וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ שפיר נגד ועדי המתיישבים: "מעבירים כספים למימון 'תג מחיר'"

12.1.2016 / 2:20

בדיון בכנסת דרשה שפיר לבדוק את הכספים שמועברים מהרשויות המקומיות בשומרון ובבנימין לוועדים. לדבריה, מדובר במימון שמגיע לעמותות האחראיות על "חתירה תחת החוק ופעולות נגד צה"ל והפלסטינים". הוועדים: "היא מחפשת כותרות"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

יו"ר ועדת השקיפות של הכנסת, ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני), כינסה אתמול (שני) דיון בוועדה בנושא מימון פעילות בלתי חוקית במאחזים ומימון פעולות "תג מחיר" על ידי המדינה. הוועדה כונסה על רקע הגשת כתבי האישום בפרשת דומא, ולאור החשד שהנאשמים נהנים מתקציבים מהמדינה. לטענת שפיר, המועצות המקומיות בשומרון ובבנימין מעבירות תקציבים לוועדי המתיישבים באזור. מדובר במיליוני שקלים שלדבריה, לא ניתן דין וחשבון על העמותות והגופים שאליהם הם מועברים.

לדיון הוזמנו נציגי משרדי הפנים, החינוך, הרווחה, החקלאות, האוצר והמשפטים, כמו גם נציגי משרד הביטחון והמשטרה. לדברי שפיר, נציגי המשרדים הפגינו חוסר בקיאות בסוגיית מימונן של עמותות שונות, כמו גם לגבי אופי פעילותן. זאת, על אף שהעברת התקציבים אליהן מכספי ועדי המתיישבים נמשך שנים.

שפיר המשיכה ותקפה את ועדי המתיישבים והמועצות, שנציגיהן נעדרו מהדיון. "היעדרותם מהדיון היא על גבול ההודאה באשמה. זוהי יריקה בפרצופה של הכנסת, ולא מתקבל על הדעת שהם אינם מוכנים לתת דין וחשבון לשימוש שלהם בכספי המדינה כדי לחתור תחתיה, תחת שלטון החוק, תוך פגיעה בחיילי צה"ל", אמרה.

לקריאה נוספת:
סנגורי אולמרט יציעו לניצן: נמשוך הערעורים תמורת חפיפה בין עונשי המאסר
"הוא אמר לילד שנכסח אותו": האזינו לעדות הפעיל שהסתנן ל"שוברים שתיקה"
אדם שעמד במרכז תחקיר נעצר בבן גוריון כשניסה לצאת מהארץ

ח"כ סתיו שפיר, הפנינג גאווה באוניברסיטת בר אילן, 14 ביוני 2015. ראובן קסטרו
קראה לעצור את "התקצוב המסוכן". שפיר/ראובן קסטרו

במהלך הדיון, תקפה שפיר גם את הרשויות ומשרדי הממשלה בגין ההתעלמות מהתופעה. "עצימת העיניים של הרשויות ומשרדי הממשלה פשוט מחפירה", אמרה שפיר והוסיפה: "מצד אחד, שרי הממשלה מגנים - ואז אותם שרים ממש מעבירים כסף לארגונים שהקימו את התשתית לטרור יהודי ולפגיעה בחיילים. חיילי צה"ל נפגעים כתוצאה מפעולות ועדי המתיישבים בשומרון ובבנימין - והמדינה ממשיכה לממן אותם? יש לעצור מידית את התקצוב המסוכן הזה.

"אני יכולה לחתום על כך שרוב הציבור הישראלי לא היה מסכים שהכסף הזה יצא מהכיס שלו", המשיכה שפיר. "משרד הפנים הפנה מיליונים למועצות מקומיות שומרון ובנימין שהועברו לעמותות ועדי המתיישבים. אותן עמותות אמרו: 'אם אתה אלים ולא מתחשב, ומוריד את שלטון המדינה על הברכיים, אתה תצליח'. ראשיהן הודיעו כי אותם ארגונים מסוגלים 'לבצע פעולות שאינן לרוחן של גורמים בממשלה או בממסד'. פעולות שהרשויות המקומיות ביהודה ושומרון נרתעות מלבצע מסיבות מובנות. הפעולות נועדו באופן גלוי לפגוע בפעילות צה"ל, בבסיסים ובחיילים עצמם. בהמשך הן הובילו לפגיעה באזרחים פלסטינים. תפתחו את העיניים - כיצד ייתכן שהמדינה חותרת תחת עצמה?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כפר ביתילו, אזור רמאללה. 22 בדצמבר 2015. אהוד אמיתון, תצפית TPS
לטענת שפיר, הכספים מובילים לעבריינות ולפגיעה באדם וברכוש. פעולת תג מחיר באזור רמאללה/תצפית TPS, אהוד אמיתון

תמי נאסה, נציגת משרד הפנים, אמרה במהלך הדיון כי "משרד הפנים לא בודק את ייעודו של המענק. הרשות רשאית לעשות את מה שמאושר לה במועצה. אנחנו לא מגיעים לבדיקה של לאן הולך אותו מענק ובדיוק לאן מיועד התקציב הזה. אם נתבקש לעשות בדיקה יותר עמוקה, יש לנו את הכלים לעשות את זה". בתגובה לכך, הגיבה שפיר כי משרד הפנים מאפשר את העברת הכספים על אף שהתבטאויות ועדי המתיישבים נשמעות במשך שנים. כמו כן, היא דרשה בשם הוועדה ממשרד הפנים לערוך בדיקה של העניין, בטענה כי "מדובר בכספי מיסים שמובילים לעבריינות ולפגיעה באדם וברכוש".

בדיון נכח, כאמור, גם נציג המשטרה, שהסביר כי אין אפשרות להוכיח את הקשר בין הכספים המועברים לוועדי המתיישבים ועבירות "תג מחיר". לדבריו, "אין לנו כרגע יכולת לקשור בין הכספים המעורבים לביצוע עבירות של 'תג מחיר'. אנו בודקים עד הסוף הכול. העבודה של שלנו מבוססת על ראיות ועד כה לא ניתן לחבר ביניהם".

נציגת משרד המשפטים, מיכל אברהם, אמרה כי עמדת המשרד היא שפעילות בלתי חוקית לא יכולה להיות ממומנת על ידי הרשויות. לדבריה, קיימת הנחיה מפורשת שעוסקת במימון עקיף וישיר של רשויות מקומיות בדבר בנייה בלתי חוקית או מטרות בלתי חוקיות – האוסרת במפורש על הדברים. נציגת משרד החינוך, מרים גראזי רוזנבאום, התייחסה לתקצוב מוסדות חינוך במאחזים בלתי חוקיים, ואמרה כי למשרד אין כלים לבחון את הפעילות. ח"כ עומר בר לב (המחנה הציוני) שנכח בדיון, שאל על כך בתמיהה: "זה לא נראה לכם לא חינוכי לעשות פעילות במאחז לא חוקי?".

מיכל רוזין, אולפן וואלה, ינואר 2013. מגד גוזני
"משרדי הממשלה מעלימים עין מהתקציבים שמועברים מכיסנו". רוזין/מגד גוזני

בין הדוברים הייתה גם ליאת שלזינגר ממכון מולד, שהציגה נתונים נוספים על מימון המדינה של עמותות וגורמים מסיתים. גם נציג "תג מאיר" הרחיב בנוגע למימון רבנים קיצוניים, כמו הרב יצחק גינזבורג והרב שמואל אליהו.

בתום הדיון אמרה ח"כ מיכל רוזין (מרצ) כי "אנשי 'תג מחיר' פועלים בעזרת כספי הציבור הישראלי. בכך כולנו ממנים את הטרור היהודי - מספקים הגנה משפטית דרך עמותת 'חוננו', מזרימים כספים לפיתוח תשתיות וחינוך במאחזים בלתי חוקיים". היא הוסיפה כי "על אף שאנו חווים על בשרנו את ההסלמה בממדי הטרור היהודי, משרדי הממשלה לא מפקחים ואף מעלימים עין מהתקציבים הנפוחים שמועברים מכיסנו".

מוועד מתיישבי בנימין נמסר בתגובה: "חברת הכנסת שפיר מתאמצת בכל דרך לקבל ולו כותרת אחת מהדיון, אז אם יש לה בעיות, שתפנה לגורמי האכיפה ותבקש מהם תגובות". כמו כן, מוועד מתיישבי השומרון נמסר: "לפי הנאמר לנו, קצין משטרה שנכח בדיון הבהיר שאין קשר בין 'תגי מחיר' לפעילות הוועד, אז מי אנחנו שנגיב אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully