וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלג כיסה את הגולן: "כיף לראות את הלבן בעיניים"

1.1.2016 / 14:14

רבים מהתושבים התרגשו לנוכח מזג האוויר: "הילדים מבסוטים עד הגג", עם זאת, במקומות שבהם לא נערם השלג הורגשה האכזבה: "ציפינו וזה לא קרה". מפלס הכינרת עלה בארבעה ס"מ מאז אמש, כמה כבישים בצפון נחסמו לתנועה בשל השלג. בדרום - כביש 90 נחסם באזור עין גדי עקב הצפות

ציום: עופר וקנין, אתר חרמון

המערכת החורפית הסוערת נכנסה היום (שישי) ליומה השני עם גשמים עזים ברחבי הארץ ושלג שהחל לרדת בהר כנען ובשכונות הגבוהות של צפת ובקיבוצים עין זיוון, מרום גולן ואלרום ובמושב אלוני הבשן. מאז אתמול הצטברו כ-30 סנטימטרים במפלס התחתון של אתר החרמון ו-60 סנטימטרים במפלס העליון, אולם הוא אינו פתוח למבקרים. במטולה ובצפון רמת הגולן ירדו משעות הבוקר כ-50 סנטימטרים.

בשל מזג האוויר כמה כבישים בצפון נחסמו לתנועה. כביש 98 מצומת עין זיוון עד בוקעתא, כביש 91 מצומת השריון צפונה, כביש 959 מצומת וואסט למרום גולן וכביש 978 מצומת וואסט למסעדה. שוטרי משטרת ישראל חוסמים את הציר בצמתים שצויינו ומונעים מעבר כלי רכב. הציבור מתבקש להימנע מלנסוע בכבישי הגולן שבהם יש שלג מחשש להחלקה. בדרום, נסגר לתנועה בשני הכיוונים כביש 90 מאזור המלונות ועד לצומת עין גדי.

לקריאה נוספת:
הסופה כבר כאן, אבל השיא – עדיין לפנינו
הסופה כבר כאן: שלג בחרמון, גלי ענק ורוחות של מאה קמ"ש

שלג בקיבוץ מרום גולן 01 ינואר 2016. פיני ירון, מערכת וואלה! NEWS
שלג בקיבוץ מרום הגולן, היום/מערכת וואלה! NEWS, פיני ירון
אתר החרמון  היום. אתר החרמון, אתר רשמי
החרמון כבר נצבע לבן, אולם אתר הסקי עדיין אינו פתוח/אתר רשמי, אתר החרמון
עגורים באגמון החולה. ענבר רובין, קק"ל, מערכת וואלה!
עגורים באגמון החולה, היום/מערכת וואלה!, ענבר רובין, קק"ל

"הילדים מבסוטים עד הגג", סיפר היום ארנון הראל מקיבוץ מרום גולן. "החל משעות הבוקר המוקדמות יורד כאן שלג והילדים משתוללים בחוץ. הם רצים החוצה משחקים במלחמות שלג, בונים בובות שלג, נרטבים חוזרים הבייתה להתייבש ליד האח וחוזר חלילה".

בתו של הראל, יובל בת ה-15 סיפרה: "קמנו לבוקר די לבן ואז התלבשנו ויצאנו לטייל. זה עוד לא שלג ממש רציני, אבל זו רק ההתחלה. האחים שלי משחקים ואז חוזרים לתנור בבית. כל שנה זה מלהיב אותנו מחדש. זה כיף כל פעם מחדש לראות את הלבן בעיניים".

נחל הירדן אחרי הגשמים 01 ינואר 2016. גיא קולר רשות הכינרת, מערכת וואלה!
נחל הירדן אחרי הגשמים של היממה האחרונה/מערכת וואלה!, גיא קולר רשות הכינרת
חוף צינברי בכינרת 01 ינואר 2016. יוני דותן רשות הכינרת, מערכת וואלה!
חוף צינברי בכינרת/מערכת וואלה!, יוני דותן רשות הכינרת

תושבי קיבוץ עין זיוון, שם יורד שלג מאז שעות הבוקר, מספרים כי רק בשעות הצהריים נצבע הקיבוץ בלבן. "ממש עכשיו השלג התחיל להיערם", העידה שרון מיכאל, מנהלת תיירות בקיבוץ, "ירד שלג החל משבע וחצי בבוקר, אבל לא נערם וכרגע הוא התחיל להצטבר והכל מתחיל להיות לבן - הבתים, המכוניות, הכבישים הכל לבן. זה מרגש תמיד, כל שנה מחדש. כל הבוקר הילדים חיכו לצאת ולהכין בובות שלג, אבל רק עכשיו הם מצליחים לעשות את זה".

לדבריה, "הילדות שלי יצאו ושיחקו בהתרגשות רבה. לבשו שתי שכבות, נעליים מותאמות ויצאו לשחק בשלג - קרבות שלג, בניית בובות שלג, כל משחק יצירתי שאפשר להעלות על הדעת בשלג. המחזה כל כך מרהיב ומרגש, אז לאף אחד לא אכפת לצאת מהחום שבבית לקור שבחוץ".

מיכאל הוסיפה כי חדרי האירוח בקיבוץ נמצאים בתפוסה מלאה. "האורחים הגיעו לכאן במיוחד כדי לראות את השלג ולא התאכזבו. אנחנו מעבירים להם דיווחים שוטפים וכללי זהירות להתנהגות בשלג. אני מניחה שמחר כל עם ישראל יציף את אזורי הגולן המושלגים כדי לחוות וליהנות ממנו".

שיטפון בנחל אוג שבצפון ים המלח, ינואר 2016. נועם מושקוביץ
שיטפון בנחל אוג שבצפון ים המלח, היום/נועם מושקוביץ
שיטפון בנחל אוג שבצפון ים המלח, ינואר 2016. נועם מושקוביץ
מים זורמים בנחל אוג שבצפון ים המלח, היום/נועם מושקוביץ

במושב אלוני הבשן - אכזבה. למרות השלג שיורד שם מאז הבוקר, הוא עדיין לא הצליח להיערם על הקרקע. "ציפינו לקום ולראות לבן בעיניים, אבל זה לא קרה עד עכשיו", אמרה יסכה דקל, תושבת המושב, "אמנם יורד שלג לפרקים, אבל הוא לא מצליח להידבק על הקרקע. עכשיו יצאתי מהבית לכיוון דרום רמת הגולן וכאן יש אפילו שמש ונראה שהעננים מתפזרים. עוד לא אמרנו נואש, אני ותושבי המושב, עדיין מקווים שהשלג ייערם והילדים יוכלו ליהנות ממנו".

גם תושבי צפת מאוכזבים. למרות ביטול הלימודים בגלל התחזיות לשלג בעיר, גם שם הוא עוד לא הצליח להיערם. "הבטיחו לנו גדולות ונצורות, אבל בינתיים במרבית חלקי העיר אין עדיין שלג", סיפר מאיר ינקו תושב העיר. "אנחנו יודעים שהמערכת החורפית הנוכחית עוד לא אמרה את המילה האחרונה. אנחנו מקווים שבסוף העיר תיצבע בלבן".

שלג במרום גולן. מוזי אנידג'ר, מערכת וואלה!
שלג במרום גול, היום/מערכת וואלה!, מוזי אנידג'ר
שלג בקיבוץ מרום גולן שבצפון רמת הגולן, ינואר 2016. פיני ירון, ספק 500
"זה מושלם". קיבוץ מרום הגולן, הבוקר/ספק 500, פיני ירון
כביש 90 בנגב נחסם לתנועה בשל שיטפונות 01 ינואר 2016. חטיבת דובר המשטרה
שיטפון וקשת בענן בכביש 90 שבנגב/חטיבת דובר המשטרה
כביש 90 בנגב נחסם לתנועה בשל שיטפונות 01 ינואר 2016. חטיבת דובר המשטרה
שיטפונות בנגב, היום/חטיבת דובר המשטרה

הבוקר החל לרדת גשם כבד באזור הכינרת ומפלסו עלה בארבעה סנטימטרים מאז אמש, והוא נמצא על הקו האדום התחתון. חסרים רק עוד 4.2 מטרים עד הקו האדום העליון. במהלך החודש הגיע המפלס לכארבעה סנטימטרים מתחת לקו האדום התחתון, אולם גם לאחר המשקעים הנוכחיים לא מדובר על היפוך מגמה, אלא בלימת הירידה מתחילת החורף. הגשמים הרבים היורדים באזור צפויים להעלות את מפלס הכינרת בעוד כמה סנטימטרים עד תחילת השבוע הבא.

שלג בקיבוץ מרום גולן 01 ינואר 2016. ליטל אשטמקר, ספק 500
שלג בקיבוץ מרום הגולן, היום/ספק 500, ליטל אשטמקר
קשת בענן ביער בית קשת 01 ינואר 2016. אלי אשכנזי, מערכת וואלה!
קשת בענן ביער בית קשת, היום/מערכת וואלה!, אלי אשכנזי

מרשות המים נמסר כי החלה זרימה ראשונה השנה בנחלי הצפון: סער, שניר, חרמון והירדן. ישנה גם זרימה ראשונה השנה בכל נחלי המרכז: חרדה, אלכסנדר, ירקון, איילון, שורק ולכיש.

בשכונת הדר יוסף שנמצאת בצפון תל אביב קרסו כמה עצים בעקבות הרוחות החזקות. בשל מזג האוויר הסוער הוחלט לבטל את הלימודים בצפת ובסאסא. במועצה האזורית מרום הגליל הוחלט כי הלימודים במעונות, בגני ילדים ובבתי הספר התקיימו כסדרם. במטולה אירעה הבוקר הפסקת חשמל בכל היישוב עקב מזג האוויר הסוער באזור. בשל כך, שוחררו כל התלמידים ממסגרות החינוך.

הכינרת, אוקטובר 2015. אבי אריש, רשות ניקוז נחלים כינרת, תמונות גולשים
חורף בכינרת/תמונות גולשים, אבי אריש, רשות ניקוז נחלים כינרת
שלג בקיבוץ אלרום שבצפון רמת הגולן, ינואר 2016. מאיר וקנין, מערכת וואלה!
חוגגים בשלג בקיבוץ אלרום שברמת הגולן, הבוקר/מערכת וואלה!, מאיר וקנין

בקרב ילדי צפת הורגשה תכונה כבר אתמול, לאחר שנתבשרו כי הוחלט לבטל את הלימודים בעקבות מזג האוויר הסוער. "כשהטלפון צלצל, הילדים קיבלו בשמחה ובצהלה את ההודעה המוקלטת של ראש העירייה, שבישרה להם שהלימודים בוטלו עקב השלג הצפוי לרדת", סיפר מאיר ינקו, תושב צפת.

ביישובי צפון רמת הגולן אמנם לא מתקיימים לימודים ביום שישי, אבל זה לא מנע מהילדים לקיים את מסורת ההכנות לחג הלבן שמבקר אותם בדרך כלל כמה פעמים בחורף. "זה מושלם לחגוג את ערב השנה החדשה ביחד עם השלג הראשון שלנו לעונה הזאת", אמר אמש ירון בן ה-16 מקיבוץ מרום גולן בשיחה עם וואלה! NEWS. "מצד שני, הגיעו לכאן כל החבר'ה שלנו ממטולה, מקיבוץ מלכיה ומדרום הגולן כדי להשתתף בחגיגות שאנחנו עושים פה. אני מפחד שאם יתחיל לרדת שלג כבר הלילה, אז הם לא יצליחו לחזור הביתה".

שלג בכפר הנופש מרום גולן 01 ינואר 2016. ג'ואן קליין, מערכת וואלה!
שלג בכפר הנופש של מרום גולן/מערכת וואלה!, ג'ואן קליין
"אנשים עדיין בטראומה ממה שעבר עליהם ב-2013. בתוך שבוע אחד נמכרה אותה כמות תנורים כמו בשנה שלמה"

בניגוד לשמחתם ולהתרגשותם של הילדים, הוריהם דווקא פחות מתלהבים מהסערה. בצפת זוכרים היטב את סערת השלגים שפקדה את העיר בדצמבר 2013. אז, נערם השלג בשכונות הגבוהות לגובה של כחצי מטר. התחבורה ברחובות שותקה כמעט לחלוטין, מים קפאו בצינורות ושכונות שלמות נותקו מחשמל למשך כמה ימים והותירו משפחות ללא חימום בקור המקפיא.

כעת, התושבים לא מסתכנים ונערכים לעתיד לבוא. "בשנה שעברה הייתה התנפלות על תנורי הגז והנפט משום שהם אינם תלויים באספקת חשמל חיצונית", הסביר מאיר ינקו, מנהל סניף למכשירי חשמל בעיר. "השנה התארגנו מראש והזמנו כמות גדולה של התנורים האלו ולמרות הכול, גם המלאי הזה אזל. כשרצינו להזמין עוד סחורה, הסתבר לנו שגם ליבואנים נגמר המלאי".

למרות זאת, ינקו הרגיע ואמר כי הסניף שאותו מנהל גייס תנורים נוספים מסניפים אחרים ביישובים נמוכים יותר שבהם אין חשש לשלג ולקור קיצוני. "אנשים עדיין נמצאים בטראומה ממה שעבר עליהם כאן בדצמבר 2013. בתוך שבוע אחד מכרתי את מה שהייתי מוכר בחורף שלם לפני סופת השלג של אותה השנה".

חיילי צה"ל מחוץ למוצב בחרמון, ינואר 2016. דובר צה"ל
חיילי צה"ל במוצב בחרמון, היום/דובר צה"ל
חיילי צה"ל מחוץ למוצב בחרמון, ינואר 2016. דובר צה"ל
כלי רכב צבאי מכוסה בשלג במוצב בחרמון, היום/דובר צה"ל
חיילי צה"ל בגזרת החרמון 01 ינואר 2016. דובר צה"ל
חיילים בגזרת החרמון, היום/דובר צה"ל
שלג בהר כנען, צפת. דוברות עיריית צפת,
שלג יורד בשכונות הגבוהות של העיר. צפת מכוסה בלבן, בשנה שעברה/דוברות עיריית צפת

התושבים זוכרים גם את הנזק שגרמו הסופות הקודמות לאלפי דודי השמש, שהתפוצצו כתוצאה מהקור העז, והחלו להיערך בהתאם. משפחות הצטיידו בפקקים לדודי השמש ורוקנו אותם ממימיהם על מנת למזער את הנזקים הפוטנציאליים.

פיני ירון מקיבוץ מרום גולן סיפר כי תושבי המקום נערכים גם הם באופן מיוחד לסופה. "הכנו את חפירה כדי לפנות את השלג מהשבילים", סיפר. "גם את עץ ההדר שיש לנו בגינה כיסינו כדי שלא יקפא מקור בלילה. כל תושבי הקיבוץ כבר החנו את הרכבים לצדי הדרכים כדי לאפשר לכלים הכבדים לפנות את השלג מהכבישים, והנהלת היישוב הציבה עמודים קטנים במקומות שונים כדי לסמן את גובה השלג".

שלג בקיבוץ מרום גולן 01 ינואר 2016. פיני ירון, מערכת וואלה!
שלג בקיבוץ מרום גולן, היום/מערכת וואלה!, פיני ירון
שלג באתר החרמון 01 ינואר 2016. אתר החרמון, מערכת וואלה!
איש השלג באתר החרמון עוטה לבן/מערכת וואלה!, אתר החרמון
שלג באתר החרמון 01 ינואר 2016. אתר החרמון, מערכת וואלה!
הטמפרטורה באתר החרמון עומדת על 1-/מערכת וואלה!, אתר החרמון

לצד ציוד החירום שנרכש כתוצאה מהזיכרונות הטראומטיים, הצטיידו תושבי האזור גם באביזרים שיסייעו להם ליהנות משעות הפנאי עם ילדיהם. "הילדים מוכנים כבר עם החרמוניות ועם הכפפות", סיפר ירון. "בכל שנה הילדים מכינים ברד מהשלג ביחד עם תרכיז של מיץ. כמיטב המסורת, גם השנה קנינו תרכיז של מיץ פטל לברד החורפי שלנו". ירון ציין כי גם על התבשילים המסורתיים לא מוכנים בני משפחתו לוותר: "הכנו מערום עצים בשביל החמין".

שלג בקיבוץ אלרום שבצפון רמת הגולן, ינואר 2016. מאיר וקנין, מערכת וואלה!
קיבוץ אלרום שבצפון רמת הגולן, הבוקר/מערכת וואלה!, מאיר וקנין
צוותי מד"א בצפון מתכוננים למזג האוויר הסוער. דצמבר 2015. מד"א
במד"א נערכים למזג האוויר הסוער. ניידות בצפון, היום/מד"א
אנטנה קרסה בכרמל הצרפתי בחיפה 01 ינואר 2016. חברת החשמל, מערכת וואלה!
אנטנה קרסה בכרמל הצרפתי בחיפה, היום/מערכת וואלה!, חברת החשמל

גם במד"א מתכוננים לשלג הצפוי. רופאי הארגון יעמדו בכוננות כדי להגיע לבתי התושבים בצפת, צפון הגולן וירושלים, במידת הצורך, באמצעות ג'יפים מיוחדים לנסיעה בשלג. בארגון מדגישים כי בכל צורך רפואי יש להתקשר למוקד המבצעי של מד"א בקו החירום 101, ועל פי הצורך החובשים והפרמדיקים במוקד יזניקו את הצוות הרפואי הנדרש.

"צוותי מד"א ערוכים ומוכנים בכוננות גבוהה לקראת מזג האוויר הסוער הפוקד את אזורנו", אמר המנכ"ל אלי בין. "על מנת לוודא שכל אזרח יקבל טיפול רפואי הולם, הן במקרים דחופים והן במקרים בהם יש צורך בביקור רופא בבית, הנחתי את כוחות מד"א להיערך מבעוד מועד ולהעמיד לרשות הציבור גם שירות 'עד הבית' של רופאי מד"א שיוכלו להעניק מענה במקרים בהם החולה לא נזקק לפינוי".

הערב: סיכוי לשלג קל בהרי המרכז

היום יהיה גשום, סוער וקר מצפון הארץ ועד הנגב. שלג ירד בהרי הצפון ולקראת ערב ייתכן שלג קל גם בהרי המרכז. כמו כן, ינשבו רוחות חזקות ובדרום הנגב ייתכן אובך. השירות המטאורולוגי מזהיר כי קיים חשש כבד משיטפונות והצפות במקומות המועדים. הלילה ירדו גשמים מקומיים מצפון הארץ ועד הנגב. הטמפרטורות יהיו נמוכות במיוחד ושלג קל יוסיף לרדת בהרי הצפון, וייתכן שלג קל גם בהרי המרכז. עדיין קיים חשש משיטפונות בנחלי המזרח והדרום.

מחר יהיה מעונן וקר. גשם מקומי, ברובו קל, צפוי לרדת בעיקר במרכז הארץ ובנגב. הרוחות צפויות להיחלש. ביום ראשון ירד גשם לפרקים בעיקר בצפון הארץ. שלג צפוי לרדת בחרמון ובשעות הבוקר ייתכן גם בהרי הגולן. הטמפרטורות יעלו במקצת אך יוסיף להיות קר מהרגיל בעונה. בשני יהיה מעונן חלקית וצפוי גשם מקומי בצפון הארץ. הטמפרטורות יעלו במידה ניכרת והן יחזרו להיות רגילות לעונה.

הטמפרטורות החזויות להיום וללילה: בתל אביב מ-12 מעלות היום עד 8 מעלות בלילה, בירושלים מ-6 עד 1, בחיפה והקריות מ-9 עד 4, בגולן מ-7 עד 0 מעלות, בצפת ובהרי הגליל מ-4 עד 1-, בטבריה ובאזור הכינרת מ-12 עד 7, באזור ים המלח מ-10 עד 15, בבאר שבע מ-10 עד 4, במצפה רמון מ-8 עד 2 ובאילת מ-16 עד 7.

שלג בקיבוץ מרום גולן 01 ינואר 2016. פיני ירון, מערכת וואלה!
משתעשעים בשלג בקיבוץ מרום גולן, היום/מערכת וואלה!, פיני ירון
שלג באתר החרמון 01 ינואר 2016. אתר החרמון, מערכת וואלה!
30 ס"מ שלג במורד הר החרמון/מערכת וואלה!, אתר החרמון
שלג בקיבוץ אלרום שבצפון רמת הגולן, ינואר 2016. מאיר וקנין, מערכת וואלה!
קיבוץ אלרום, הבוקר/מערכת וואלה!, מאיר וקנין
גשם בשוק מחנה יהודה שבירושלים, ינואר 2016. נועם מושקוביץ
גשום גם בשוק מחנה יהודה שבירושלים, היום/נועם מושקוביץ

השתתף בהכנת הידיעה: יניר יגנה

(עדכון ראשון: 22:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully