וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום שישי למצוד אחר המחבל: "האדמה לא בלעה אותו, מדובר באדם מורכב"

6.1.2016 / 6:30

גורמים במערכת הביטחון מכנים את נשאת מלחם "חתול רחוב" ומעידים כי העובדה שאישיותו בעייתית מקשה על איתורו. בינתיים, הכוחות דרוכים למקרה שבו ירצה לסיים את חייו כ"שהיד" בפיגוע ראווה

מערכת וואלה!

"האדמה לא בלעה אותו, אנחנו פשוט מחפשים מחבל שהוא חתול רחוב", הסביר אמש (שלישי) גורם ביטחוני שמעורה בפרטי מלאכת החיפושים אחר מלחם בן ה-29 מהכפר ערה. "הקושי העיקרי לאתר אותו נובע מהעובדה שיש לו אישיות מאוד מורכבת", הוסיף. לדבריו, מלחם נע בין ביתו בכפר לערים הגדולות. "אין לו דפוסי התנהגות קבועים, הוא יודע להסתגל לחיים רחוק מהכפר ונוהג להיעדר מהבית ולישון במקומות אחרים".

גורמים בכפר שבו נולד והתחנך המחבל מתעקשים שלא היה דתי כמו אחיו. מלחם לא היה חלק מהפעילות החברתית הדתית בכפר, אולם כמה גורמי ביטחון טענו כי לאחרונה החל בתהליך התקרבות לדת. בכפר קיימים שלושה מסגדים ודעווה, מרכז איסלאמי לקירוב אזרחים לדת באמצעות פעילויות חינוך וחברה.

לקריאה נוספת:
תושבים בצפון תל אביב עדיין חוששים: "הצהרת המפכ"ל חסרת אחריות"
דודו של המחבל מתל אביב: "במשפחה חוששים שהוא לא בין החיים"
מעצר אביו של המחבל מתל אביב הוארך ביומיים בלבד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונותיו של נשאת מלחם שהפיצה המשטרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי תושבים באזור, אחיו של המחבל, ג'וואדת, המקפיד ללבוש גלבייה ואת פניו מכסה זקן, ביקר תכופות בדעווה. ייתכן שנשאת, שלא היה דתי "קלאסי", הרגיש יוצא דופן ביחס לסביבה שבה גדל. הוא לא היה נשוי והיה בן למשפחה שידועה לכאורה כמקורבת לממסד, בין היתר בשל העובדה כי אביו שימש שנים רבות מתנדב במשמר האזרחי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

גורמי ביטחון: "אולי ביצע פיגוע 'כדי לטהר את שמו'"

באזור ואדי ערה מתחבטים רבים במניע של מלחם לירות למוות לעבר אלון בקל ושמעון רווימי ברחוב דיזנגוף, ולהרוג את אמין שעבאן במונית. יש המעלים השערה כי ביצע משימה פלילית בשם ארגון פשע וזו השתבשה. גורמי ביטחון לא פוסלים את האפשרות שהחליט לבצע פיגוע כדי "לטהר את שמו", בדומה למעשי מחבלים ביהודה ושומרון שסבלו מבעיות חברתיות.

מאז הפיגוע נפוצו סיפורים רבים המחזקים את התיאוריה כי הוא לא יציב בנפשו. במהלך חתונת אחותו שהתקיימה לאחרונה, כך סיפרו תושבים בכפר, הוא הכה את האורחים באמצעות מקל במהלך ריקוד "דבקה". האורחים העירו לו על התנהגותו הגסה.

חיפושים ברמת אביב אחרי נשאת מלחם. ראובן קסטרו
החיפושים אחר נשאת מלחם ברמת אביב, יום שני/ראובן קסטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכפר ערה לא ידוע כלל ככפר קיצוני ביחס לכפרים אחרים בצפון למעט כמה מקרים פליליים חריגים. בשנה האחרונה החלו להתקיים בפאתי הכפר, סמוך לכביש המרכזי הפגנות על רקע פוליטי אך אין בהם כדי להעיד על קיצוניותו של המחבל.

גורמים במערכת הביטחון טוענים כי אולי הבדלנות שהחלה להתעורר בקרב ערביי ישראל בשנים האחרונות על רקע גלי ההסתה של ארגונים סלפים קיצוניים, בהם ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש), היוותה זרז להוצאת הפיגוע של המחבל לפועל.

תמונות מערערה כפרו של הרוצח מהפיגוע בדיזינגוף. ניב אהרונסון
ערה לא ידוע ככפר קיצוני/ניב אהרונסון

בשונה מהמחבלים מפריז שגדלו כבנים למהגרים ממדינות ערב, שחיים תחת זהות כפולה במדינה כמו צרפת, טוענים גורמי ביטחון, מלחם גדל במשפחה ערבית שורשית שחיה באזור הרבה לפני קום המדינה. אולם תחושת הניכור במידה כזו או אחרת היא עדיין פצע מדמם בלבם של רבים במגזר הערבי, וכנראה גם רכיב מהותי באישיותו של המחבל. הגורמים סבורים כי ייתכן שהחיבור של המחבל לאדמה ולסביבה, בין היתר בשל מוצא משפחתו, ישאיר אותו בתחומי ישראל ולא יגרום לו לברוח ממנה.

במערכת הביטחון נערכים לרגע מציאת המחבל, שבו ינסה נשאת מלחם לסיים את חייו כ"שהיד" ולבצע פיגוע ראווה גדול במיוחד. לשם כך הועמדו יחידות עלית של המשטרה והצבא במצב "היכון", ואז יידרשו לבצע פעולת התערבות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הפיגוע, ביום שישי/מערכת וואלה!, צילום מסך
זירת פיגוע הירי ברחוב דיזנגוף תל אביב, 4 בינואר 2016. ראובן קסטרו
נרות בזירת הפיגוע לזכר ההרוגים/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully