וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות להשבת הדמוקרטיה: הרפובליקה המרכז-אפריקנית ממנה נשיא חדש

30.12.2015 / 14:29

אזרחי המדינה הסובלת ממלחמת אזרחים עקובה מדם, מאז שמורדים מוסלמים עלו לשלטון לפני כשלוש שנים, התאספו בתורים ארוכים בבירה בנגי וברחבי המדינה כדי לבחור נשיא חדש. "אנחנו רוצים לשים קץ לסכסוך", דורשים התושבים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אזרחי הרפובליקה המרכז אפריקנית מצביעים היום (רביעי) בבחירות לנשיאות שמטרתן – מלבד מינוי מנהיג חדש – היא החזרת השלטון הדמוקרטי לאחר שנים של אלימות עדתית שגבתה את חייהם של אלפים.

תורים ארוכים נוצרו בקלפיות בבירה בנגי ובשכונה PK-5 המוסלמית ברובה. עדי ראייה סיפרו כי משקיפי האו"ם ערכו פטרולים והציבו כלי רכב משוריינים סמוך לקלפיות. "באנו להצביע משום שאנחנו רוצים להיות חופשיים לחזור לעיסוקינו. אנחנו רוצים לשים קץ לסכסוך", העיד גארדיאס וארה, איש עסקים מקומי.

המורדים המוסלמים מהארגון המכונה סלקה עלו לשלטון במדינה הנוצרית ברובה בתחילת 2013, והציתו התקוממויות מצד חיילי מיליציות אנטי-בלקה, שהוביל למעגל דמים עדתי ובין-קהילתי בלתי נגמר. 30 מועמדים מתמודדים על הנשיאות, אך בהיעדר סקרים – קשה לחזות מנצח ברור. בין המועמדים המובילים, ראש הממשלה לשעבר אניסה ז'ורז'ה דולוגל ומרטין זיגל. בתחילת החודש הכריז בית הדין החוקתי כי הנשיא המודח פרנסואה בוזיזה לא יורשה להציג את מועמדותו.

לקריאה נוספת:
עימותים במרכז אפריקה: הנשיא המודח לא יורשה להתמודד שוב
האפיפיור ביקר בשכונה המוסלמית המסוכנת באפריקה: "אנחנו אחים"

אזרחי הרפובליקה המרכז אפריקנית השוהים בקמרון מצביעים בבחירות לנשיאות, 30 בדצמבר 2015. AP
"אנחנו רוצים לשים קץ לסכסוך". פליטים גולים בקמרון מצביעים/AP

בוזיזה הודח במרץ 2013, בצל סנקציות בינלאומיות שהוטלו על המדינה בעקבות מלחמת האזרחים שפרצה בה. מועמדותו של פטריס-אדואר נגאיסונה, המתאם הכללי לשעבר של מיליציות האנטי-בלקה הנוצריות, נדחתה גם כן. המיליציות הואשמו בביצוע פשעים נגד האוכלוסייה האזרחית במשך כשנתיים, במהלך מלחמת האזרחים.

בחודש אוגוסט האחרון טען בוזיזה, הגולה בקמרון, כי ישוב למדינה על מנת להתמודד בבחירות לנשיאות. הממשלה שהוקמה לאחר הדחתו על ידי לוחמי סלקה הוציאה נגדו צו מעצר בינלאומי בגין פשעים נגד האנושות והסתה לרצח עם במהלך עשר שנותיו בשלטון. כמו כן, האו"ם הטיל נגדו סנקציות כלכליות ואיסורי נסיעה.

בינתיים, זיגל זכה לחיזוק משמעותי אתמול כשהמיליציות אנטי-בלקה שהקימו את מפלגת האיחוד והפיתוח המרכז אפריקנית מסרו כי יתמכו במועמדותו. מועמדים אחרים כוללים את שר החוץ לשעבר כרים מקסואה ובילאל דיזייר נזאנגה קולינגבה, בנו של הנשיא לשעבר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אזרחי הרפובליקה המרכז אפריקנית השוהים בקמרון מצביעים בבחירות לנשיאות, 30 בדצמבר 2015. AP
גולים בקמרון/AP

הסכסוך במדינה אילץ כחמישית מהמדינה, המונה חמישה מיליון בני אדם, לעזוב את בתיהם ולעבור לצפון ולמזרח, הנשלט על ידי ארגונים איסלאמיים שאינם סרים למרות הממשלה. האלימות בבנגי בחודש ספטמבר הכריחה את הרשויות לדחות את הבחירות שוב ושוב, עד שרבים הטילו ספק בארגון מוצלח של הבחירות. במהלך משאל עם על חוקה חדשה שנערך החודש, תקפו חמושים את המצביעים בבירה וברחבי המדינה.

אולם עדיין, רבים בבנגי מאמינים כי הבחירות טומנות בחובן הזדמנות לשינוי במדינה, שנוהלה מאז מאי 2014 על ידי הנשיאה קתרין סמבה-פנזה. אך נאסר עליה על פי חוק להתמודד בבחירות לנשיאות.

תושבי הרפובליקה המרכז אפריקנית מחכים לביקורו של האפיפיור פרנציסקוס, נובמבר 2015. רויטרס
תושבי הרפובליקה המרכז אפריקנית מחכים לביקורו של האפיפיור פרנציסקוס, נובמבר 2015/רויטרס

מיליציית הסלקה נסוגה מבנגי, אחרי שמנהיגה מישל דג'וטודיה פרש מהנשיאות ב-2014 והפלגים השונים בארגון החלו להתבצר בצפון-מזרח המדינה. בעוד היו כאלה ששקלו לעזוב, יהיה זה קשה לשכנעם לוותר על השליטה אם הנשיא החדש ייתפס כאיום נגד מוסלמים. הנשיא החדש יהיה חייב לפרק את המיליציות מנשקן.

כלכלת הרפובליקה המרכז-אפריקנית נאבקה זה שנים לנוכח מאגרי האורניום הלא מפותחים שלה, ענף הכותנה שלא מצליח להתרומם ומכרות הזהב והיהלומים שנכבשו על ידי המיליציות. הקלפיות ייסגרו בשעה 17:00 (שעון מקומי) ותוצאות רשמיות יוכרזו בימים הקרובים. בית הדין החוקתי מחויב לפרסם תוצאות סופיות תוך 15 ימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully