וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת החוץ השבדית: "ישראל מוציאה להורג פלסטינים ללא משפט"

לאחר שנשאלה בפרלמנט מדוע ארצה לא מגנה את גל הטרור בישראל, אמרה מרגוט וולסטרום כי היא מתנגדת לפיגועי הדקירה, אך גם לפעולות שנוקטת ישראל נגד המחבלים. "זה בלתי פרופורציונלי, כך לא מתקדמים לשלום"

שרת החוץ של שבדיה, מרגוט וולסטרום. אי-פי, AP
"זו אינה הדרך להתקדם לשלום במזרח התיכון". וולסטרום/AP, אי-פי

שרת החוץ של שבדיה, מרגוט וולסטרום, אמרה אתמול (שישי) בדיון בפרלמנט בשטוקהולם כי ישראל מבצעת הוצאות להורג ללא משפט של מחבלים המבצעים פיגועי דקירה נגד אזרחים ישראלים. האמירה השנויה במחלוקת, שצפויה להגביר את המתיחות בין שטוקהולם לירושלים, נאמרה בזמן דיון בפרלמנט על גל הטרור בארץ, שבמסגרתו בוצעו כמעט 70 פיגועי דקירה, דריסה וירי. בדבריה, אמרה וולסטרום כי לישראל יש את הזכות להגן על עצמה, אך טענה כי מספר ההרוגים הפלסטינים אינו פרופורציונלי.

וולסטרום הגיבה לשאלה של חבר פרלמנט אחר, שביקש לדעת מדוע אינה מגנה את גל הטרור הנוכחי בישראל ואת הפיגועים נגד אזרחיה. "אני לא מסכימה עם פיגועי הדקירה. אני חושבת שהם איומים, ושאסור שהם יקרו", השיבה וולסטרום. "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה ולשמור על ביטחונה. ובאותה נשימה, התגובה לא יכולה להיות כזו. לא יכול להיות שהתגובה תהיה הוצאה להורג ללא משפט". עוד הוסיפה שרת החוץ כי "זה הופך להיות בלתי פרופורציונלי, כך שכמות המתים לא שווה בין הצדדים. זוהי אינה הדרך להתקדם במזרח התיכון. יש לגלות חמלה בשני הצדדים ולחתור לשלום".

לקריאה נוספת:
שרת החוץ שבדית קשרה בין הפיגועים בפריז לסכסוך הפלסטיני, השגריר ננזף
שרת החוץ השוודית: "אשמח לשלוח לליברמן חבילה של איקאה"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם שרת החוץ של שוודיה מרגוט וולסטרום בטקס לשדרוג מעמד הנציגות הפלסטינית במדינה, 10 בפברואר 2015. רויטרס
ממשיכה לנפק אמירות שנויות במחלוקת. וולסטרום עם אבו מאזן/רויטרס

על פי כלי התקשורת בשבדיה, שגריר ישראל במדינה, יצחק בכמן-לביא, הגיב לדבריה של שרת החוץ וגינה אותם. "הסטנדרטים המוסריים של ישראל במלחמתה נגד הטרור הם גבוהים לפחות כמו אלו של מדינות מערביות אחרות, המתמודדות עם איומים מאותו סוג", כתב בכמן-לביא בהודעת תגובה. "בפועל, ישראל מצליחה למנוע פגיעה באזרחית טוב יותר מכל מדינה אחרת בעולם המערבי. המיקוד במעשיהם של קורבנות הטרור לשם ההגנה העצמית מסיט את תשומת הלב מזוועות הטרור. במקום זה, עלינו לגנות את הטרור ולפעול נגד הטרוריסטים, נגד מקורות הימון שלהם ונגד אלו שמסיתים לאלימות. אם נמקד את מאמצינו בתחומים האלה – צעדי ההגנה העצמית שקורים בשטח לא יהיו נחוצים".

משרד החוץ השבדי הבהיר לאחר הפרסום כי "שרת החוץ לא אמרה שישראל מבצעת 'הוצאות להורג ללא משפט'. שרת החוץ נתנה הצהרה כללית בנוגע לחוק הבינלאומי ועל הזכות להגנה עצמית וכן על החשיבות של מידתיות והבחנה. דבריה כוונו לכל הצדדים".

משרד החוץ מסר בתגובה כי "מדובר באמירה שערורייתית. הזויה, חצופה, ומנותקת מן המציאות. שרת החוץ מציעה שאזרחי ישראל יגישו את צווארם למרצחים שמבקשים לנעוץ בהם סכינים. לאזרחי ישראל וכוחות הביטחון שלה הזכות להגן על עצמם. בישראל, כל אדם שפשע מובא אל בית המשפט, לרבות טרוריסטים. אזרחי ישראל מתמודדים עם טרור, שמקבל רוח גבית מאמירות חסרות אחריות ושקריות מעין אלו".

זוהי אינה הפעם הראשונה שבה מנפקת וולסטרום אמירות שנויות במחלוקת בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. אחרי הפיגועים בבירת צרפת, התייחסה וולסטרום בריאיון טלוויזיוני לרשת הטלוויזיה השבדית STV לאפשרות שצעירים מוסלמים בארצה יצטרפו גם הם לשורות דאעש בשם האיסלאם - במיוחד לאור המתקפה בלב אירופה. "על מנת לנטרל את ההקצנה הזו, אנחנו צריכים למנוע מצב כמו זה שבמזרח התיכון, שבו לפחות עבור הפלסטינים, אין עתיד ולכן אנשים פונים לאלימות", אמרה. אז, במשרד החוץ בירושלים הגיבו בזעם על דבריה, והוחלט לזמן את שגריר שבדיה לשיחת נזיפה במשרד החוץ.

ח"כ אלי כהן (כולנו) הגיב לדבריה של וולסטרום באירוע "שבתרבות" בפתח תקווה, וטען כי יש "להחזיר בדחיפות להתייעצות את שגריר ישראל משבדיה". זאת, לדבריו, "על רקע המדיניות האנטי-ישראלית העקבית שמלבה את האלימות באזורינו. שרת החוץ השבדית מפגינה בורות ומנסה למצוא חן בעיני גורמים איסלמיסטים קיצוניים".

(עדכון ראשון: 23:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully