וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם לילדה טרנסג'נדרית: "המערכת לא מקבלת את זה שילדות כמו שלי קיימות"

13.1.2016 / 15:40

בדיון על מקרי התאבדויות בקרב טרנסג'נדרים בכנסת סיפרה רבקה כהן על חוסר היכולת של מערכת החינוך להתמודד עם המצב הייחודי של בתה בת הארבע. "הגננות יודעות להעיר לנו אם יש סימנים לבעיות שמיעה או ראייה", אמרה, "אבל כאן אין להן מושג מה לעשות"

צילום: מתוך פורטל הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת קיימה ביום שני דיון על מקרי התאבדויות בקרב טרנסג'נדרים והאחריות והכשלים בהתמודדות הרשויות עם התופעה. במהלך הדיון שמעה הוועדה כמה עדויות, ובהן את דבריה של רבקה כהן שסיפרה על בתה בת הארבע שנולדה זכר, ועל חוסר היכולת של המערכת להתמודד עם מצבה. לדברי כהן, "בגן אין להם שמץ של מושג מה לעשות איתה, שלחו אותה לפסיכולוג והוא מבטל לחלוטין את הזהות שלה".

"אני אימא לילדה בת ארבע שנולדה זכר. לפני כמה חודשים היא התחילה לומר לי שהיא בת, היא חזרה על זה בעקשנות. היא גם דרשה שם חדש. בהתחלה התייחסתי לזה כמו אל משחק", סיפרה האם. "אבל ברגע שהתחלתי להתייחס אליה באופן קבוע כאל בת ולקרוא לה בשם שהיא בחרה, משהו בה נרגע. שחררתי אותה. היא ישבה לשחק איתי ועם אחותה יותר ודיברה באופן חופשי יותר".

לדבריה של כהן, הבעיות סביב זהות הבת החלו במערכת החינוך. "המערכת לא מקבלת את זה שילדות כמו שלי קיימות. אבחנו את זה כהפרעות התפתחות ואלמלא הייתי מכירה טרנסים, לא הייתה לי הבחירה לאפשר לה להיות מי שהיא אלא רק לסגור אותה בתוך הארון", אמרה.

עוד בוואלה! NEWS:
חוקר פרטי הפליל את החשודים בהסתה נגד חיילים חרדים
בעקבות חשיפת וואלה: פנייה ליועמ"ש לחקור מימון ארגון "עד כאן"
בן 14 נמצא כבול ברגלו בשרשרת; הוריו: "רק ככה אפשר להשתלט עליו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני אימא לילדה בת ארבע שנולדה זכר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כהן הסבירה כי לרוב ההורים אין ידע בנושא, ולמערכת החינוך אין את הכלים כדי להתמודד עם סוגיית הזהות של בתה. "בניגוד לנושאים כמו בריאות הילדים, שם גננות יודעות להעיר לנו אם יש סימנים לבעיות שמיעה או ראייה, ובניגוד למצבים כמו אוטיזם או קשיי התפתחות - במקרה הזה הגננות לא יודעות כלום. כאן אני, כאימא, צריכה לבוא וללמד אותן, ואפילו כשהן מכירות את המצב, אין להן מושג מה לעשות", אמרה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"הייתי צריכה ללמד את הגננת שזה גיל שבו ילדים חווים דברים כאלה"

"הייתי צריכה ללמד את הגננת שזה גיל שבו ילדים חווים דברים כאלה בכלל", הוסיפה. "הייתי צריכה מיוזמתי ללכת ולמצוא מישהי שמבינה בנושא זהות מגדרית אצל ילדים, כשרוב ההורים לא יודעים שזה ייעוץ שקיים. כל הדברים האלה פשוט מגוחכים.

"לא ייתכן שהסיבה היחידה שאני יודעת מה לעשות, היא שאני מכירה טרנסים", המשיכה האם. "אחרת הילדה הזאת הייתה עכשיו עמוק בתוך הארון, שהיא הייתה כנראה יוצאת ממנו בגיל ההתבגרות או אחריו, בשלב מאוד מאוחר, אחרי כל מני חוויות קשות, שאת חלקן אוכל לחסוך ממנה, או להקל עליה, או לתמוך בה ולהיות לצידה כשהיא עוברת אותן. אלמלא הייתי יודעת, החוויות האלה היו מצטרפות למה שהיא וילדות וילדים כמוה ממילא הולכים לעבור בעולם הטרנספובי שלנו".

מנכ"ל עמותת "מעברים" התומכת בטרנסג'נדרים אמר במהלך הדיון כי 41% מקרב חברי הקהילה בארץ ניסו להתאבד בשנה האחרונה, "ואלו גם המספרים בעולם". לדבריו, "לא הטרנסג'נדריות כשלעצמה גורמת לאובדנות אלא יחס החברה והנגישות לטיפולים, בגלל שאנחנו כל כך חשופים לדיכוי ואפליה אז יש לנו הרבה תחלואה נלווית. וכל מערכת מצפה שמערכת אחרת תדאג לזה".

גן ילדים. ShutterStock
"בגן אין להם שמץ של מושג מה לעשות איתה"/ShutterStock
41% מקרב חברי הקהילה בארץ ניסו להתאבד בשנה האחרונה

בתהליך שעברה בתה מצאה את עצמה כהן לבד. לדבריה, זו הסיבה לאחוזי ההתאבדות הגבוהים בקרב טרנסג'נדרים. "התפקיד שלנו הוא ללוות את תהליך בניית הזהות של הילדים. לא לכפות עליהם זהות שמנוגדת לאופן שבו הם חווים את עצמם. לא ייתכן שאני צריכה להעביר שיעור במגדר לכל מי שיטפל בבת שלי במהלך החיים, ולדעת שזה רק ילך וייעשה יותר קשה ככל שהיא תגדל ותגיע למסגרות נוקשות יותר.

"לא ייתכן שאני לבד מול המערכת", הוסיפה, "נאלצת ללמוד בעצמי איך לחזק את הבת שלי, ואז נאבקת בשלל גורמים שפועלים באופן שיחליש אותה. המערכת לא ערוכה לזה שילדות כמו שלי קיימות בכלל. אחוזים כל כך גבוהים מהקהילה הטרנסית ניסו להתאבד. זה הגיל שבו יש להתחיל כדי למנוע את הדיכאון ואת האובדנות שיש באחוזים כל כך גבוהים אחר כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully