלח פנייה בהולה בעניין הפחתת המע"מ ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני וכן גם לח"כ נאוה בוקר חברת ועדות הכספים והכלכלה. בפנייה קראו נציגי הארגון להתערבותם בנושא הליקויים שבהפחתת המע"מ.

מנכ"ל הארגון איתי חיים מסר כי "הארגון מבקש ממשרד התחבורה לאפשר לסטודנטים שרכשו כרטיס שנתי לקבל זיכוי בגובה הנחת המע"מ בעמדות הרב-קו, עבור שמונת החודשים שנותרו לשימוש בחוזה השנתי".

איתי חיים, 31 בינואר 2016. באדיבות המצולמים
פנה לוועדת הכספים. איתי חיים, מנכ"ל ארגון "תחבורה בדרך שלנו"/באדיבות המצולמים

לדבריו, "הרי לא מדובר כאן בהוזלת תעריפים צמודת מדד, של כ-1-3% שכמעט ואינה מתרחשת, אלא במהלך דרמטי של הוזלה משמעותית בסך 14.5%. מדובר בהנחה מצטברת של מאות שקלים לסטודנט". בארגון הביעו אופטימיות זהירה שפנייתם תקבל מענה מהיר והולם, ושהתעריפים יעודכנו כמובטח. "גם סטודנטים צריכים ליהנות מההטבה ולא להיות מוחרגים ממנה". בארגון מקווים כי אם תיקונים אלו יתעכבו, יינתן מענה רטרואקטיבי באמצעות זיכויים והחזרים.

חברת הכנסת נאוה בוקר אמרה כי ציבור הסטודנטים קרוב ללבה וטענה כי תטפל בנושא בהקדם האפשרי. "מדובר בצעירים שעובדים קשה למחייתם ובאותה עת משקיעים את זמנם ומרצם בלימודים ולכן צריך לסייע להם להתמודד עם יוקר המחייה. אין ספק שאנחנו נמצאים בכיוון הנכון מבחינת הרפורמה, אך עדיין ישנם ליקויים שדורשים תיקון מהיר. כחברה בוועדת הכספים והכלכלה אני מתכוונת לטפל בנושא בהקדם האפשרי כדי שהסטודנטים יקבלו את המחיר המוזל ומענה רטרואקטיבי ככל שיידרש", אמרה.

משרד התחבורה בתגובה: "הנתונים המוצגים שגויים ומטעים"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לבדיקת מערכת וואלה! NEWS וארגון "תחבורה בדרך שלנו" כי "הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית שיצאה לדרך ב-1 בינואר משלבת לראשונה בישראל בין כל אמצעי התחבורה הציבורית: אוטובוסים, רכבת ישראל, רכבת קלה ומטרונית.

"מדובר ברפורמה הגדולה ביותר שבוצעה עד כה בתעריפים, ממנה נהנים מאות אלפי הנוסעים בתחבורה הציבורית. הרפורמה כוללת אמצעי כרטוס חדשים ואטרקטיביים שלא היו קיימים עד כה המוזילים את תעריפי הנסיעה במאות שקלים לרוב הנוסעים לישראל והיא מהווה תשובה אמיתית ליוקר המחייה בישראל. בחישוב שנתי, מגיע החיסכון ל- 10 אלפים שקלים בממוצע למשפחה.

"נתוני החודש הראשון מצביעים על הצלחה חסרת תקדים של הרפורמה. בחודש ינואר בלבד, נמכרו למעלה מ- 700 אלף מנויים, כ-450 אלף מתוכם הם מנויים משולבים חדשים המאפשרים לנסוע באוטובוס וברכבת. נתונים אלה והשבחים הרבים שקיבלנו מהנוסעים מעידים חד משמעית כי הציבור נהנה מהרפורמה שהוכיחה את עצמה מעל ומעבר.

"באשר למינויי הסטודנטים, יודגש, כי עם יישום רפורמת התעריפים, במהלך חודש ינואר, הרחיב משרד התחבורה את אפשרויות השימוש בכרטיסי הסטודנט הסמסטריאלי והשנתי, כך שכעת ניתן באמצעותם ליהנות משירות נסיעה ללא תוספת תשלום גם ברכבת ישראל. נושא מתן החזרים נבחן בימים אלו בהתאם להוראות החוק.

"הנתונים המוצגים על ידך, שגויים ומטעים. כך למשל, מנוי "חופשי חודשי" לוד- רמלה, הוא מנוי מקומי שלא התייקר ולא השתנה כלל, לפני הרפורמה ואחריה, ועלותו נשארה 190 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully