וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר ההגירה: טורקיה הצהירה ש"תעשה הכול" כדי לעצור את הפליטים

לאחר פגישה עם קנצלרית גרמניה מרקל, הודיע ראש ממשלת טורקיה כי ארצו תמשיך לקבל פליטים מסוריה, אך תפחית את מעברם לאירופה. בינתיים, הקולות נגד מרקל באיחוד האירופי גוברים: "נדרש פתרון מיידי או שניגרר לעימות"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(מרקל על הפליטים: "אירופה במצב פגיע")

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו נפגשו היום (שישי) במטרה לדון בנושא ריסון גל הפליטים המגיע לאירופה בשנה האחרונה, רובם דרך טורקיה והים התיכון. בפגישה שהתקיימה בברלין נכחו שרי הפנים, החוץ, ההגנה והכלכלה של שתי המדינות. בסיום הפגישה, אמרה מרקל כי השיגה מטורקיה הבטחה ש"תעשה הכול" כדי לקטוע את זרם המהגרים העושים את דרכם ליבשת, ובכך להפחית את כמות בקשות המקלט המתקבלות באיחוד האירופי.

בדברים שנשא דאווטאולו במסיבת עיתונאים משותפת עם מרקל בברלין, הוא ציין כי בעת זו ישנם יותר משני מיליון פליטים מסוריה בטורקיה. לדבריו, ארצו תעשה כמיטב יכולתה כדי להפחית את כמות המהגרים הבלתי חוקיים המצליחים לעבור לאירופה, אך תמשיך במדיניות "הדלת הפתוחה" שלה כלפי מבקשי מקלט הנמלטים ממלחמת האזרחים בסוריה.

לקריאה נוספת:
בדנמרק חוששים שהפליטים יגרמו למגיפות: "נושאים מחלות מדבקות"
האסונות בדרך לאירופה נמשכים: 42 פליטים טבעו למוות בחופי יוון
למרות הכפור וההסכם עם טורקיה, זרם המהגרים לאירופה רק גובר

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו. 22 בינואר 2016.. רויטרס
הקנצלרית האיצה בטורקיה לסייע בעצירת גל הפליטים. מרקל ודאווטאולו, היום/רויטרס

בעוד שיותר ממיליון מבקשי מקלט הגיעו בשנה החולפת לגרמניה, רובם מסוריה, מעיראק ומאפגניסטן, עומדת מרקל בפני לחצים גדולים במערכת הפוליטית בברלין. הקנצלרית נותרה כמעט לבדה בעמדתה המקבלת כלפי הפליטים המגיעים לארצה וליבשת, ומנהיגים נוספים באיחוד האירופי ממשיכים גם בימים אלו להשמיע קולם ולהתנגד למדיניותה. בשל הלחצים מבית, האיצה מרקל בעת האחרונה בטורקיה לסייע לעצור את זרם הפליטים, ואף קראה למדינות החברות באיחוד לאשר העברת שלושה מיליארד אירו לאנקרה על מנת לסייע בעלות הכלכלית של שהות מיליוני הפליטים בטורקיה.

פליטים מהמזרח התיכון במקדוניה. 22 בינואר 2016.. AP
פליטים מהמזרח התיכון במקדוניה, השבוע/AP

בתוך כך, בדיון שהתקיים בין ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון וראש ממשלת צ'כיה בוהוסלב סובוטקה, הביע היום סובוטקה דאגה מפני חוסר יכולתו של האיחוד האירופי להתמודד עם שטף הפליטים. לדבריו, נחוצה "פעולת חירום" באיחוד על מנת להתמודד עם משבר המהגרים החמור ועם קליטתם של מבקשי המקלט, שעלולה לגרום לקריסת מערכות הרווחה. ראשי הממשלות נפגשו כחלק מביקורו של קמרון במדינות מרכז אירופה על מנת להפגין תמיכה בהצעותיו לביצוע רפורמות באיחוד האירופי, זאת לקראת משאל העם שיתקיים בממלכה על החברות בו.

בסיום פגישתו עם סובוטקה בפראג, אמר קמרון כי הוא התרשם כי אחת האפשרויות העומדות בפני האיחוד, לדעת צ'כיה, היא הפעלת מדיניות של "בלם חירום" על זרם הפליטים במקרה של קריסת מערכות הרווחה. עוד אמר קמרון כי הוא מקבל בברכה כל אלטרנטיבה שתוצע בנושא מימון הפליטים, אך חזר על הצעתו לרסן את ההטבות והקצבאות הניתנות למהגרים באיחוד האירופי לתקופה של ארבע השנים הראשונות לאחר שהגיעו לארצו.

ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון וראש ממשלת צ'כיה בוהוסלב סובוטקה. 22 בינואר 2016.. רויטרס
נחוצה "פעולת חירום". קמרון וסובוטקה בפראג, היום/רויטרס

פגישה נוספת שהתקיימה היום נערכה בין ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ומקבילו הסלובני מירו צראר. בפגישה הצהיר אורבן, שאך לפני כמה חודשים נקט בצעדים חריפים ומרחיקי לכת על מנת לבלום את זרם הפליטים לארצו, כי יש לבנות גדר בגבולותיהן של מקדוניה ובולגריה עם יוון על מנת לרסן את שטף המהגרים הנכנסים דרכן לאיחוד האירופי. "אם אנחנו לא יכולים לשמור על גבולותיו החיצוניים של האיחוד – אנחנו עלולים לחרב את אמנת שנגן בעצמנו", אמר אורבן תוך התייחסות לאזור המעבר החופשי הנהוג היום באירופה.

במהלך מסיבת העיתונאים המשותפת עם אורבן שנערכה בליובליאנה, אמר צראר כי על האיחוד האירופי יש למצוא פתרון למשבר ההגירה תוך שבועות ספורים, זאת כדי להימנע מעימותים בין מדינות החברות בו. לדברי ראש ממשלת סלובניה, "אין לנו זמן לחכות עד האביב כדי למצוא פתרון. אנחנו צריכים פתרון תוך שבועות, או שיתעוררו עימותים בין מדינות. המצב יצא לגמרי משליטה ואין לזה כל קשר למדיניות הומניטרית, לאינטגרציה או לעזרה".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. 22 בינואר 2016. רויטרס
נותרה בודדה בעמדה המקבלת כלפי המהגרים. מרקל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully