וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לישראל: חוק העמותות עלול להוות סכנה לקיום חברה חופשית

7.1.2016 / 7:56

דובר מחלקת המדינה בוושינגטון, ג'ון קירבי, אמר כי ממשל אובמה העביר לממשלת נתניהו מסרים שלפיהם הוא מודאג מקידום החוק. זו ההתייחסות הפומבית הראשונה בדרג האמריקני הבכיר ביותר עד כה לחוק השנוי במחלוקת

צילום: ערוץ היוטיוב הרשמי של מחלקת המדינה, עריכה: יאיר דניאל

הממשל האמריקני העביר לישראל מסרים לפיהם הוא מודאג מקידומו של חוק העמותות, שאושר בשבוע שעבר בוועדת השרים לחקיקה - כך אמר אמש (רביעי) דובר מחלקת המדינה בוושינגטון, ג'ון קירבי. דבריו של קירבי מהווים את ההתייחסות הפומבית הראשונה בדרג האמריקני הבכיר ביותר עד כה לחוק העמותות, שמעורר חשש והתנגדות לא רק בארצות הברית אלא גם בקרב ידידותיה של ישראל באירופה, ובראשן גרמניה.

בתשובה לשאלה בנושא מטעם סוכנות הידיעות היהודית JTA, אמר קירבי כי הממשל האמריקני הבהיר לממשלת נתניהו את דאגתו מקידום החוק השנוי במחלוקת, שבין השאר יכריח נציגים של ארגוני זכויות אדם לענוד תגי זיהוי מיוחדים המעידים על המדינות התורמות להם. לדברי קירבי, ארצות הברית סבורה שהחוק עשוי להוות סכנה לקיומה של חברה אזרחית חופשית ומתפקדת. עם זאת, הממשל האמריקני מודע לכך שהחוק צריך עוד לעבור תהליך אישור בכנסת.

עוד בוואלה! NEWS:
כך היזמים מצאו עצמם בבור של איתמר שמעוני
כוננות גבוהה: בצה"ל חוששים מתגובה נוספת של חיזבאללה
סרן ישי רוסלס שנהרג בתאונת האימונים בצאלים הובא למנוחות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה, הבית הלבן, 9 בנובמבר 2015. רויטרס
הממשל מודאג. אובמה ונתניהו בבית הלבן, בנובמבר האחרון/רויטרס

קירבי דחה בתוקף את ההשוואה שערכו פוליטיקאים מהימין הישראלי, בראשם שרת המשפטים איילת שקד, בין חוק העמותות לבין "חוק רישום הסוכנים הזרים" של ממשלת ארצות הברית, המחייב לוביסטים מטעם מדינות זרות להירשם ולדווח על פעולותיהם לממשלה האמריקנית. "אלה שני דברים שונים לגמרי", אמר קירבי. יש לציין כי ארצות הברית עצמה תומכת בארגונים אזרחיים שונים הפועלים בישראל, כולל ארגוני שלום וארגונים הפועלים בתחום החינוך.

בחודש מאי האחרון פורסם בוואלה! NEWS כי הממשל האמריקני, וכמוהו גם מדינות מפתח באירופה, העבירו מסרים ברורים לישראל בנושא "חוק העמותות", על רקע דרישתה של מפלגת הבית היהודי לקדמו במסגרת המגעים הקואליציוניים. דיפלומט אירופאי בכיר אמר אז כי "החוק הזה הוא קו אדום. הוא מתאים לרוסיה של פוטין, לא לדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון". האמריקנים, מצדם, העבירו מסר לישראל שהחקיקה תפגע באופייה הדמוקרטי של ישראל, כמו גם במאמצים לקידום פתרון שתי המדינות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ה"וושינגטון פוסט", אחד העיתונים החשובים בארצות הברית, פרסם בתחילת השבוע מאמר מערכת חריף בנושא, תחת הכותרת "סכנה לדמוקרטיה הישראלית". במאמר נכתב כי ישראל תצטרף למועדון לא מכובד של מדינות המטילות מגבלות על ארגוני זכויות האדם והחברה האזרחית, אם החוק אכן יאושר. מאמרי המערכת של ה"וושינגטון פוסט" לרוב אינם כוללים התייחסות כה שלילית לישראל – בעבר פרסם העיתון מאמרי מערכת חיוביים יחסית, למשל, לאחר נאומו של נתניהו בקונגרס בנושא הגרעין האיראני.

בנוסף להתנגדות ולדאגה של הממשל, גם הקהילה היהודית בארצות הברית מביעה חשש מקידומו של חוק העמותות. אמש הודיעה הוועדה היהודית-אמריקנית (AJC), ארגון מהזרם המרכזי של יהדות ארצות הברית שמקום מושבו בניו יורק, כי "הפתרון המוצע (במסגרת חוק העמותות - א"ת) מסוכן בדיוק כמו הבעיה עצמה, והוא מסכן גם את מעמדה של ישראל כחברה פתוחה ובטוחה בעצמה המשמשת זה זמן רב המאחז הדמוקרטי היחידי במזרח התיכון".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully