וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף דרישת בנט: יעלון יישאר הקובע הבלעדי בנוגע להתנחלויות

26.1.2016 / 1:32

לאור דרישת יו"ר הבית היהודי הוקמה ועדת שרים להתיישבות - אך היא תעסוק רק בפריפריה ובעוטף עזה ולא ביהודה ושומרון, שיישארו באחריות שר הביטחון. זאת, אף שבנט דרש להקים את הוועדה כדי להפקיע מידי יעלון את סמכויותיו, על רקע פינוי "מבני המריבה" בחברון

צילום: חברים לשעת צרה, עריכה: אביב אירגז

(פינוי מבני המריבה בחברון, ביום שישי)

בהמשך לדרישתו של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט להקמת ועדה לענייני התיישבות, אושרה אתמול (שני) הקמתה של הוועדה – אך זו תעסוק באזורי הפריפריה ועוטף עזה. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הסמכויות באשר ליהודה ושומרון יישארו בידי שר הביטחון משה יעלון".

מוקדם יותר הערב נמסר מלשכת נתניהו כי "תוקם ועדת שרים לענייני התיישבות באזורי עדיפות לאומית, עוטף עזה ופריפריה, בהמשך לסעיף 77 בהסכמים הקואליציוניים". עוד נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו ישמש יו"ר הוועדה, השר אריה דרעי יהיה ממלא המקום, וכי הסמכויות באשר ליו"ש יישארו בידי שר הביטחון יעלון". מנגד, הבהירו בבית היהודי כי ההחלטה כוללת בתוכה את אזורי העדיפות הלאומית, שבהם נכללים גם יישובים מאוימים בדרגות 5-3 ביהודה ושומרון, כך שלמעשה למפלגה כן תהיה השפעה בנושאים אלה.

הסכם להקמת ועדה מסוג זה הגיע דווקא על רקע פינוי מבני המריבה בחברון ביום שישי האחרון, שכן ועדה זו הייתה יכול ליטול מידיו של יעלון את הסמכות הבלעדית להורות על פינוי מבנים. ואולם, הוועדה לא תעסוק כלל ביהודה ושומרון. בבית היהודי הצהירו שלשום כי הסיכום הוביל להקמת ועדה לתיאום פעולות בהתנחלויות, אך גורמים בליכוד טענו כי "לא הוקמה שום ועדה, לא לתיאום ולא-לא לתיאום. מה שסוכם זה שיהיה ערוץ פתוח (כפי שמתקיים גם כיום) לשרת המשפטים ולשר החקלאות בסוגיות הקשורות לנושאי ההתיישבות ביהודה ושומרון". הגורמים הוסיפו כי סמכותו של השר יעלון לא תיפגע.

שר החינוך נפתלי בנט, ישיבת סיעת הבית היהודי, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
בבית היהודי הצהירו כי הוועדה תעסוק בהתנחלויות - בליכוד הכחישו/נועם מושקוביץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפינוי המבנים ביום ראשון בישיבת הממשלה ואמר: "הממשלה תומכת בהתיישבות בכל עת, בייחוד בימים הללו שבהם היא נתונה מול מתקפת טרור, ומתייצבת בנחישות ובאומץ לב מול פיגועי טרור. באותה נשימה, אנחנו מדינת חוק ועלינו לכבד את שלטון החוק. ברגע שיאושרו תהליכי הרכישה, אנחנו נאפשר את אכלוס שני הבתים בחברון, כפי שקרה במקרים דומים בעבר. תהליך הבדיקה מתחיל היום, נעשה אותו מהר ככל האפשר, ובכל מקרה, אם הוא לא יסתיים תוך שבוע, אני אדאג שיימסר דוח מצב לקבינט".

20המשפחות שעוררו את הסערה נכנסו למבנים ביום חמישי, לאחר שטענו כי בידיהן אישורי רכישה של הדירות שהיו מוכרות כרכוש פלסטיני, אך לא יכלו להמשיך לשהות בהן ללא היתר משר הביטחון ולכן פונו ביום שישי. בתגובה לכך, יצאו נגד יעלון בכירים רבים בקואליציה, ובייחוד מטעם הבית היהודי. "בעיצומו של גל טרור, שר הביטחון פועל בנחישות, ללא פשרות ובאטימות דווקא לזריקת יהודים מביתם", נמסר מהבית היהודי ביום שישי. "מדובר בחוסר אחריות, בקיבעון מחשבתי ובהלהטת הרוחות ללא כל סיבה ברורה. את אותו להט ונחישות מוטב שיפנה שר הביטחון לטיפול בטרור הערבי ובבנייה בלתי חוקית ברורה ביישובי המחבלים. את בדיקת מסמכי הרכישה ניתן לבצע גם ללא השלכת יהודים מביתם".

שר הביטחון משה יעלון בטקס הענקת אות אביר איכות השלטון. 16 בדצמבר 2015.. דיאנה חננשווילי, משרד הביטחון
יישאר האחראי הבלעדי להתנחלויות. יעלון/משרד הביטחון, דיאנה חננשווילי

יעלון התייחס לדברים ואמר כי "מדינת ישראל היא מדינת חוק, ואין לי כל כוונה להתפשר כשהחוק מופר. במקרה של הבתים בחברון, החוק הופר ברגל גסה. כדי להיכנס לבית נדרשות להתבצע מספר פעולות חוקיות, שאף לא אחת מהן התקיימה. לכן הפולשים פונו". בהמשך, קרא לחבריו לקואליציה לרסן את התבטאויותיהם: "אני קורא לשרים, לחברי כנסת ולנבחרי ציבור לפעול באחריות, לרסן את התבטאויותיהם ולגבות את שלטון החוק - לא לעודד את לקיחת החוק לידיים והפרתו. זה מתכון בטוח לאנרכיה. ההתנהלות וההתבטאויות של מספר פוליטיקאים בנושא זה, גובלות בהפקרות ופוגעות בחוסן הלאומי שלנו".

(עדכון ראשון: 19:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully