וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: יותר ממנהרת חמאס אחת חצתה את הגבול לשטח ישראל

29.1.2016 / 16:55

מקרי המוות האחרונים במנהרות מדגישים את החשיבות שמייחס הארגון לפרויקט. חמאס על פניו לא שואף להסלמה, אך הזרוע הצבאית מנסה להראות כי היא משקמת את מה שנהרס ב"צוק איתן" והאבטלה ברצועה עלולה לפגוע ביציבות השלטון. "אם 2016 תסתיים ללא מלחמה זה יהיה נס"

צילום: שי מכלוף, רויטרס; עריכה: אביב אירגז; קריינות: אביב אברמוביץ'

(גורמים בפיקוד הדרום, השבוע: "ייתכן שחמאס חפר מנהרות לתוך שטח ישראל")

התמוטטות מנהרת חמאס השבוע בתופאח, בתקרית שבה נהרגו שבעה מפעילי הארגון, לא הייתה תקרית המוות הראשונה במסגרת העבודות האינטנסיביות בעזה: לפי גורמים ברצועה, בשנה החולפת נהרגו, מלבד השבעה, 12 פעילי חמאס - נתון שמצביע בין היתר על הנחישות לשקם את הפרויקט שניזוק ב"צוק איתן". אותה נחישות נראית גם בתוצאות בשטח: יותר ממנהרה אחת חצתה את הגבול לתוך ישראל, וסביר שישנן מנהרות שאינן מוכרות וידועות.

כמו בעבר, הארגון משתמש שוב בבטון כדי לדפן את המנהרות ומתברר שיש לו מספיק נגישות לחומרים הללו. אלה אינן המנהרות הישנות נושנות של פעם, מתחילת העשור הקודם מגזרת ציר פילדלפי, לא מדובר כאן בחפירות של חובבנים בעומק בינוני – שבעה או שמונה מטרים - אלא מנהרות שנחפרות באמצעות כלים הנדסיים בעומק של כ-30 מטרים, תוך הסתייעות בטכנולוגיות מתקדמות יותר ותרשימי מהנדסים.

הארגון מפעיל יותר מאלף בני אדם, שישה ימים בשבוע, סביב השעון, כדי להספיק ולחפור עוד ועוד מנהרות התקפיות לתוך ישראל. פגעי מזג האוויר אינם מאטים את העבודה כפי שמלמדת התקרית בתופאח, בין היתר מאחר שעבור חמאס, זהו הנשק שיאפשר לארגון לבצע "מכת פתיחה", כזו שתייצר תמונת ניצחון בכל סבב לחימה עתידי מול ישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
תושבים בעוטף עזה חוששים: שומעים רעשי חפירה מתחת לבתים שלנו
גורמים בפיקוד הדרום: ייתכן שחמאס חופר מנהרות לתוך שטח ישראל

לוחם חמאס בתוך אחת ממנהרות הארגון, ינואר 2016. טוויטר, אתר רשמי
ניסו להסתיר את העובדה שהיו הרוגים במנהרה שקרסה. אנשי חמאס בתוך אחת המנהרות/אתר רשמי, טוויטר

אתמול, לאחר לא מעט ניסיונות הכחשה, פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס, עז א-דין אל קסאם, את שמותיהם של "שבעת הגיבורים, אנשי אללה", פעילי הארגון שנהרגו יומיים לפני כן בהתמוטטות המנהרה ההתקפית. המנהרה נבנתה בשכונת תופאח שבצפון-מזרח העיר עזה, כמה מאות מטרים בלבד מהגבול עם ישראל, ולא רחוק ממסגד תאופיק - המקום שבו אירעה תקרית הנגמ"ש המפורסמת בשג'אעיה במבצע "צוק איתן", שבמהלכה נהרגו שבעה חיילי צה"ל.

תחילה ניסה חמאס להסתיר את העובדה שמישהו מאנשיו נהרג במנהרה. לאחר מכן טען שהם נעדרים אך לבסוף פורסמו שמותיהם של שבעה מבין 11 החופרים שהיו במקום. בהודעות שפרסם חמאס נכתב: "למען חייכם - הלכנו בדרך המוות". כמה ימים לפני כן כתב פאיז אבו שימאלה, עיתונאי המקורב לחמאס, בדף הפייסבוק שלו על פגישתו עם מפקד מקומי בזרוע הצבאית של הארגון. "הוא הודה בפניי", סיפר אבו שימאלה, "כי הם ממשיכים לעבוד לילה ויום, סביב השעון... והמערכה שעומדת בפניהם תהיה של להיות או לחדול, של חיים או מוות, ואין להם ברירה אלא לעבוד בכל התנאים".

חמאס כבר חידש את מלאי הרקטות

בהמשך סיפר אותו מפקד בזרוע הצבאית, כי חמאס כבר חידש את מלאי הרקטות שלו ומוכן שוב לקראת מערכה חדשה. יתרה מכך, אותו מפקד סיפר כי בסבב הבא של הלחימה, חמאס יפעל בתוך שטחי 1948, כלומר, הוא רומז על כוונות הארגון לעשות פיגועים בין היתר באמצעות מנהרות: יציאה של קבוצה גדולה של חמושים ממנהרה, בסמוך לבסיס או יישוב ישראלי, למטרת פיגוע המוני שבסופו אולי תיאלץ עזה לשלם מחיר כבד, אך חמאס יוכל לטעון לניצחון.

יש מי שיאמר שאלה שוב אותם איומי סרק שנשמעים פעם בכמה זמן מכיוון חמאס. ובכל זאת, מעקב אחר המתרחש ברצועה, במישור האזרחי והצבאי, מייצר את הרושם ההפוך: מישהו בעזה מכין את הקרקע, במישור הציבורי, והתת-קרקע - במישור הצבאי, לקראת הידרדרות רבתי, לקראת עימות נוסף מול ישראל. ואם למדנו דבר אחד לגבי הרצועה, הוא שמנהרה שנחפרת לכיוון ישראל במערכה הראשונה, תשמש את פעילי חמאס במערכה השלישית. ייתכן שאנו כעת אי שם במערכה השנייה. השאלה מתי בדיוק ובאיזה נסיבות יינתן האות למערכה האחרונה.

מנהרות ההברחה ברפיח. רויטרס
עובדים מסביב לשעון כדי להספיק ולחפור עוד ועוד מנהרות/רויטרס
ישנה חשיבות עצומה בשיקום תדמיתו הפגועה של חמאס מהמלחמה האחרונה ולכן "מכת פתיחה", היא מהלך מתבקש

השאלה הגדולה היא כמובן אם חמאס יעשה שימוש במנהרות שבנה או לאו. ייתכן אמנם שאין בארגון רצון כעת בהסלמה או בסבב נוסף של מלחמה. כך לפחות ניסה לרמוז איסמעיל הנייה, ראש הממשלה לשעבר בנאומו האחרון. אולם לא כולם בחמאס עוקבים בשקיקה אחר דבריו של הנייה. עבור הזרוע הצבאית, ישנה חשיבות עצומה בשיקום תדמיתו הפגועה של חמאס מהמלחמה האחרונה ולכן "מכת פתיחה", היא מהלך מתבקש כמעט, בוודאי לנוכח המצב הנוכחי ברצועה שבו הפופולריות של הארגון הולכת ונחלשת, בין היתר בשל המצב הכלכלי.

בכירים אחרים בארגון, כמו יחיא סינוואר, מצדדים דווקא בגישה של הזרוע הצבאית ולא בזו של הנייה. לראייתם, שמירה על הסטטוס קוו הנוכחי בעזה, שבו שיעור האבטלה רק הולך ועולה וכך גם מספר העניים, הגבולות סגורים, אין אספקת חשמל סדירה, כל אלה עלולים להביא לפגיעה ביכולת ההישרדות של שלטון חמאס, בוודאי לנוכח המצור המצרי והקיצוץ במימון האיראני.

"המצב הוא שיוביל למלחמה"

עזה במובן הזה, ממשיכה להפתיע. בכל פעם שנדמה שהמצב מעולם לא היה גרוע יותר, חולפים כמה שבועות וממש כמו במערכון "המכולת" של כוורת, המצב נהיה גרוע יותר. הסערה השבוע לדוגמה, שהובילה לשיא חדש בצריכת החשמל בישראל, גרמה להפסקות חשמל ארוכות במיוחד בעזה: במקום שמונה שעות אספקת חשמל ו-16 בלי, עברו התושבים למינון חדש: ארבע עם ו-20 בלי.

גשם בבית חאנון, רצועת עזה, 24 בינואר 2016. רויטרס
"המצב הוא אסון". בית חאנון, השבוע/רויטרס

בשכונות הקרוואנים בשג'אעיה, בבית חאנון ובמקומות אחרים, שם מתגוררים אלפי אנשים שבתיהם נהרסו במלחמה האחרונה, הקור היה גדול במיוחד בגלל היעדר בידוד מתאים. בחאן יונס, חיזאע ואזורים נוספים, נרשמו הצפות בבתים רבים, וגם כך מדובר באזורים שחלקם נהרסו כליל במהלך "צוק איתן". בכל מקום כמעט ניתן לראות אנשים מתגודדים סביב חביות שבהם הובערה אש כדי להתחמם בקור הגדול.

"מעולם לא ידעה עזה כזו סיטואציה הומניטרית. הרבה יותר קשה מערב המלחמה האחרונה"

"המצב של החיות בספארי שלכם ברמת גן, יותר טוב משל האנשים כאן", סיפר הישאם, אחד מתושבי העיר עזה שביקר בשנות ה-90 בספארי. ח', אף הוא תושב העיר אמר כי "שיעור הסרטן עלה בעזה לאין שיעור והתור לדוגמה לחולי הסרטן בבתי החולים הוא בלתי אפשרי. המצב הוא אסון. מעולם לא ידעה עזה כזו סיטואציה הומניטרית. הרבה יותר קשה מערב המלחמה האחרונה".

לדבריו, "אף אחד לא עובד, אין חומרי בניין בשוק, אין כסף מאחר שאין משכורות: פקידי חמאס אינם מקבלים משכורת רגילה, כל 50 ימים מקבלים 1,200-1,000 שקלים. כך גם אנשי הג'יהאד האיסלאמי שאין להם כסף. זה יוביל בסופו של דבר לפיצוץ. אם 2016 תסתיים ללא מלחמה זה יהיה נס. זה כבר לא בידי חמאס או ישראל. המצב הוא שיוביל למלחמה בסופו של דבר".

(עדכון ראשון: 06:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully