וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד לפני שהחל: המשא ומתן בין משטר אסד לאופוזיציה על סף פיצוץ

31.1.2016 / 11:07

נציגים מטעם האופוזיציה אמנם הגיעו לז'נבה, שם אמורות להתחיל השיחות העקיפות בחסות האו"ם, אך הם מאיימים לעזוב אם לא יתקיימו כמה תנאים. "נעזוב אם העולם לא יעצור את פשעי המשטר"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

עוד בטרם החלו שיחות השלום על עתידה של סוריה, גוף האופוזיציה הגדול ביותר כבר מאיים לעזוב את ז'נבה, שם אמור להתחיל היום (ראשון) המשא ומתן בחסות האו"ם. "ועדת המשא ומתן העליונה", שבסיסה בערב הסעודית, אמורה להיפגש עם השליח המיוחד למדינה, סטפן דה מיסטורה, ולדרוש ממנו סיוע הומניטרי לערים הנצורות, את הפסקת ההפצצות באזורים מאוכלסים ושחרורם של מאות אסירים כתנאי מקדים לשיחות העקיפות.

"אם המשטר מתעקש להמשיך בביצוע הפשעים הללו, אז נוכחותה של משלחת הוועדה בז'נבה לא תהיה מוצדקת", מסר מתאם הפעולות של גוף האופוזיציה, ריאד חיג'אב, בהודעה רשמית שפרסם אתמול. "המשלחת תיידע את דה מיסטוריה על כוונותיה לסגת מהמשא ומתן אם האו"ם והמעצמות לא יצליחו לעצור את הפשעים הללו". אתמול דיווח הארגון "רופאים ללא גבולות" כי 16 בני אדם נוספים מתו מרעב בעיר הנצורה מדאיה, גם אחרי שיירת הסיוע הומניטרי הראשונה שהגיעה אליה מוקדם יותר החודש.

אחרי מאמצים דיפלומטיים רבים של ארצות הברית, של רוסיה ושל מדינות נוספות כונסו נציגים מטעם משטרו של בשאר אסד בעיר השווצרית, שם הם אמורים לנהל משא ומתן עקיף עם נציגי האופוזיציה הפוליטית והצבאית. ואולם, למרות התקוות שהאו"ם תולה בשיחות כדי להביא לסיום המלחמה שגרמה למותם של יותר מ-260 אלף בני אדם ולעקירת 11 מיליון תושבים מבתיהם, סיכוייהן להצליח קלושות.

בין היתר, מחלוקת עיקרית נותרה סביב עתידו של נשיא סוריה. בעוד שרוסיה ואיראן מסרבות לדרישה של מדינות ערב הסוניות ושל טורקיה הקוראת להדחתו, במערב מנסים למצוא נוסחת פשרה שלפיה לאסד יוכל להיות תפקיד כלשהו בממשלת המעבר, אך בסיומה כעבור 18 חודשים הוא יצטרך להסתלק. בינתיים, הדיקטטור רושם הישגים על הקרקע, בזכות החיפוי האווירי הרוסי שהוא מקבל זה ארבעה חודשים.

לקריאה נוספת בנושא
מטוס קרב רוסי שוב חדר לשמי טורקיה; ארדואן: "חסרי אחריות"
האופוזיציה הסורית חזרה בה: תגיע לשיחות השלום בז'נבה

שליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטוריה ושגריר סוריה באו"ם עם פתיחת שיחות השלום בז'נבה, 29 בינואר 2016. רויטרס
סטפן דה מיסטוריה ושגריר סוריה לאו"ם בז'נבה, שישי/רויטרס

מעורבותה של מוסקבה הקשתה אף היא על השיחות בעקבות המשבר שנוצר בינה לבין אנקרה. טורקיה מגבה שורה של קבוצות מורדים נגד המשטר בדמשק, בעוד שרוסיה מנסה לייצב אותו בטענה שהיא נלחמת בארגוני טרור. תקרית הפלת המפציץ הרוסי בחודש נובמבר הביאה למתיחות שיא בין שתי המדינות, ורק בסוף השבוע נרשם אירוע דומה, שהפעם הסתיים בשיחת אזהרה לשגריר רוסיה בטורקיה.

עוד סוגיה שטרם נפתרה נוגעת בארגוני המורדים שישתתפו במשלחת האופוזיציה לשיחות. ועדת המשא ומתן העליונה" כוללת גם את אחראר א-שאם, אחד הארגונים החזקים ביותר בסוריה שמשתף פעולה גם עם ג'בהת א-נוסרה, ואת ג'יש אל-אסלאם, ששולט בחלקים גדולים מפרבריה של דמשק. שניהם נתמכים על ידי ערב הסעודית, אך מוגדרים על ידי רוסיה ארגוני טרור. ריאד אג'חה, דובר מטעם גוף האופוזיציה, מסר כי לאחראר א-שאם אין נציג בז'נבה, בעוד שג'יש אל-אסלאם צפוי לשלוח משלחמת מטעמו.

גם העובדה שהכורדים הסורים לא הוזמנו לשיחות בשל האולטימטום של טורקיה מצמצמת עוד יותר את הסיכוי של המהלך הדיפלומטי לשאת פרי. המפלגה הדמוקרטית המאוחדת (PYD), שלוחמיה החברים ב"יחידות ההגנה של העם" (YPG) שולטים בחלקים נרחבים בצפון המדינה, נתפסת בעיני אנקרה ארגון טרור בשל קשריה למחתרת הכורדית (PKK), שמנהלת מאבק ממושך על אוטונומיה מטורקיה. מנגד, הכורדים זוכים לסיוע של הקואליציה האמריקנית ולתמיכה מצד רוסיה, ולדבריהם, הסירוב להזמין אותם לז'נבה סתם את הגולל על השיחות.

פליטים סורים במחנה פליטים בירדן, ינואר 2016. רויטרס
11 מיליון נעקרו מבתיהם מאז תחילת המלחמה. פליטים סורים בירדן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully