וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוטובלי: בשנתיים האחרונות קיים נתק בין ישראל לשבדיה

13.1.2016 / 12:13

סגנית שר החוץ התייחסה במהלך ביקור בקורס הצוערים של משרד החוץ לדבריה של שרת החוץ השבדית שקראה לחקור הרג פלסטינים בידי כוחות הביטחון. לדבריה, כתוצאה מהנתק ישראל לא מאפשרת לבכירים שבדים לבקר בישראל בשנה וחצי האחרונות

עריכה: ניר חן

(צבי מזאל, לשעבר שגריר ישראל בשבדיה, על התבטאותה הקודמת של וולסטרום על ישראל)

החרפה ביחסים עם שוודיה, או משבר מדומה? סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, התייחסה הבוקר (רביעי) לדברים שאמרה אמש שרת החוץ השבדית, מרגוט וולסטרום, על כך שישראל מוציאה להורג פלסטינים, ואמרה כי קיים בשנתיים האחרונות "סוג של נתק" בין ישראל לשבדיה, וכי בין השאר כתוצאה מכך, ישראל לא מאפשרת לבכירים שבדים לבקר בישראל. הדברים נאמרו במהלך ביקור של חוטובלי בקורס הצוערים של משרד החוץ. לשכתה של חוטובלי הפיצה נוסח לא מדויק של הדברים, ממנו עלה כי מדובר בהנחיה חדשה של סגנית שר החוץ, שתאסור על בכירים משבדיה לבקר בישראל.

דבריה של חוטובלי יצרו מיד כותרות בכלי תקשורת וברשתות החברתיות, אולם בירור קצר מעלה כי בפועל, אין כל חדש בדבריה. בלשכתה של חוטובלי הסבירו, בעקבות שאלות עיתונאים, כי ההנחיה תחול באופן רשמי אך ורק על שרת החוץ השבדית וולסטרום ועל סגנה, ולא על שרים נוספים בממשלת שבדיה. אלא שכפי שחוטובלי עצמה אמרה במהלך השיחה עם הצוערים, לא מדובר במדיניות חדשה כלל, אלא במדיניות שישראל מיישמת באופן לא-מוכרז זה כשנה וחצי.

ההנחיה התקבלה במשרד החוץ בתקופת כהונתו של שר החוץ הקודם, אביגדור ליברמן. זה קרה בסוף 2014, לאחר ששבדיה הכירה באופן רשמי במדינה פלסטינית. ליברמן אף הורה להחזיר את שגריר ישראל בשטוקהולם להתייעצות ממושכת בארץ, כמחאה על ההחלטה. בנוסף לכך הוא הנחה את המשרד "להעביר מסר" לשטוקהולם שלפיו אם וולסטרום או סגנה יגיעו לביקור בארץ, הם לא יתקבלו פה כאורחים רשמיים לפי הפרוטוקול הדיפלומטי.

לקריאה נוספת:
ראש ממשלת שבדיה: "פיגוע דקירה אינו מוגדר כטרור"
שרת החוץ השבדית: "ישראל מוציאה להורג פלסטינים ללא משפט"
שרת החוץ שבדית קשרה בין הפיגועים בפריז לסכסוך הפלסטיני, השגריר ננזף

שרת החוץ של שבדיה, מרגוט וולסטרום. אי-פי, AP
תגובה לדבריה חמורים. מרגוט וולסטרום/AP, אי-פי

מאז שהתקבלה ההנחיה, ביקורים של דרגי עבודה ושל חברי פרלמנט משבדיה ממשיכים להתקיים כרגיל - גם היום שוהה בישראל סגנית יו"ר הפרלמנט השבדי. כך שלמרות הכעס הרב בירושלים על דבריה החמורים של שרת החוץ השבדית, אין כל אווירה של נתק ביחסים בין המדינות.

וולסטרום מסרה אתמול לסוכנות הידיעות השבדית TT כי "חשוב לבצע חקירה מקיפה ואמינה בנוגע למקרי המוות האלה (של פלסטינים בידי כוחות הביטחון), על מנת להבהיר אותם ולהביא את האחראים לדין, אם יש צורך בכך". זאת בהתייחסות לחיסול מחבלים פלסטינים או חשודים בניסיונות פיגוע בחודשים האחרונים.

באופוזיציה תקפו את וולסטרום: "רוח גבית לטרור"

באופוזיציה דחו אתמול בתוקף את דבריה של וולסטרום. "הצהרתה של שרת החוץ של שבדיה נותנת רוח גבית לטרור", תקף יו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני, חבר הכנסת יצחק הרצוג. לדבריו, הצהרותיה של וולסטרום פוגעות בניסיונות להביא את הצדדים לשולחן המשא ומתן. "כל הצהרה כזאת מרחיקה את האזור כולו צעד אחד נוסף מההיפרדות בינינו לבין הפלסטינים, ומסייעת לגורמים הרצחניים שעושים הכול כדי להרוס את הסיכוי להגיע לכך. מעניין ששבדיה לא הגיבה תגובה דומה כששוטרי פריז הרגו את הטרוריסטים, כפי שהיו צריכים. ומעניין איך שבדיה תגיב כשהטרוריסטים יבצעו פיגועים על אדמתה. האם גם אז היא תדרוש ללטף להם את הראש בגלל שהייתה להם ילדות קשה?", כתב הרצוג בעמוד הפייסבוק שלו.

עמיתתו לסיעה, ח"כ ציפי לבני, הביעה עמדה דומה. "לא נקבל כל השוואה בין כוחות הביטחון שלנו, שפועלים נגד הטרור, לטרוריסטים. לישראל יש צבא מוסרי ומערכת משפט חזקה, לכן אין מצב שנקבל ששבדיה או כל מדינה אחרת תתערב בהליכים הפנימיים שלנו", אמרה בהרצאה לתכנית לדיפלומטיה באוניברסיטת תל אביב.

יו"ר ישראל ביתנו, השר לשעבר ליברמן, השתמש במלים קשות יותר. "הדבר היחיד ששרת החוץ של שבדיה לא עשתה עדיין הוא להצטרף פיזית למחבלים הפלסטינים ולדקור יהודים. לאור התנהלותה עד עכשיו, צריך לקוות מאד שזה גם לא יקרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully