וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למען עסקת האסירים עם איראן, אובמה ספג בשקט ביקורת על שבי המלחים

17.1.2016 / 9:40

נשיא ארה"ב הצליח לסכור את פיו במשך חמישה ימים תמימים ולא להדליף מידע על העסקה לחילופי אסירים. ואולם, למרות ההישג ויישום הסכם הגרעין, עליו עוד להתמודד עם הטילים שאיראן מפתחת

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ביום שלישי שעבר, שעות ספורות לפני שנשיא ארצות הברית ברק אובמה נשא את נאום "מצב האומה" האחרון שלו, התפרסמה ידיעה מרעישה: איראן השתלטה על שתי ספינות של הצי האמריקני והיא מחזיקה בשבי עשרה מלחים במדים. האירוע הזה העלה מיד זיכרונות מרים בקרב הציבור האמריקני מפרשת בני הערובה בשגרירות ארצות הברית בטהראן, שהתרחשה בין 1979 ל-1980. הסמיכות לנאום של אובמה נראתה כמו ניסיון מכוון של האיראנים להשפיל את הנשיא.

הממשל האמריקני מיהר לשחרר מסרי הרגעה, שלפיהם הפרשה כולה צפויה להסתיים בתוך כמה שעות ושהאיראנים התחייבו לשחרר בשלום את כל המלחים. ואכן, חלפה כחצי יממה והצוות האמריקני שוחרר וחזר להפליג במסלול המתוכנן. אלא שרגע אחרי שחרור בני הערובה האמריקנים, החלה חגיגה תקשורתית מכוערת באיראן, כאשר משמרות המהפכה וגורמי ממשלה הפיצו תמונות משפילות של המלחים האמריקנים על הברכיים, כנועים בפני הכוח שלקח אותם בשבי.

התגובה של הממשל האמריקני לתמונות הללו הייתה מוזרה ובעיני רבים גם מכעיסה. ארצות הברית אמנם גינתה בתוקף את מעשי האיראנים, אבל לא נקטה צעדי תגובה נוספים. מעבר לכך, שר החוץ ג'ון קרי בחר דווקא להודות לבכירי ממשלת איראן, בהם הנשיא חסן רוחאני ושר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, על תרומתם לשחרורם המהיר של השבויים.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
"לקח לקונגרס": איראן טוענת כי ארה"ב התנצלה; המלחים שוחררו
לפני הסרת הסנקציות: עסקת חילופי שבויים בין ארה"ב ואיראן
שישה חודשים לאחר חתימת ההסכם: המערב הסיר את הסנקציות מעל איראן

ברק אובמה נושא את נאום "מצב האומה". רויטרס
אובמה נושא את נאום "מצב האומה", בשבוע שעבר/רויטרס

הממשל האמריקני סבור שבאיראן מתנהל כיום מאבק כוחות פוליטי פנימי, בין גורמים מתונים כגון רוחאני וזריף, לקיצוניים של משמרות המהפכה. השפלת המלחים האמריקנים, מנקודת מבט זו, היא חלק מאותו מאבק כוחות - משמרות המהפכה ניסו לגרום למשבר בין איראן לבין ארצות הברית ערב נאומו של אובמה, אולם הם נכשלו בכך, בין השאר בשל התגובה הפושרת של הבית הלבן. ממשלת ישראל דחתה בתוקף את התיאוריה הזאת ורואה בשלטון האיראני מיקשה אחת, ללא כל הבדלים בין מתונים לקיצוניים.

כך או כך, בימים שלאחר שחרור המלחים, ספג אובמה ביקורת בלתי-פוסקת מצד יריביו בארצות הברית, אבל גם מצד רבים בישראל. שוב ושוב הוא כונה רכרוכי, חדל-אישים ונטען כי הוא מביא גורם להשפלה מוחלטת של מדינתו. האג'נדה הזו כיכבה כמובן בעמודי העיתון "ישראל היום", השייך למיליארדר הקזינו שלדון אדלסון, שהשקיע בשנת 2012 כמאה מיליון דולר בניסיון כושל לגרום לאובמה להפסיד בבחירות, אך זכתה לחיזוק גם מפרשנים, מומחים ופוליטיקאים בכירים בישראל - ששידרו כולם מסר דומה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ההשתלטות האיראנית על עשרה מלחים אמריקנים במפרץ הפרסי, 13 בינואר 2016. טוויטר, צילום מסך
איראן הפיצה תמונות משפילות של המלחים כורעים על הברכיים/צילום מסך, טוויטר

אתמול בשעות אחר הצהריים, התמונה התבהרה לפתע, כשאיראן הסכימה לשחרר מהכלא ארבעה אזרחים אמריקנים, כחלק מעסקת חילופי אסירים עם ארצות הברית. בתמורה, סוכם כי האמריקנים ישחררו שבעה איראנים. פתאום התברר כי הסיבה שבגללה אובמה חשק שיניים ונמנע מתגובה חריפה לפרובוקציה האיראנית בשבוע שעבר, הייתה רצונו להשלים בהצלחה את העסקה. בין אלה ששוחררו נמצא גם העיתונאי ג'ייסון רזאיאן, כתב העיתון "וושינגטון פוסט", שהאיראנים החזיקו בכלא ללא כל הצדקה במשך כשנה וחצי.

עסקת חילופי האסירים התקבלה בברכה גם על ידי הרפובליקנים. המועמדים היציים ביותר לנשיאות מטעם המפלגה, שהקמפיינים שלהם מבוססים על הטענה שהכל רע ומר תחת הנהגת אובמה, נאלצו הפעם להודות שמדובר דווקא בהישג יפה לדיפלומטיה האמריקנית. אם ניזכר בפעם האחרונה שבה ישראל עשתה עסקת שבויים, נבין שאולי לא כדאי לנו לשאת עצות לאמריקנים בתחום הזה: הם שחררו שבעה איראנים וקיבלו בתמורה ארבעה אזרחים; אנחנו שחררנו אלף אסירים, בהם רוצחים רבים, תמורת חייל אחד.

החל משפטו של כתב הוושינגטון פוסט שנעצר באיראן. רויטרס
ג'ייסון רזאיאן, כתב העיתון "וושינגטון פוסט", שהוחזק באיראן כשנה וחצי/רויטרס

השלמת העסקה הזו, חמישה ימים בלבד לאחר פרשת המלחים, מציגה את התנהלותו של אובמה באור אחר לגמרי. במשך חמישה ימים הנשיא ואנשיו נחשפו לביקורת בלתי-פוסקת, ולא היה בידם להגיד מילה להגנתם, שכן הדלפת רמזים כלשהם הייתה עלולה להביא לביטול העסקה. אמנם אתמול, לאחר שהאזרחים האמריקנים כבר שוחררו, אובמה זכה למחמאות רבות בתקשורת, אבל אפשר רק לדמיין כיצד היו מגיבים פוליטיקאים בכירים בישראל לחמישה ימים של ביקורת בלתי-פוסקת, כשאין להם כל יכולת להעמיד את הדברים על דיוקם.

ההישג לא צריך לגרום להעלמת עין מתכנית הטילים

אלא שההישג של אובמה לא צריך לגרום לתומכיו להעלים עין מסוגיה בוערת אחרת שעוד עומדת על הפרק בנושא האיראני: הטלת סנקציות על איראן בעקבות הניסויים הבליסטיים שערכה לאחרונה. הניסויים הללו הפרו החלטות קודמות של מועצת הביטחון של האו"ם, והממשל כבר התחייב להטיל על איראן עיצומים בעקבותיהם. על פי סוכנות הידיעות רויטרס ההתחייבות הזו נדחתה במסגרת מהמגעים לשחרור האסירים, וכעת על ממשל אובמה להוכיח את מחויבותו כלפיה.

בכירים ישראלים הזהירו לאחרונה את הממשל האמריקני כי התעלמות בטהראן מהחלטות קודמות של מועצת הביטחון תוביל את האיראנים לנסות את מזלם גם בהפרת הסכם הגרעין. בוושינגטון לא התווכחו עם הקביעה הזו, ובירושלים מצפים כעת מהבית הלבן וממחלקת המדינה לגבות את המילים במעשים. לאחר שהסכם הגרעין נכנס באופן סופי לתוקף, וגם האסירים האמריקנים שוחררו, מחובתו של הממשל להוכיח שהוא רציני לגבי אכיפת מחויבויות בינלאומיות כלפי איראן, וגם כלפי מדינות אחרות במזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully