וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריף: "קרובים ליישום ההסכם"; בכיר אמריקני: "נותרו נושאים טכניים"

לקראת פרסום הדוח של סבא"א, שיכריע אם ניתן להסיר את הסנקציות על טהראן, הבהיר בכיר במחלקת המדינה כי "אין עיכוב". שר החוץ האיראני, שנועד עם קרי, הדגיש: "דיפלומטיה דורשת סבלנות"

צילום: רויטרס

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'אווד זריף, דיווח הערב (שבת) בחשבון הטוויטר שלו כי "אנחנו מתקרבים ל'יום היישום', אל דאגה", בהתייחסו להסרת הסנקציות הבינלאומיות על מדינתו עם פרסום הדוח הסופי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בנוגע לעמידתה של איראן בהתחייבויות הנוגעות להסכם הגרעין. "דיפלומטיה אמנם דורשת סבלנות, אך אנחנו יודעים שהיא בוודאי עדיפה על החלופות".

בכיר במחלקת המדינה של ארצות הברית אמר הערב כי נותרו כמה נושאים טכניים אחרונים שנותרו בטרם ייושם הסכם הגרעין ויוסרו הסנקציות מעל איראן. "אין עיכוב, אבל יש כמה הבהרות טכניות שנעשות כעת", אמר. כמו כן, הוא התייחס לשחרורם של ארבעה אזרחים אמריקניים מהכלא האיראני, ובהם עיתונאי הוושינגטון פוסט ג'ייסון רזאיאן, וטען כי אין קשר בין יישום ההסכם לבין שחרורם. "העיתוי של 'יום היישום' לא קשור כלל לשחרור האזרח האמריקני".

הישורת האחרונה של הסכם הגרעין - כל הכותרת
לפני הסרת הסנקציות: עסקת חילופי שבויים בין ארה"ב ואיראן
רגע לפני יישום ההסכם: ארה"ב מפקפקת באמינותה של איראן

ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף בדיון לקראת הסרת הסנקציות הבינלאומיות על איראן. רויטרס
קרי וזריף במהלך הדיונים, היום/רויטרס

מוקדם יותר היום אמר זריף כי "היום הוא יום טוב לעם האיראני". במהלך היום, הוא נועד עם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ועם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני בווינה שבאוסטריה. זריף אמר לכלי תקשורת מקומיים כי בדוח המסכם של סבא"א בנושא ייכתב כי איראן סיימה את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין עם מעצמות המערב, שנחתם ב-14 ביולי בשנה שעברה.

לפי ההסכם, על טהראן להפחית במספר הצנטריפוגות הפעילות שלה לכ-6,000, לשלוח את רובו הגדול של האורניום המועשר שברשותה למדינה זרה ולהוציא את ליבת הכור באראק, לפני שיוסרו הסנקציות בהדרגה. ביום חמישי מסרה מחלקת המדינה האמריקנית כי איראן שפכה בטון לתוך ליבת מתקן המים הכבדים באראק. תחת ההסכם, איראן התחייבה שהכור באראק יעוצב מחדש כך שלא יוכל לייצר פלוטוניום בקיע, המשמש לייצור פצצה גרעינית.

עוד באותו נושא

מחכים לקונים, מתגעגעים לתיירים: אופטימיות זהירה בטהראן המבודדת

לכתבה המלאה
שרת החוץ האירופית פדריקה מוגריני בפגישה עם מקבילה האיראני מוחמד ג'וואד זריף בווינה, ינואר 2016. מתוך הטוויטר של שרת החוץ האירופית, צילום מסך
"דיפלומטיה דורשת סבלנות". מוגריני וזריף/צילום מסך, מתוך הטוויטר של שרת החוץ האירופית

יתר על כן, בחודש שעבר הכריז קרי כי איראן העבירה לרוסיה 11 אלף טונות של אורניום מועשר בדרגה נמוכה. לפי ההסכם, איראן יכולה להשאיר באמתחתה כ-300 קילוגרם של החומר – כמות קטנה שלא ניתן לעשות בה שימוש לייצור פצצה גרעינית.

הכלכלה השנייה בגודלה במזרח התיכון ממתינה בקוצר רוח

ברחובות טהראן ממתינים בקוצר רוח לאותו "יום יישום" שלו ייחלו האיראנים מאז החלו שיחות הגרעין לפני כשלוש שנים. איראן היא הכלכלה השנייה בגודלה במזרח התיכון אחרי ערב הסעודית, וקיימים ברשותה מאגרי הגז הטבעי הגדולים ביותר בעולם ואת מאגר הנפט הרביעי בגודלו.

חוסיין רסאם, אנליסט איראני בכיר, טען כי "זו השפעה מיידית של הסרת הסנקציות על הכלכלה האיראנית". עם זאת, הוא הדגיש שיש גורמים אחרים המשפיעים על המשבר הכלכלי במדינה. "לממשל רוחאני תהיה הזדמנות להוציא את הכלכלה האיראנית מהמשבר, להזרים דם חדש למערכת ולתקן כשלים מבניים הקשורים לשיתוק הכלכלי", אמר. בינתיים, ברחובות טהראן מפללים התושבים שהממשל ינצל את ההזדמנות שעליה מדבר רסאם, ויעניק להם התחלות חדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully