וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה הסורית חזרה בה: תגיע לשיחות השלום בז'נבה

לאחר שארגוני האופוזיציה המרכזיים הודיעו כי לא יגיעו לשיחות השלום בשווייץ, הם הפכו את החלטתם, בעקבות ערבויות שקיבלו לטענתם מהאו"ם ומארצות הברית. כעת, יצא לדרך המשא ומתן לאחר קיפאון של שנתיים

צילום: רויטרס, סרטון חובבים שהועלה לרשת; עריכה: שניר דבוש

הוועדה העליונה למשא ומתן, המייצגת את ארגוני האופוזיציה הסורית המרכזיים, הודיעה אמש (שישי) כי תסכים להגיע לשיחות השלום לסיום הסכסוך במדינה, שהחלו מוקדם יותר בז'נבה שבשוויץ - כך דווח בערוץ אל-חדת'. זאת, לפי הדיווחים, לאחר שקיבלה ערבויות מהאו"ם ומארצות הברית. שלושה נציגים מטעמה יגיעו לסבב השיחות על מנת לבחון את האפשרויות העומדות בפניהם לפני כניסה למשא ומתן מול הממשלה בדמשק.

שיחות השלום נפתחו אתמול בז'נבה לאחר שנתיים של קיפאון בתהליך המדיני לפתרון מלחמת האזרחים העקובה מדם בסוריה, בתיווך האו"ם. בתחילה, הודיעו ארגוני האופוזיציה המרכזיים שלא ינכחו בשיחות. שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, הודיע כי ייפגש עם נציגי הממשל הסורי, ולאחר מכן היה אמור להיפגש עם נציגים נוספים שהגיעו למקום, השייכים לארגוני אופוזיציה קטנים וכמעט חסרי השפעה.

"דה מיסטורה יחל בפגישה עם המשלחת מטעם הממשל, בהובלת שגריר המדינה לאו"ם בשאר ג'עפרי", נמסר מלשכתו של דה מיסטורה. "הוא ימשיך בפגישות עם שותפים אחרים בשיחות ועם נציגים מארגונים חברתיים". מדובר בשיחות עקיפות, ודה מיסטורה ונציגים אחרים מהאו"ם ייאלצו לדלג בין הנציגים ולהעביר את המסרים מאחד לשני.

צוותי טלוויזיה בסמוך למטה האו"ם בז'נבה, שם ייערכו שיחות השלום בין הממשל והאופוזיציה הסורית, ינואר 2016. רויטרס
לוויינים מחוץ לשיחות השלום בז'נבה, היום/רויטרס

דה מיסטורה פרסם שלשום הודעה לעם הסורי ואמר כי לאחר שורה של יוזמות קודמות שכשלו, "אסור כי גם השיחות הנוכחיות יעלו חרס". "חמש שנים של מלחמה הם יותר מדי. הזוועות נמצאות אל מול עיניהם של כלל האזרחים. עליכם לדעת כי אנו סומכים עליכם כדי להרים את קולכם ולצעוק – חלאס". דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מארק טונר, אמר כי "זו הזדמנות היסטורית בשביל הנציגים להגיע לז'נבה כדי להציע דרכים ברות קיימא ליישום הסכם הפסקת אש ולקיום צעדים בוני אמון נוספים".

השיחות המתוכננות, בתיווך האו"ם, נועדו לסיים את המלחמה העקובה מדם הנמשכת כמעט חמש שנים, ובמהלכה נהרגו יותר מ-260 אלף בני אדם, ומיליונים נוספים נעקרו מבתיהם – דבר שהוביל לגל ההגירה הגדול ביותר שחוותה אירופה מאז מלחמת העולם השנייה. מדובר בחלק מתכנית לפתרון המשבר שגובשה בנובמבר על ידי נציגי ארצות הברית, מדינות המפרץ, איראן וטורקיה. במסגרת התכנית, בתוך 18 חודשים ייערכו בחירות במדינה שיהיו פתוחות בפני כלל הזרמים.

(עדכון ראשון: 21:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully