וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחיי המיליארדים שבדרך: נשיא איראן בביקור היסטורי באירופה

26.1.2016 / 1:38

רוחאני החל באיטליה את ביקורו בן הארבעה הימים ביבשת. אף שהנשיא האיראני היה מעדיף כי כישורי הדיפלומטיה שלו יככבו במהדורות החדשות, קשרי מסחר חדשים בהיקף של מיליארדי דולרים יתפסו ככל הנראה את הכותרות. "זה הזמן לפתוח דף חדש"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא איראן חסן רוחאני נחת אתמול (שני) באיטליה והחל בביקורו הרשמי הראשון באירופה, שמטרתו בין היתר היא לחתום על חוזים בהיקף של מיליארדי דולרים שיקדמו את כלכלת איראן בתום שנים של סנקציות כלכליות מגבילות. בפגישה בין ראש ממשלת איטליה לרוחאני אמר מתאו רנצי כי "ההסכמים הם רק ההתחלה עבור שתי המדינות".

רוחאני, העומד בראש משלחת בת 120 שרים ואנשי עסקים איראנים, יבלה יומיים ברומא בטרם יטוס לצרפת ביום רביעי, שם הוא מקווה לשפר את תדמיתה של טהראן בתקופה של טלטלות במזרח התיכון. אולם בעוד רוחאני היה מעדיף כי כישורי הדיפלומטיה שלו יככבו במהדורות החדשות, קשרי מסחר חדשים שייווצרו צפויים לתפוס את הכותרות, כשאיראן תכריז על תכניתה לקנות יותר מ-160 מטוסים אירופיים, בעיקר מחברת איירבוס, בערב שבו ימריא רוחאני.

גורמים רשמיים ברומא וחברות איטלקיות בענף האנרגיה והפלדה מתכוונים לחתום על הסכים בשווי 18.4 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות. ההסכמים יתנו זריקת עידוד לממשלתו של רנצי, שנאבק להחיות את הכלכלה מדשדשת.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב מאשימה לראשונה בפומבי: פוטין מושחת
קלינטון חוששת, טראמפ מברך, סנדרס סולד: התוספת שערערה את המרוץ

נשיא איראן חסן רוחאני מבקר באיטליה, 25 בינואר 2016. רויטרס
ראש ממשלת איטליה רנצי עם הנשיא רוחאני/רויטרס

רוחאני, הנחשב לנשיא מתון ונבחר לתפקידו ב-2013, ניצח על הסכם הגרעין שחתמה ארצו עם המעצמות בשנה שעברה. במסגרת ההסכם איראן הסכימה לצמצם את תכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת הסנקציות שהטילו עליה האיחוד האירופי, האו"ם וארצות הברית. שלב זה נכנס לתוקפו החודש.

נשיא איראן מנסה להוכיח לאיראנים כי ההסכם, שחטף ביקורת מהשמרנים במדינה, היה שווה את המשא ומתן הארוך ויסייע להקל על קשייהם הכלכליים. הוא גם מעוניין לקדם את מעמדה של ארצו ולהפוך אותה לשחקנית חשובה באזור ולמדינת מפתח שתביא פתרון לסכסוך המתמשך בסוריה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
נשיא איראן חסן רוחאני מבקר באיטליה, 25 בינואר 2016. רויטרס
מנסה לקדם את מעמד איראן. רוחאני באיטליה/רויטרס

במהלך ביקורו באיטליה, הוא יפגוש את רנצי, האפיפיור פרנציסקוס ואנשי עסקים מקומיים. הוא אמור לפגוש את נשיא צרפת פרנסואה הולנד בפריז ביום חמישי. "מדובר בביקור חשוב מאוד", אמר גורם בכיר איראני. "זה הזמן להתחיל דף חדש ולפתוח את הדלת לשיתוף פעולה בין מדינות שבאזורים שונים".

עם זאת, לאן שהוא לא הולך, הוא כנראה ישמע גינויים למצב זכויות האדם במדינתו, בעוד גולים איראנים המתנגדים למדיניותו מתכננים עצרת ענק בפריז ביום חמישי.

"אמון צריך להיבנות מחדש. זה כמו אהבה"

אירופה הייתה אחת שותפות הסחר הגדולות ביותר של איראן בתקופה של לפני הסנקציות – איטליה וצרפת נחשבו לקרובות במיוחד לטהראן. שתי המדינות שלחו משלחות סחר לטהראן בשנה שעברה לאחר שהושג הסכם המסגרת בין איראן למעצמות.

אחת העסקאות שנרקמות באיטליה היא חוזה להקמת צינור בשווי שנע בין ארבעה לחמישה מיליארד דולרים לקבוצת שירותי הנפט האיטלקית Saipem (סייפם), מסר מקור המעורה בדברים. בנוסף לכך, חברת הפלדה "דניאלי" תחתום על הסכמים מסחריים בהיקף של 5.7 מיליארד דולרים, לפי דובר החברה. הסכמים אלו יכללו מיזם משותף בהיקף של שני מיליארד דולרים עם משקיעים בינלאומיים, שייקרא "מתכות פרס".

עובד בקבוצת הנפט האיטלקית סייפם, שעתידה לחתום על הסכם עם איראן, ינואר 2016. רויטרס
עסקת ענק עם "סייפם", קבוצת הנפט האיטלקית/רויטרס
"בעניין תכנית הגרעין, היחסים רגועים, אך לא בנושאים אחרים. אין שינוי בעמדה לגבי איראן בסוגיות אזוריות שונות. לכן הרעיון של הביקור הוא לפתוח דף חדש"

אף שסנקציות רבות הקשורות לתכנית הגרעין באיראן הוסרו, רבים מהעיצומים האמריקניים על הרפובליקה האיסלאמית עומדים בעינם. בנקים שאינם אמריקניים יכולים לסחור עם איראן ללא חשש מעונש מצד וושינגטון, אך בנקים אמריקניים עשויים לא לעשות זאת במישרין או בעקיפין.

המשמעות היא שכל סחר עם איראן בדולרים אמריקניים לא יכול לעבור דרך המערכת הפיננסית האמריקנית – סיבוך משמעותי לנוכח העובדה כי הדולר הוא המטבע העיקרי בעולם העסקים.

בעוד איטליה לא הייתה מעורבת בשיחות השלום, צרפת כן השתתפה בהן ואף נקטה קו שמרני ותקיף כלפי טהראן. בפריז גם גינו פומבית את תמיכת טהראן בנשיא סוריה בשאר אסד ונותרו ספקנים לגבי המעורבות האיראנית במזרח התיכון. "אמון צריך להיבנות מחדש. זה כמו אהבה. זו ההוכחה היחידה שאהבה חשובה", אמר דיפלומט צרפתי בכיר. "בעניין תכנית הגרעין, היחסים רגועים, אך לא בנושאים אחרים. אין שינוי בעמדה לגבי איראן בסוגיות אזוריות שונות. לכן הרעיון של הביקור הוא לפתוח דף חדש", המשיך הדיפלומט.

המסע האירופי מגיע בשעה שדיפלומטים בעולם מנסים להביא לשיחות שלום ראשונות בשנתיים האחרונות שיובילו לסיום מלחמת האזרחים בסוריה. איראן השיעית היא בעלת הברית החזקה ביותר של אסד בעוד מדינות אירופיות תומכות בעיקר במתנגדיו הסונים.

(עדכון ראשון: 21:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully