וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקטל בדרכים: 2015 הייתה הגרועה ביותר בכבישים מאז 1992

שחר הזלקורן

30.12.2015 / 14:27

מספר ההרוגים בתאונות ב-2015 עלה בכ-10.6% לעומת אשתקד, ומבדיקת וואלה! NEWS עולה כי מאז 1992 לא חלה עלייה כה חדה במספר הרוגי התאונות. האם לשר התחבורה יש תכנית שתצליח להביא את ישראל למצב שבו יהיו אפס הרוגים בתאונות?

עריכה: ניר חן, צלם: שי מכלוף

(צפו: תושבת שדה צבי על התאונה הקטלנית שגבתה את חייהן של שלוש נערות)

מספר ההרוגים בתאונות דרכים זינק בשנת 2015 בכ-10.6% לעומת מספר ההרוגים ב-2014 – זינוק חסר תקדים בעידן הבטיחות המודרני. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי העלייה במספר ההרוגים ב-2015 היא החדה ביותר מאז 1992, אז זינק מספר ההרוגים בכ-15%.

העלייה במספר ההרוגים בתאונות ב-2015 ממשיכה מגמה מדאיגה שהחלה בסוף 2012: בשלוש השנים האחרונות נרשמה עלייה של כ-21% במספר ההרוגים בתאונות. עלייה עקבית ורציפה במספר ההרוגים היא תופעה חריגה, גם ביחס לניסיון שנצבר בעשור האחרון בישראל וגם בהשוואה למרבית המדינות המפותחות.

עוד בנושא:
השדולה למען המאבק בתאונות הדרכים: היכן נציגי משרד התחבורה?
נהג משאית נהרג כשרכבו הידרדר ופגע בו באזור תעשייה ליד מגדל העמק
השבוע בכבישים: 4 הרוגים בתאונות דרכים קטלניות

תאונת דרכים בין שני כלי רכב ביציאה מאבני חפץ לכיוון מחסום תאנים. 15 בדצמבר 2015. מד"א
ב-2015 זינק מספר ההרוגים בכבישים בין-עירוניים בכ-18%. תאונה קטלנית ביציאה מההתנחלות אבני חפץ, החודש/מד"א

ההרעה במצב הבטיחות בדרכים מגיעה דווקא בזמן שבו המדינה משקיעה תקציבי עתק בהקמת תשתיות תחבורה חדשות. לפי שר התחבורה, ישראל כץ, "בכל אחת משלוש השנים האחרונות השקיע משרד התחבורה כחמישה מיליארד שקלים בתשתיות בין-עירוניות, כ-1.5 מיליארד שקלים בתשתיות עירוניות וכחמישה מיליארד שקלים בתחבורה הציבורית".

תחום נוסף שזוכה להשקעה חסרת תקדים בשלוש השנים האחרונות הוא אכיפת עבירות מהירות. מאז 2012 הציבו המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל עשרות מצלמות מהירות, בעיקר בכבישים בין-עירוניים. אלא שלמרות זאת, ב-2015 זינק מספר ההרוגים בכבישים בין-עירוניים בכ-18%.

מסטייה סטטיסטית לסטייה מהנתיב

מה אם כן גורם לעלייה החריגה במספר ההרוגים בתאונות? לגופים העוסקים בבטיחות אין הסברים משכנעים או חד-משמעיים להידרדרות בבטיחות. לפי סברה אחת, העלייה מאז סוף 2012 נובעת מכך שבאותה שנה חלה דווקא ירידה משמעותית במספר ההרוגים – ירידה שהוגדרה על-ידי יו"ר הרשות לבטיחות לשעבר, ד"ר יעקב שיינין, כסטייה סטטיסטית.

לפי נתונים רב-שנתיים שפרסמה לאחרונה הרשות לבטיחות, הסיבות העיקריות לתאונות דרכים הן אי-מתן זכות קדימה להולך רגל, אי ציות לתמרור או רמזור, מהירות מופרזת (בעיקר ביחס לנסיבות המקרה), אי-שמירת מרחק וסטייה מנתיב הנסיעה. יש לציין שעבירות אלה נחשבות כבר שנים ארוכות לסיבות העיקריות לתאונות דרכים עם נפגעים.

אולם, ישנן סיבות שאינן מופיעות בדוחות הרשמיים של הרשות לבטיחות או משטרת ישראל, אך נחשבות לכאלה שגורמות לשיעור משמעותי של תאונות. למשל, מומחי בטיחות סבורים שהיסח דעת, למשל כתוצאה משימוש בטלפון נייד, מהווה סיבה עיקרית לתאונות דרכים. אלא שקשה לאמוד את מידת ההשפעה של היסח הדעת על תאונות הדרכים, בגלל תופעה מוכרת של תת-דיווח על תאונות מסוג זה.

השר ישראך כץ עם רוה"מ בנימין נתניהו בסיור מוסק מעל הגבול עם ירדן, ספטמבר 2015. ראובן קסטרו
המדינה תממן התקנה של מערכות בטיחות מתקדמות בכלי רכב. שר התחבורה ישראל כץ/ראובן קסטרו
"בתאונה קטלנית ללא עדים, אין דרך לדעת האם הנהג השתמש בטלפון לפני התאונה"

אלא שאין להמעיט בערכו של הסיכון הבטיחותי שכרוך בשימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה. לפי הרשות לבטיחות, ממצאי מחקרים מעלים שורה ארוכה של השפעות של השימוש בטלפון נייד על ביצועי הנהג: "יותר סטיות מהנתיב, אי-שמירת מרחק, קושי בשמירת מהירות נסיעה מותאמת לתנאי הכביש, קושי בהתאמת אופן הנהיגה לתנאי כביש מסוכנים, זמן תגובה ארוך יותר לאירועים בלתי צפויים, (ו)זמן תגובה ארוך יותר לתמרורים".

ההשפעות השליליות של השימוש בטלפון הנייד דומות להפליא לעבירות התנועה שנחשבות לסיבות העיקריות לתאונות דרכים, אך לעתים קרובות קשה להוכיח את הקשר בין היסח הדעת ועבירת תנועה. לפי הרשות לבטיחות, "הנתונים (של תאונות הדרכים, ש"ה) מציגים תמונה חסרה, המהווה את קצה הקרחון בלבד... בתאונה קטלנית ללא עדים, אין דרך לדעת האם הנהג השתמש בטלפון לפני התאונה. בתאונות שאינן קטלניות, נהגים נמנעים מלדווח על שימוש במכשירים סלולאריים".

יש לציין שהשימוש בטלפון נייד משפיע לרעה לא רק על הנהגים, אלא גם על הולכי רגל ורוכבי אופניים. לפי הרשות לבטיחות, קיימות "עדויות מוצקות לסכנה הטמונה בדיבור בטלפון הסלולארי תוך כדי הליכה או רכיבה". כך למשל, מחקרים הראו "שתשומת הלב של הולכי רגל בגילאים שונים לתנועת הרכבים הופחתה משמעותית בשל שימוש בטלפון הסלולארי, ובעקבות זאת עלתה גם ההסתברות לתאונה".

הנחישות של שר התחבורה תביא לאפס הרוגים?

לפי השר כץ, מלבד המשך ההשקעה בתשתיות, אכיפה והסברה, משרדו מתכנן להשתמש במה שמוגדר על-ידו כ"גורם שובר שוויון": המדינה תממן התקנה של מערכות בטיחות מתקדמות בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000. לפי השר כץ, התקנה של שלוש מערכות – התרעה על סטייה מנתיב, התרעה על קירבה מסוכנת למכוניות אחרות ומערכת לזיהוי הולכי רגל – יכולה לצמצם את מספר התאונות בעשרות אחוזים.

בדברים שאמר לאחרונה במליאת הכנסת, הסביר השר כץ: "הנתונים אומרים 80% (ירידה בתאונות, ש"ה)? מישהו יגיד 50%? יגיד 40% או 60%? – אין לי שום ספק שהשלוש שניות הקריטיות שיכולות לנבוע גם מתנאי הכביש, אבל השלוש שניות הקריטיות האלה, שהמערכות האלה יודעות לתת את ההתרעה מפני הולך רגל, מפני מכונית בצד הדרך... הן שלוש שניות שאפשר באמצעות מכשירי ההתרעה האלה לגרום לנהג או לנהגת להגיב בדרך. אני נחוש לקדם את זה".

השר כץ גם הבהיר בדבריו כי כל הגורמים שעוסקים בבטיחות, במישרין או בעקיפין, צריכים להתגייס לטובת תכניתו: "חברות הבטיחות צריכות לתת את חלקן, כי זה יורידה את מספר התאונות... משרד האוצר צריך לתת את חלקו, וכל הגורמים צריכים לתת את חלקם... אנחנו פועלים עכשיו מול הגורמים כדי לעשות פריצת דרך וקפיצת מדרגה מעבר לדברים שנעשים כאן כל הזמן, כדי להגיע לאפס הרוגים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully