וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגרירות ישראל בפריז דרשה, ויצירה המציגה את ברגותי הוסרה

בית המכירות הצרפתי "אקטוריאל" הסכים להשהות מכירת ציור המשווה את הבכיר הפלסטיני המרצה עונש מאסר בישראל לנלסון מנדלה, במסגרת פרויקט של ארגון בינלאומי המקדם חופש עיתונות. האמן: "בהלם מכך ששגרירות זרה תחליט מה נציג"

מרואן ברגותי, 2012. AP
"לא ניסיתי ליצור פרובוקציה". ברגותי בבית המשפט/AP

בעקבות פנייה משגרירות ישראל בפריז, החליט השבוע בית המכירות הצרפתי "אקטוריאל" להשהות מכירת יצירה של האמן אנרסט פיניון-ארנסט, המציגה את הבכיר הפלסטיני מרואן ברגותי, הכלוא בישראל – כך דווח אמש (חמישי) בעיתון הצרפתי "ליברסיון". העבודה הוצגה במסגרת תערוכה מיוחדת בשיתוף פעולה בין "אקטוריאל", "ליברסיון" והארגון הבינלאומי "עיתונאים ללא גבולות", המקדם חופש עיתונות ברחבי העולם.

במסגרת הפרויקט, 36 שערים של העיתון הצרפתי "ליברסיון" עברו "טיפול" בידי אמנים מוכרים, והרווחים מהמכירה הועברו ל"עיתונאים ללא גבולות". פיניון-ארנסט, תושב העיר ניס שבדרום צרפת בן 72, שנודע בסגנונו האופייני בציור צלליות, השתמש בשער מה-12 בנובמבר 2004, לאחר הלווייתו של יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת. בשער מוצגת כאפיה פלסטינית, ולצידה הכיתוב: "ועכשיו?".

עוד בוואלה! NEWS:
בכיר הרשות לשעבר דחלאן: אתמוך בברגותי ליו"ר הרשות הפלסטינית
ברגותי על גל הטרור: "לא יהיה שלום עד סיום הכיבוש"
אבו מאזן: "שישראל לא תחלום על התמוטטות הרשות הפלסטינית"

יצירה של האמן הצרפתי אנרסט פיניון-ארנסט, המציגה את מרואן ברגותי, ינואר 2016. "ליברסיון", צילום מסך
"בשנת 1980, כשציירתי את מנדלה, אמרו לי שהוא טרוריסט". היצירה שבלב הסערה/צילום מסך, "ליברסיון"

האמן צייר על גבי השער את דמותו של ברגותי, מפקד ה"תנזים" שנעצר בשנת 2002 ומרצה כיום חמישה מאסרי עולם בישראל בעקבות מעורבותו בפיגועים באינתיפאדה השנייה, והוסיף את הכיתוב: "בשנת 1980, כשציירתי את (נלסון) מנדלה, אמרו לי שהוא טרוריסט". השגרירות דרשה מבית המכירות למשוך את היצירה מהמכירה, ואף השוותה אותה ל"פעילות טרור". על רקע מתקפת הטרור בפריז לפני כחודשיים ומצב החירום שהוכרז בצרפת, בשגרירות טענו כי היצירה עלולה לגרום ל"הפרעה לסדר הציבורי", ודרשו להסירה גם מקטלוג התערוכה.

בדברים שאמר ל"ליברסיון", טען פיניון-ארנסט: "אני בהלם מכך ששגרירות זרה יכולה להחליט מה נציג ומה ולא, ושבית מכירות נכנע ללחץ. לא רציתי שהדברים יגיעו לכדי כך. בשנות ה-70, יצאתי נגד הכוונה להפוך את עירי, ניס, לעיר תאומה של עיר בדרום אפריקה. באותה התקופה אמרו אותם דברים על מנדלה". הוא הוסיף והבהיר: "לא ניסיתי ליצור פרובוקציה".

אחד מהאמנים הנוספים בפרויקט, כריסטיאן גמי, החליט לפרוש ממנו בסולידריות עם פיניון-ארנסט, ו"ליברסיון" יצא נגד הבקשה בטענה כי היא פוגעת בחופש היצירה. מהעיתון נמסר כי ביום רביעי האחרון הופסק שיתוף הפעולה בין "אקטוריאל", "ליברסיון" ו"עיתונאים ללא גבולות" במסגרת התערוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully