וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערב הסיר את הסנקציות מעל איראן; רוחאני: "ניצחון מפואר"

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, הכריזה כי לאחר קבלת אישור מסבא"א לכך שהרפובליקה האיסלאמית עמדה בחלקה בהסכם ההיסטורי, הסנקציות הכלכליות של המערב הוסרו, חצי שנה לאחר חתימת הסכם הגרעין. אובמה חתם על צו נשיאותי המסיר את העיצומים

צילום: רויטרס

חצי שנה אחרי הסכם הגרעין ההיסטורי, הסיר הלילה (ראשון) המערב את הסנקציות שהוטלו על איראן בעקבות תכנית הגרעין שלה. זאת לאחר פרסום דוח סופי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שקבע כי טהראן עמדה בכל התחייבויותיה במסרת הסכם הגרעין שנחתם ביולי האחרון.

קודם להחלטת ארצות הברית והאיחוד האירופי לבטל את העיצומים שהושתו על הרפובליקה האסלאמית, התכנסו שרי החוץ ג'ון קרי, פדריקה מוגריני ומוחמד ג'וואד זריף בווינה, שם הם נועדו במשך שעות ודנו בפרטים טכניים אחרונים. לאחר שהגיעו להבנות, הוצג הדוח הסופי של סבא"א, שנתן את האות להסרת הסנקציות.

"עשינו עבודה רבה כדי להגיע ליום הזה, והיישום של הסכם זה ידרוש מאמץ דומה", אמר יו"ר סבא"א יוקיה אמאנו. הוא הוסיף: "בכל הנוגע אלינו, אנו מוכנים להתחיל בעבודה". היום ייפגש אמאנו בטהראן עם נשיא איראן חסן רוחאני ועם יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית במדינה עלי אכבר סלאחי.

עוד כתבות בנושא:
עם הסרת הסנקציות: איראן מתכננת עסקאות נשק בסך 21 מיליארד דולר
ממתינים לדוח של סבא"א: מרתון דיונים בווינה לפני הסרת הסנקציות

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני ויו"ר סבא"א יוקיה אמאנו, ינואר 2015. רויטרס
שרת החוץ של האיחוד האירופי מוגריני, יו"ר סבא"א אמאנו ושר החוץ של איראן זריף בתום ישיבה משותפת/רויטרס

לאחר ההכרזה חתם נשיא ארצות הברית ברק אובמה על צו נשיאותי המורה על הסרת הסנקציות הקשורות בתכנית הגרעין – כך לפי הבית הלבן. "יישום ההסכם מצדה של איראן מצביע על שינוי יסודי בנסיבות הקשורות לתכנית הגרעין", כתב בצו. הנשיא האמריקני עדכן את מנהיגי שני בתי הקונגרס על המהלך. קרי אישר כי דוח סבא"א קובע שטהראן עמדה בכל התחיבויותיה וציין כי ארצות הברית הסירה את הסנקציות הכלכליות.

לאחר ההכרזה על הסרת הסנקציות, רוחאני כתב בעמוד הטוויטר שלו: "אני מודה לאל לברכה הזו, ומשתחווה בפני גדולתה של האומה האיראנית והסובלנות שהציגה. ברכות על הניצחון המפואר הזה". אתמול, במהלך השיחות, אמר זריף כי "היום הוא יום טוב לעם האיראני".

שרת החוץ של האיחוד אמרה כי יישום תנאי ההסכם מצדה של איראן והסרת הסנקציות מעליה יתרמו ליציבות ולשלום האזורי והבינלאומי. שר החוץ של בריטניה פיליפ המונד בירך גם הוא על המהלך. "שנים של דיפלומטיה סבלנית ועיקשת, לצד עבודה קשה, נשאו פרי עם יישום ההסכם", מסר.

עמיתו הצרפתי לורן פביוס, שהציג את הקו הנצי ביותך במהלך המשא ומתן בין המעצמות לטהראן, הבהיר כי פרז תעקוב מקרוב אחר מילוי מחויבויותיה של איראן. עם זאת, הוא אמר כי מדובר בצעד חשוב כחלק מהמאמצים העולמיים לשלוט על פיתוח הגרעין. פביוס אף הדגיש כי "לצרפת היה חלק מהותי בגיבוש ההסכם והיא תהיה דרוכה בנוגע ליישומו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מוחמד ג'וואד זריף ופדריקה מוגריני לאחר ההודעה על תחילת יישום הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות. 16 בינואר 2016. רויטרס
"הגענו ליום היישום". מוגריני וזריף/רויטרס

לפי ההסכם, על טהראן להפחית את מספר הצנטריפוגות הפעילות שלה לכ-6,000, לשלוח את רובו הגדול של האורניום המועשר שברשותה למדינה זרה ולהוציא את ליבת כור המים הכבדים באראק. ביום חמישי מסרה מחלקת המדינה האמריקנית כי איראן שפכה בטון לתוך הליבה. תחת ההסכם, איראן התחייבה שהכור יעוצב מחדש כך שלא יוכל לייצר פלוטוניום בקיע, המשמש לייצור פצצה גרעינית.

יתר על כן, בחודש שעבר הכריז קרי כי איראן העבירה לרוסיה 11 אלף טונות של אורניום מועשר בדרגה נמוכה. לפי ההסכם, איראן יכולה להשאיר באמתחתה כ-300 קילוגרם של החומר – כמות קטנה שלא ניתן לעשות בה שימוש לייצור פצצה גרעינית.

(עדכון ראשון: 22:42)

מוחמד ג'וואד זריף וג'ון קרי לאחר ההודעה על תחילת יישום הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות. 16 בינואר 2016. רויטרס
קרי וזריף במהלך השיחות בווינה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully