וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה אזרחית ראשונה בגין אלימות מהגרת מאפריקה: "שיכאב להם בכיס"

25.1.2016 / 18:05

תושבים בדרום תל אביב, שהתאכזבו מטיפול הרשויות ב"בבעיית המסתננים" כהגדרתם, יוזמים מהלך נגדי של פנייה לערכאות משפטיות-אזרחיות. לאחרונה הוגשה תביעה ראשונה נגד אריתריאית שתועדה מכה בקרש אישה בת 67. צפו בתיעוד התקיפה

צילום: תושבי דרום תל אביב; עריכה: מתן חדד

תושבי דרום תל אביב טוענים זמן רב כי הם מיואשים מטיפול הרשויות במה שהם מכנים "בעיית המסתננים". בשל האכזבה מהמשטרה ומהעירייה, יוזמים רבים מהם מהלך של פנייה לערכאות משפטיות-אזרחיות לצורך טיפול במצוקותיהם. בימים האחרונים אף הוגשה תביעה אזרחית ראשונה על סך 73 אלף שקל נגד מהגרת אפריקנית בעלת אשרת שהייה בישראל.

הנתבעת, כך נטען, תקפה לאור יום אישה מבוגרת, אלישבע גדעון שמה, ואף הכתה אותה עם קרש. התקרית תועדה בסרטון וידאו. התביעה נעשתה בסיוע ארגון "חוננו" על ידי עורך הדין מנשה יאדו ממחלקת נפגעי עבירה, שהחל להעניק סיוע לתושבי דרום תל אביב.

התקיפה התרחשה לפני כמה חודשים. כמה נשים מבוגרות מדרום תל אביב ניקו בניין של אחת מחברותיהן, יחד עם אנשי אגף סל"ע (סיירת לביטחון עירוני) של העירייה. בשלב מסוים החלו שתי נשים אפריקניות לתקוף את הקבוצה. אחת מהן נעצרה ועומד נגדה כתב אישום, אולם על פי גדעון ספק אם הוא מרתיע. בחוננו הסבירו כי "נוכח אזלת היד של הרשויות בטיפול בפשיעת המהגרים והמסתננים בדרום תל אביב", הם בחרו להפעיל את המישור האזרחי כדי לנסות ולפצות את התושבים על הסבל שנגרם להם. "אם היא לא תשב בכלא, לפחות שיכאב לה בכיס", הסבירו את התביעה.

לקריאה נוספת:
פעילי להב"ה הפגינו בדרום תל אביב: "די לדיקטטורת בג"ץ"
הפגנת זעם בדרום תל אביב: "השכונות מלאות במסתננים, מורחים אותנו"
זעם בדרום תל אביב: "נצטרך לחיות עם העובדים הזרים עד המוות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני לא 100% כמו שהייתי מבחינה רגשית ונפשית"/מערכת וואלה!, צילום מסך

המותקפת סיפרה כי מאז התקרית האלימה חייה השתנו ללא היכר. "אני מרגישה לא כל כך טוב מבחינה נפשית, על הפנים, זה מזעזע אותי כל פעם. אני חיה על תרופות הרגעה, יש לי חרדות, בכי, יש לי עליות וירידות. אני לא 100% כמו שהייתי מבחינה רגשית ונפשית. ועוד בגילי לקבל מכות כאלה, שלא חשבתי בחיים שאקבל במצבי הגרוע, כשאני חולה בפיברומיאלגיה. המשטרה הגיעה ותפסו אותה עם הקרש ביד. בשלב זה אני כבר הייתי באמבולנס, היית בשוק ובהלם", סיפרה גדעון בת ה-67 משכונת התקווה.

"המשטרה חקרה אותנו ועשתה עימות ביני לבינה. ממה שאני הבנתי מהשוטרים, היא הכחישה שהיא הרביצה לי והכחישה שהיא הרימה עליי קרש, היא רק אמרה שהיא הרימה את הקרש כדי לפזר אותנו, שאלו אותה אם היא הרביצה לי והיא אמרה שלא, לאחר מכן הראו לה את הסרטונים ועמתו אותה עמם", הוסיפה.

לדבריה, ארגוני סיוע למהגרים עזרו לשחררה בערבות. "תארי לעצמך אם זה היה הפוך והיו משחררים אותי ב-1,500 שקל", אמרה. על ההחלטה להגיש תביעה אזרחית: "כאורחת במדינה אחרת, לא ארים יד על תושב. מי מרים יד על אנשים בצורה כזאת? על אנשים מבוגרים? אני ראיתי את המוות בעיניים שלי. אני רוצה שילמדו לקח, שלא תהיה אלימות, למען יראו וייראו".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הפגנה של תושבי דרום תל אביב נגד החלטת בג"ץ שישוחררו מסתננים, אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
"אין אמון בבית המשפט". הפגנה בדרום תל אביב נגד מהגרים בשכונות באזור, אוגוסט 2015/ניב אהרונסון

התקיפה תועדה על ידי שפי פז, תושבת דרום תל אביב ופעילה בקבוצה "עוטף תחנה מרכזית". לדבריה, הפנייה לתביעה אזרחית היא מחוסר ברירה. "מניסיון, אין לנו אמון בבתי המשפטי בפן הפלילי ולכן החלטנו להתחיל לעבוד בשיטה של תביעות אזרחיות, שלפחות אם היא לא תשב בכלא שתשלם כסף על המעשים שעשתה. המשטרה עוצרת אנשים, חלקם לא עומדים בכלל לדין, שופטי המעצרים משחררים אותם בערבות מגוחכת, חלקם נעלמים ולא מגיעים יותר למשפט, וגם אם כן - הם מקבלים עונשים קלים מאוד".

עו"ד יאדו הוסיף: "חוסר האונים של אישה מבוגרת שסופגת חבטות מקל מעובדת זרה ברחובה של עיר ותחת השמש, היא תמונה שאמורה להדליק יותר מנורה אדומה אחת, אלא שככל הנראה חוסר האונים אינו רק נחלתה של אותה אישה, אלא של ציבור רחב בדרום תל אביב שהרשויות שאמורות לנהל את סביבת חייו נרדמו בשמירה".

בעמותת אס"ף (ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל) ביקשו שלא להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully