וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופה כבר כאן: שלג החל לרדת בהרי המרכז

בהרי יהודה החל לרדת גשם מעורב בשלג, ובהמשך צפויים גם הרי הצפון וירושלים להתכסות לבן. אישה נפצעה בינוני מגזם עץ שעף לעברה ברמת גן עקב הרוחות העזות. אתר החרמון נסגר למבקרים. הרשויות וגופי החירום ממשיכים בכוננות. התחזית המלאה באולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

המערכת החורפית הפוקדת את אזורנו כבר בעיצומה, והבוקר (ראשון) החל לרדת גשם מעורב בשלג באזור ראש צורים בהרי יהודה. בהמשך, צפוי גם שלג בירושלים. "תושבי ירושלים יוכלו לראות שלג באוויר, השאלה היא האם וכמה ממנו ייערם", הסביר אתמול אורן, חזאי השירות המטאורולוגי, בשיחה עם וואלה! NEWS. לדבריו, קיים חלון זמנים המשלב כמות משקעים מספקת לצד ירידה בטמפרטורות, שיאפשר ירידה של שלג. ההערכה בשירות המטאורולוגי היא שבין יום שני לשלישי הטמפרטורות עשויות לרדת בירושלים וייתכן גם בהר הנגב למינוס מעלה, ובשילוב כמות המשקעים, "שאינה מרשימה במיוחד", ישנו פוטנציאל שלג. "ככל שנמשיך לאמצע השבוע, בימים שני ושלישי במיוחד, הטמפרטורות יוסיפו לרדת וייפתח חלון הזמנים המזמן פוטנציאל לשלג", ציין החזאי.

הרוחות החזקות המנשבות באזור המרכז גרמו הבוקר לפציעתה באורח בינוני של אישה בת 66 ברמת גן, שנפגעה מעץ שנגזם והתעופף לעברה. צוות מד"א שהגיע לרחוב האצ"ל בעיר העניק לאישה טיפול רפואי ופינה אותה לבית החולים שיבא בתל השומר.

חובש מד"א שי מושקוביץ שהגיע למקום סיפר: "על המדרכה שכבה אישה בת 66 בהכרה מלאה עם חבלה בגב, סיפרו לנו שהיא הלכה ברחוב ונפצעה מגזע עץ שנפל לאחר שנגזם על ידי פועלים במקום. הענקנו לה טיפול רפואי שכלל קיבוע ללוח גב ופינינו אותה לבית החולים כשמצבה הוגדר בינוני ויציב".

עוד בוואלה! NEWS:
סערה גם בארה"ב: "1 מ-5 סופות השלג החמורות בניו יורק", 12 נהרגו
"תהיו בילאל": בצה"ל נקטו באמצעי לא שגרתי למאבק בטרור הסכינים

מבשרת ציון מזג אוויר חורפי 24 ינואר 2016. נועם מושקוביץ
גשם במבשרת ציון, היום/נועם מושקוביץ

בתוך כך, נסגר הבוקר החרמון למבקרים משום שבמהלך הלילה נערמו סנטימטרים מעטים בלבד של שלג. עם זאת, כאמור, במהלך היום השלג צפוי להתחדש. בשעה זו השלג ממשיך לרדת וקיימת סכנת החלקה בכביש הגישה לאתר, זאת בשל קרח שהצטבר על הדרך. כל מוסדות החינוך וההסעות ברמת הגולן יפעלו כרגיל ולא יהיו שיבושים בשל מזג האוויר.

מזג האוויר הבוקר גשום מהצפון ועד לצפון הנגב. בשירות המטאורולוגי מתריעים מפני חשש כבד משיטפונות והצפות במקומות המועדים. בהרי הצפון יירד שלג ומשעות הערב ייתכן גם שלג בפסגות הגבוהות של הרי המרכז והר הנגב. בדרום ישרור אובך. הטמפרטורות יוסיפו לרדת וייעשה קר מהרגיל וינשבו רוחות עזות. במהלך הלילה יוסיף להיות גשום וסוער מהצפון ועד לצפון הנגב, ועדיין ישנו חשש כבד משיטפונות והצפות במקומות המועדים. בהרי הצפון יוסיף לרדת שלג, שצפוי להיערם, ושלג צפוי גם לרדת בפסגות הגבוהות של הרי המרכז והר הנגב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מכ"ם הגשם של השירות המטאורולוגי:

מרשות המים נמסר כי רוב הגשם שירד בימים האחרונים התרכז במרכז ועמד על עשרה עד עשרים מילימטרים. מפלס הכינרת עלה בחצי סנטימטר מהבוקר. אם בבוקר המפלס עמד על 212.85-, כעת הוא עומד על 212.845. לכן, לכינרת מלאה חסרים עוד 4.045 מטרים.

לקראת מזג האוויר הסוער נערכו ברשויות ובגופי החירום השונים לטיפול בנזקי הסופה, במיוחד בירושלים. מחברת החשמל נמסר כי בשעות הלילה תועבר תחנת משנה ניידת לאזור עטרות לצורך חיזוק האספקה הסדירה לירושלים וסביבותיה. התחנה תחובר לרשת החשמל ביום שני לקראת השלג הצפוי ביום שלישי, ותוסיף כ-20 מגה וולט אמפר לאזור הבירה.

המשטרה תתגבר את כוחותיה ותעבה את משמרות השוטרים. יחידות המתנדבים המשטרתיות העוסקות בחילוץ יתוגברו גם הן. ההיערכות המיוחדת תכלול פריסת כוחות מוגברת בצירי התנועה ובפנים הערים, בהתאם להערכות מצב בשיתוף הגורמים הרלוונטיים, בהם הרשויות המקומיות, כיבוי אש, מד"א וחברת החשמל.

נחל צאלים הבוקר. נמרוד סונדרס
נחל צאלים, הבוקר/נמרוד סונדרס
השטח שמול שכונת החרסינה בחברון מכוסה שלג. עמיחי בן דוד, תצפית TPS
פתיתי שלג בהר חברון/תצפית TPS, עמיחי בן דוד

במשטרה קוראים לציבור הנהגים לנהוג במשנה זהירות בקרבת מאגרי מים בהם קיימת סכנת נפילה, היסחפות וטביעה. בנוסף, משטרת ישראל קוראת להתאים את הנסיעה לתנאי הדרך, להדליק אורות, להימנע מעצירות פתע ולעצור רק בתחנות רענון מוסדרות ולא בשולי הכביש.

החלטה על לימודים בצפון הגולן תתקבל בבוקר

במטה השלג של מועצה אזורית גולן נערכים לקראת הסופה הצפויה. מהמטה נמסר כי בוצעו התיאומים מול כל הגופים הרלוונטיים, בהם נתיבי ישראל, משטרה, צה"ל, יחידת חילוץ גולן וחברת חשמל. היישובים והתושבים הונחו להיערך בהתאם לתחזית שצופה שלג בצפון הגולן.

אלי מלכה, ראש המועצה מסר: "אנו מצפים בשמחה למערכת הגשמים והשלגים הקרובה שתמלא את מאגרי ונחלי הגולן ותצבע את צפון הגולן בלבן, זאת לאחר תחילתו של חורף שחון יחסית שהותיר את רזרבות המים לחקלאי הגולן בחוסר גדול. עם תום המערכת החורפית הזו נזמין את המטיילים ליהנות מיופיו של הגולן המושלג".

חוף הכרמל חיפה ניום 24 ינואר 2016. אסף בירון, מערכת וואלה! NEWS
גשם ורוחות בחוף הכרמל שבחיפה/מערכת וואלה! NEWS, אסף בירון
שלג בקריית ארבע היום 24 ינואר 2016. בשי דרשן, תצפית TPS
פתיתים בקריית ארבע, היום/תצפית TPS, בשי דרשן

במטה החירום העירוני של עיריית ירושלים משלימים בשעות האחרונות את היערכותו למזג האוויר הסוער וממליץ לתושבים לשמור על כללי הבטיחות, להצטייד בתאורת חירום ולהישמע להנחיות שיופצו באמצעי התקשורת. במטה ציינו כי לתושבים מומלץ לבדוק את תקינות מערכות החימום, בעיקר אלה המחייבות אוורור, לוודא איטום גגות ופתחים כמו חלונות ותריסים, לנקות ולפתוח תאי ניקוז מים בחצרות ומרזבים על הגגות. בנוסף, קוראים במטה לגזום עצים וענפים בגינות פרטיות הנמצאים בסמיכות לכבלים, לבדוק בטיחות מערכות חשמל, לחזק אנטנות, דודי שמש וחפצים אחרים על הגגות.

במטה החירום מתריעים מחשש ממפגעים בדרכים, בנתיבי הולכי הרגל, בסמוך לאתרי העבודה ובאזורים הנמוכים המועדים להצפות. בשל החשש להצפות במקומות נמוכים, שירותי כיבוי והצלה וצוותים של חברת הגיחון ערוכים לחילוץ במקרי חירום וכוננות לשאיבת מים ממקומות מוצפים. מידע נוסף יתפרסם באתר עיריית ירושלים, בדף הפייסבוק של עיריית ירושלים, באפליקציית עיריית ירושלים ובמוקד 106.

מבשרת ציון מזג אוויר חורפי 24 ינואר 2016. נועם מושקוביץ
עננים מעל מבשרת ציון, היום/נועם מושקוביץ

במגן דוד אדום מזהירים את הציבור מפני פגיעות אפשריות בעקבות גל הקור והגשם הצפוי לפקוד את ישראל וערוכים ב"כוננות שלג" בהרי הצפון ובמקומות הגבוהים. כוחות מד"א יהיו ערוכים בכל רחבי הארץ לטפל בחולים ובנפגעים שונים גם כתוצאה מנזקי הסערה הצפויה, ובמקביל נערכים גם בכוננות שלג, לקראת השלג הצפוי לרדת בהרי הצפון ובמקומות הגבוהים.

מנכ"ל מד"א אלי בין הנחה את כוחות מד"א לתגבר את המשמרות בעובדים ובמתנדבים על מנת להעניק מענה מלא אם יהיה ביקוש גובר לשירותי מד"א. עשרות אמבולנסים עם הנעה קדמית וג'יפים של מד"א הועמדו לקראת הסערה. כמו כן, שרשראות שלג יורכבו במידת הצורך על גלגלי האמבולנסים, על מנת שאלה יוכלו לעבור במהירות וביעילות גם במקרים של שלג הנערם על הקרקע באזורים שונים. אליהם יצטרפו גם ג'יפים מיחידת הג'יפים המיוחדת של מתנדבי מד"א שיירתמו לכל המשימות הנדרשות בימי הסערה הצפויים.

אתר החרמון נפתח למבקרים. ינואר 2016. אתר החרמון,
אתר החרמון התמלא במבקרים, היום/אתר החרמון

בעקבות שינויי מזג האוויר במד"א פרסמו אתמול מגוון הנחיות לציבור לחורף בטוח. על מנת להישמר ולהימנע מפגיעות בגוף ממליצים במד"א לציבור להימנע מלנוע במקומות שבהם יצטבר קרח או שלג על המדרכות והכבישים. במקרה של הפסקת חשמל, עבור חולים המונשמים בביתם על ידי מכשיר הנשמה, יש לוודא כי סוללות הגיבוי של המכשיר זמינות ומוכנות לשימוש לפרק זמן ממושך. מחשש לקריסה יש להימנע משהייה תחת סככות, פרגולות, צריפים או מבנים ארעיים שנערם עליהם שלג בגובה של יותר מעשרה סנטימטרים.

במד"א מזהירים משימוש לא אחראי בתנורי הסקה

בעת השתוללות רוחות חזקות ברחבי הארץ, עלולים חפצים רבים להינתק ממקומם, לעוף במהירות רבה ולפגוע בעוברים ושבים. על כן, יש להקפיד לחזק חפצים שונים הנמצאים בחוץ, כגון כיסאות ושולחנות גן, עמודי תאורה, חבלי כביסה ומתקנים לתליית כביסה הנמצאים בחוץ, צעצועים ועוד על מנת שלא יפגעו בקהל החולף ברחובות.

במד"א מזהירים מפני שימוש מסוכן בתנורי הסקה. הרעלת חד תחמוצת הפחמן (co), היא קטלנית. הגז עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או קמינים הפועלים על גחלים. מדובר בגז חסר צבע או ריח ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, לכן חשוב לנקוט כללי בטיחות כמו אוורור נאות, תחזוקה תקופתית והתנהגות מונעת שריפה.

מזח יפו, 19 בינואר 2016. ראובן קסטרו
רוחות עזות/ראובן קסטרו

עוד מומלץ להרחיק תנורי חימום הפועלים על אש גלויה, כמו ספירלה, מחפצים העשויים להתלקח, כמו ספות ושמיכות. אין לייבש בגדים על תנורים כאלה מחשש לדליקה, ויש לבדוק טרם חיבור התנור לחשמל את תקינות השקע והתקע. כמו כן, הקפידו למנוע גישה של ילדים לתנור.

סימני הרעלת חד תחמוצת הפחמן עשויים להיות סחרחורת, בחילה והקאה, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה. במקרים קשים, גם אובדן הכרה. במקרה של הופעת הסימנים בבית שמופעלת בו מערכת הסקה, יש לסגור מיד את המערכת, לאוורר את הבית ולהזעיק את מד"א בטלפון חירום 101.

היערכות מיוחדת במרכז הרפואי זיו: חשש מחסימת כביש הגישה

במרכז הרפואי זיו בצפת נערכו לקראת השלגים והטמפרטורות הנמוכות, והזהירו מפני היפותרמיה, בעיקר בקרב קשישים ותינוקות. חדר המיון במרכז נערך גם הוא לקבלת חולים עם מכות קור, ולצורך כך תוגבר מלאי עירויי הנוזלים החמים ומלאי שמיכות החימום לגוף.

הכנות לקראת הסופה המתקרבת בצפת 31 דצמבר 2015. דוברות והסברה עיריית צפת, מערכת וואלה! NEWS
הכנות לקראת הסופה בצפת/מערכת וואלה! NEWS, דוברות והסברה עיריית צפת

ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיו, אמר כי במרכז ערוכים לקראת האפשרות של חסימת כבישי הגישה למרכז הרפואי ושבית החולים נעזר בשרותי חברות המפעילות רכבי שטח בעלי יכולת עבירות בסופות ובשלגים לסיוע בימים של שלג וסופות, כדי לתת מענה להגעת הצוותים הרפואיים לעבודתם.

לפי ד"ר זרקא, במקרה של ירידת שלג מתקיים קשר רציף עם מרכז החירום של עיריית צפת, ושמבחינת העירייה, כביש הגישה למרכז הרפואי הוא בסדר עדיפות ראשון לפינוי השלג בסיוע פיזור מלח ומפלסות. בנוסף, תוגבר מלאי הדלק לחימום, מלאי החמצן ומלאי התרופות והמזון אם הגישה למרכז הרפואי לא תתאפשר.

(עדכון ראשון: 23:58)

חורף במושב יציץ, שפלה. ינואר 2016. נמרוד סונדרס
עננים שחורים מעל מושב יציץ שבשפלה/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully