וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מין, שחיתות ושוחד: כך היזמים מצאו עצמם בבור של איתמר שמעוני

במשטרה חשבו שמדובר בעוד פרשת שחיתות, אלא שאז נחשף כי הכסף שקיבל לכאורה ראש עיריית אשקלון מיזמים, שימש דמי שתיקה לנשים שביצע בהן עבירות מין. במסגרת החקירה, שגם שמו של איש העסקים אלי אלעזרא נקשר בה, מנסים כעת לגייס עד מדינה שיפיל את שמעוני סופית

צילום: דוד קורן, עריכה: שניר דבוש

במרכז המסחרי החדש שבשכונת אפרידר באשקלון, התמלאו אתמול (רביעי) בבוקר שולחנות בתי הקפה בפרלמנטים סוערים שדנו בפרשה שמסעירה את העיר הדרומית. על רקע הירידה לים מהשכונה המבוססת והוותיקה הם דנו בגיבור הפרשה, ראש העירייה איתמר שמעוני, מבלי להבחין שהם עצמם יושבים במתחם המפואר שנושא את שמו של החשוד המרכזי. "דוידי סנטר", נכתב מעל השולחנות באותיות לבנות, על שם יואל דוידי, קבלן ויזם מקומי שחשוד כי העביר כספי שוחד לראש העירייה. חלק מהכספים, כך על פי החשד, הועברו לטובת הסכמי השתקה לנשים שבהן ביצע שמעוני עבירות מין. "בושה וחרפה", נשמע מאחד השולחנות, "אין עשן בלי אש". אחרים ניסו להרגיעו: "תפרו להם תיק, יש לך מושג כמה כסף דוידי תורם לצדקה?".

חוקרי יחידה להב 433 עוקבים אחר התנהלותו של ראש העירייה עוד מימי מבצע "צוק איתן", כשאשקלון ספגה מטחי טילים ושמעוני התרוצץ מזירה לזירה. מאז, במשך כמעט שנה, מתנהלת החקירה הסמויה וקציני המודיעין של היחידה קיימו פגישות עם בכירים שונים בעירייה, אנשי אופוזיציה ופעילים מרכזיים במטה הבחירות של שמעוני, שנבחר ברוב גדול בשנת 2013. החשד: קבלת שוחד מקבלנים ויזמים מקומיים תמורת הקלות בנייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין עשן בלי אש", צקצקו יושבי בית הקפה ב"דוידי סנטר" - על שמו של החשוד העיקרי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"האם שמת לב לקשרים אסורים בין שמעוני לאיש העסקים אלי אלעזרא?", נשאל אחד ממקורות המידע של אנשי יאח"ה, במהלך פגישה עם חוקר ביחידה שנערכה במסעדה במרכז הארץ. אלעזרא נמצא גם הוא על הכוונת של החוקרים: איש עסקים מצליח שמחזיק בחברות הבנייה "אפרידר", הכשרת היישוב ואלבר, והפרויקטים שלו קיבלו דחיפה מפתיעה עם בחירתו של שמעוני לראשות העירייה. הוא גדל לצדו של שמעוני, וחבריו הטובים הם גם ראש העירייה לשעבר בני וקנין ומפכ"ל המשטרה לשעבר יוחנן דנינו. בבחירות ב-2013, נטש את וקנין והעביר את תמיכתו לשמעוני, החלטה שהשתלמה בסופו של דבר.

"עד כמה היה פעיל במערכת הבחירות?", נשאל המקור. "מה טיב הקשרים של שמעוני עם איש העסקים יואל דוידי?", נשאל מקור אחר שזומן לשיחה עם איש ממערך המודיעין של היחידה. המידע החל לזרום למשטרה והתיק נגד שמעוני הלך ותפח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

האיש של דוידי בעירייה: קבלן הקולות שהפך לראש העיר הכריזמתי

שמעוני נחשב לאיש ביצוע חסר פשרות. הוא נכנס כרוח סערה לעירייה: החל את דרכו כקבלן קולות במפלגת קדימה ומונה למנכ"ל חברת "אתרים". בין לבין הספיק גם לפקוד את אנשיו לבית היהודי ובשנה האחרונה הכריז כי הוא מצטרף לתנועת הליכוד. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע בעצמו למלון בעיר על מנת לברך את שמעוני לאחר "צוק איתן". הכריזמה והאמביציה של האיש אינם מוטלים בספק. אחרי שכשל פעם אחת בבחירות המקומיות, הוא נבחר ב-2013 ומיד החל בקידום משמעותי של פרויקטים שונים – שלא מעט מהם גרמו להרמת גבה.

ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני חשוד באונס ובמתן שוחד. דוד קורן
החל בקידום פרויקטים רבים – שלא מעט מהם גרמו להרמת גבה. שמעוני/דוד קורן

החשד המרכזי של החוקרים מתמקד בניסיונות בלתי פוסקים של שמעוני ושל מנכ"ל העירייה חיים סופר, לקדם כמה פרויקטים השייכים ליזם דוידי. המרכזי שבהם הוא פרויקט "פאר סנטר", שנמצא 200 מטרים מלשכתו של שמעוני. עד לפני כמה שנים, מדובר היה בבניין ישן ובו כמה חנויות בקומה ראשונה ואולם אירועים מיושן בקומה שנייה. דוידי רכש את הבניין, שממוקם מול מבנה המשטרה ואתר ביטחוני סודי, והחל לבנות עליו חמש קומות. אלא שבמחלקת הפיקוח של העירייה הופתעו יום אחד לגלות שדוידי מתחיל לבנות קומה נוספת – וגורמים המעורים בפרטי האירוע מספרים כי למעשה דוידי לא תכנן להקים אחת, אלא שלוש.

צו הפסקת עבודה שהוצא גרם לסערה. "פתאום מנכ"ל העירייה ושמעוני החלו לדחוף בלי הפסקה לאישור קומות נוספות", אמר אחד הגורמים. "בכלל, כל פרויקט של דוידי קודם בצורה אגרסיבית בכל הזדמנות. זה היה באופן בוטה ביותר, היה ברור שמשהו פה מסריח". דוידי החל להגיש פרויקטים לאישור הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה שבראשה עומד שמעוני, אלא שגם שם הבחינו בכשלים שונים בתכנון. "לשמעוני ולמנכ"ל זה לא הפריע", אמר הגורם, "הם רצו לאשר הכול לדוידי – ויהי מה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חריגות בנייה חריפות במבנה החדש. פאר סנטר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפני החוקרים נמצאו עדויות חותכות למעורבות לא תקינה של שמעוני ושל מנכ"ל העירייה בקשר לפרויקט. אחת העדויות היא של היועץ המשפטי לשעבר של עיריית אשקלון איתן צוריאל, שתיאר בפני החוקרים כיצד למרות התנגדותיו הרבות, המשיכו השניים לקדם תכניות של דוידי באופן אגרסיבי, כמו גם פרויקטים על קו החוף של אשקלון. העדות הזאת מוטחת בפני שמעוני בחקירותיו, אך הוא טוען כי בסך הכול קידם את הפרויקט הזה כפי שקידם אחרים. צוריאל עצמו, ביקש שלא להתייחס לדברים.

כשנה לאחר הבחירות המוניציפליות, הגיע הסירחון עד למשרדי להב 433 וגם דוידי החל להרגיש שהמשטרה מתקרבת. בשיחה עם אחד ממקורביו, סיפר לו היזם האשקלוני כי הוא לחוץ לאור השמועות על מעצר צפוי של המשטרה. העובדה שאחיו של שמעוני, עופר, בעל משרד תיווך בעיר, מועסק על ידי דוידי, משכה גם היא תשומת לב חריגה. שמעוני האח הועסק בפרויקט נדל"ני חדש המכונה "פרויקט יעדים" להקמת מרכז מסחרי מול כלא שקמה. "עד היום אף אחד לא הבין מה הוא עושה שם", אמר גורם מרכזי בפרשה. במשטרה חושדים שכספי השוחד לשמעוני הועברו באמצעות צ'קים שניתנו לאחיו בשווי מאות אלפי שקלים. התמורה, כאמור, ניתנה בדמות הקלות בנייה במרכזים ובפרויקטים באשקלון שעליהם חולש דוידי.

מפרשת שחיתות מקומית לפרשת מין נרחבת

אלא שאז הגיע למשטרה מידע שהפתיע אפילו את החוקרים: שמעוני, שבתפקידו הקודם שימש מנכ"ל חברת "אתרים", חשוד כי ביצע עבירות מין חמורות בשלוש נשים לפחות, אחת מהן אף טענה כי אנס אותה. שמעוני, כך על פי המידע שהגיע למשטרה, ידע כי הנשים, ובהן הנאנסת לכאורה, עלולות להכשיל את כוונותיו להתמודד על ראשות עיריית אשקלון. ביחד עם אחד החשודים בפרשה, דניאל עמנואל, חשוד שמעוני כי העביר מאות אלפי שקלים לאותה אישה על מנת שלא תגיש תלונה במשטרה ואף חתם עמה הסכם מחייב. חלק מהכסף למימון שתיקת המתלוננות, לפי החשד, אף הגיע מכספים שהתקבלו מקבלנים ומיזמים מקומיים לשמעוני. משפחתה של האישה זעמה על שמעוני וחרגה מהסכם השתיקה – וכך הגיע המידע הגיע גם לחוקרי המשטרה, שגבו את עדותה של המתלוננת ומקורביה.

החשדות המיוחסים לשמעוני הפתיעו אפילו את המעורבים בפרשה: אונס, בעילה אסורה בהסכמה, מעשה מגונה, הטרדה מינית. כל עבירת מין שרשומה בספר החוקים יוחסה לראש העיר והפכה את הפרשה מעוד פרשת שחיתות מקומית לפרשית מין שבה מעורבים נבחרי ציבור, יזמי בנייה ואנשי עסקים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קו הגנה המסתמן: שמעוני העביר כספים - אך על רקע מניעת פומביות בעת מסע בחירות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחקירתו לא הכחיש שמעוני כי אכן שילם לאחת הנשים, אולם הוא טוען כי הדבר בשום אופן לא נעשה כדי למנוע ממנה להתלונן במשטרה, אלא כדי למנוע יציאה פומבית של יחסיהם. לדבריו, אכן פנה לחברים ובני משפחה כדי שיגייסו עבורו כסף, אולם מעולם לא הנחה אותם למי לפנות ובוודאי שלא ביקש מהם לפנות לקבלנים. בכל מקרה, אמר, לא היו עבירות מין, וגם אם כסף הועבר, הרי שהדבר לא נעשה על מנת למנוע תלונה אפשרית במשטרה.

בין השורות ניתן להבין את קו ההגנה של שמעוני: ניסיון למנוע פומביות של רומן באמצעות העברת כספים, ככל הנראה על רקע מסע בחירות ולא ניסיון השתקה. "אין ולא היה מצב שבו שמעוני ביצע עבירות מין", קובע סנגורו עו"ד ירון לונדון, "הוא מעולם לא כפה עצמו על אף אחת וגם אם היה לו קשר כזה או אחר, לא מדובר בקשרים שניתן להגדיר אותם כקשרים שהם עבירה על החוק".

הקידום המפתיע של הפרויקטים של אלעזרא

לאחר הבחירות, נכנס אלעזרא לתמונה: במשטרה חוקרים גם כמה פרויקטים באשקלון שקיבלו באופן מפתיע דחיפה בלתי צפויה. ב-31 בדצמבר 2013, זמן קצר לאחר בחירתו, התכנסה בעירייה ועדת תכנון שעיסוקה העיקרי היה קידום מיזמים שונים של אלעזרא. מול המרינה באשקלון מחזיקות החברות של איש העסקים, שנעצר לפני כחצי שנה בחשד לעבירות מס, מגרשים שעליהם היו מיועדות לקום מאות יחידות דיור ומסחר. שמעוני הורה לקדם את הפרויקטים במהירות אחרי שהיו תקועים במשך שנים בגלל סכסוך בין אלעזרא לעירייה. אחד השטחים מכונה "מגרש 17" שנרכש על ידי אלעזרא והוא מיועד למסחר.

דוח דירקטוריון של חברת "הכשרה" מיוני 2014, מעיד עד כמה היטיב כהונתו של שמעוני עם אלעזרא. "ברקע חילופי ראשי הערים בעיריית אשקלון, העירייה ביצעה באורח חד צדדי את פיתוח מתחם המרינה", נכתב. "לעניין זה יש לציין כי העירייה, בהנהלתה החדשה, התוותה עקרונות לפיתוח העיר ובה היא מעודדת יזמים לפיתוח קו החוף כיעד מרכזי לפיתוח העיר... חשוב לציין כי עיריית אשקלון בהנהלתה החדשה הכריזה על רצועת החוף – בתוכה נכלל מגרש 17, כבעל עדיפות לפיתוח והבירה כי בכוונתה להאיץ את השלמת הפיתוח ובינוי המרשים הפנויים, דבר שהוביל אף הוא לעליית שווי המקרקעין".

אלי אלעזרא באירוע השקה של חברת better place  פברואר 2010. אביב חופי
נטש את וקנין, חבר לשמעוני - ולא לשווא. אלעזרא/אביב חופי

העובדה כי אלעזרא סייע לשמעוני במהלך הבחירות וזמן קצר לאחר מכן החל האחרון לקדם פרויקטים השייכים לאיש העסקים הבכיר, מצויה גם היא במרכז חקירת המשטרה. עבודות הפיתוח של האזור, אגב, נמצאות בעיצומן בימים אלה מול המרינה החצי ריקה של אשקלון, שבה עגנו היום כמה יאכטות מול בתי הקפה והפאבים של המתחם.

עניין נוסף שתיאלץ המשטרה לבדוק הוא פרויקט מסעדת "זיארה" הנמצאת במרכזה של טיילת החוף באשקלון. המסעדה ממוקמת במבנה חדש שנבנה בשנתיים האחרונות בקצה הצוק, ומשקיפה על הים התיכון במיקום שכל מסעדן יכול רק לחלום עליו, ונסלל עבורה כביש גישה ייחודי. לפי המידע שהגיע לידי המשטרה וצפוי להיחקר ביאח"ה, המכרז להקמת המקום, הבנייה והתנהלותה נעשו בחריגות בלתי חוקיות מההליך התקין.

להב 433 היחידה הארצית למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן, דצמבר 2014. יותם רונן
החקירה לא רק מונחת על שולחת יאח"ה, אלא גם במחלקת מיסוי וכלכלה בפרקליטות/יותם רונן

פרשת שמעוני נמצאת לא רק על שולחנם של חוקרי יאח"ה, אלא גם במחלקת מיסוי וכלכלה בפרקליטות, המלווה את החקירה לכל אורכה. גם פרקליט המדינה שי ניצן מעודכן בפרטיה כל העת. מדובר בפרשה סבוכה שמעורבים בה גורמים רבים ובהם נבחרי ציבור, פקידי עירייה, קבלנים ויזמים שונים. מלבד חמשת העצורים, בפרשה נחקרו כבר מספר רב של מעורבים. המשטרה והפרקליטות מצדם כבר החלו לגשש בקרב חלק מהמעורבים בפרשה במטרה למצוא מתוכם עד מדינה שיפליל את המעורבים, בדגש על ראש העיר שמעוני. בעיר כבר רוחשות השמועות על כך שאחד ממקורביו של שמעוני בעצמו הסכים להעיד נגדו. הסערה, שהייתה מתחת לפני השטח בעיר החוף הדרומית עד אתמול, עוד צפויה ללוות את התושבים והמעורבים בפרשה עוד זמן רב.

שמעוני: "לא היה שום דבר לא חוקי"

סנגורו של שמעוני, עו"ד לונדון, מסר: "מרשי טוען שבשום שלב ובשום אופן הוא לא פעל שלא בדין ולא בצדק לקדם או לעשות איזה שהם פעולות כאלה ואחרות שיש בהם ניגוד עניינים. הוא תמיד דיווח והודיע לייעוץ המשפטי. הוא לא התערב בדברים ולא היה שום דבר לא חוקי. שמעוני מעולם לא עשה משהו שעל פי דין אסור לו לעשות".

סנגורו של יואל דוידי, שרון וקנין, מסר: "יואל נחשד בכך שהעביר כספים לראש העיר איתמר שמעוני באמצעות אחיו עופר על מנת לקדם פרויקטים בעיר. יואל מכיר את עופר שמעוני מזה עשר שנים, יושב עמו, שותה עמו קפה והעסיק אותו בעבר עוד לפני שאיתמר שמעוני חלם להית ראש עיר. במסגרת 'פרויקט יעדים', שאותו ביקש מר דוידי לקדם למטרת שיווק, העביר את השיווק למר עופר שמעוני שעוסק בתיווך תוך התניה בחוזה רשום וכתוב שחברת 'רימקס' תהיה חלק מהשיווק. למר שמעוני הועבר סכום של 150 אלף ש"ח כמקדמה לטובת פרסום מדיה ושיווק הפרויקט, כאשר כל הכסף היה אמור לחזור מהכנסות עתידיות. הכסף הועבר באמצעות המחאה מחשבון בנק והוצא עליו חשבונית כדין. הדברים נעשו באופן גלוי באמצעות חוזה והטענה שנטענת כאילו הכסף הועבר לצורך קידום פרויקט בניין 'פאר' הינו משולל כל יסוד ולראיה, תשלום כופר החניות המופרך ששולם בסופו של יום".

באשר לטענות על אודות קידום פרויקטים של דוידי תמורת תשלום, אמר עו"ד וקנין: "מדובר בשמועה מרושעת אשר יצאה מפיהם של גורמים המסוכסכים בעירייה בינם לבין עצמם ואם ייבדקו העובדות וכל הפרויקטים של מר דוידי, תתגלה התמונה האמיתית - לא רק שלא נתנו הקלות, אלא הקשו עליו".

אלעזרא: "הטענות תלושות מהמציאות"

מהנהלת קבוצת אלעזרא נמסר: "הטענות תלושות מהמציאות. התכנית במגרש 17 נדונה בשנתיים האחרונות מספר פעמים בוועדת ערר המחוזית שאישרה אותה כחוק. יתרה מכך, בפרויקט נבנים רק שליש מהיקף זכויות הבניה המותרות ע"פ חוק. כמו כן, דווקא בגין יחס המפלה את הפרויקט לרעה, הגשנו עתירה מנהלית כנגד החברה הכלכלית לאשקלון וכגד העירייה, עתירה המדברת בעד עצמה".

באשר לחקירה ולניסיון לגייס עד מדינה מבין המעורבים, נמסר ממשטרת ישראל: "איננו נוהגים להתייחס לסוגיות מעין אלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully