וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורות ביטחוניים בטורקיה: מקווים לרכוש מישראל מערכות ביון מתקדמות

גורמים באנקרה מסרו לעיתון הטורקי "טודייז זמאן" כי עם המגעים לחידוש היחסים בין המדינות, החלו שיחות להחייאת פרויקטים ביטחוניים שהוקפאו לאחר תקרית ה"מרמרה". בין השאר, שיתוף הפעולה המתוכנן כולל רכישת ציוד ביון למטוסים וכלי טיס לא מאוישים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

עם התקדמות המגעים לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין טורקיה לישראל, הממשלה באנקרה מתכוננת לחידוש שיתוף הפעולה הצבאי בין המדינות – כך מסרו היום (חמישי) מקורות ביטחוניים באנקרה לעיתון הטורקי "טודייז זמאן". לדברי הגורמים, שיתוף הפעולה הצבאי ישוב להיות בחזית היחסים הבילטראליים בין המדינות, כפי שהיה בשנות ה-90. בין היתר, שיתוף הפעולה המתוכנן כולל רכישת טכנולוגיות מתקדמות, כלי טיס בלתי-מאוישים (כטב"מים) ומערכות ביון מהתעשיות הביטחוניות בישראל.

חרף הביקורת ממדינות ערביות ומוסלמיות רבות, בשנות ה-90 טורקיה פיתחה שיתוף פעולה ביטחוני אינטימי עם ישראל. עם איום החרם ממדינות המערב בעקבות הלחימה של כוחות הביטחון הטורקיים בארגונים כורדיים בדרום-מזרח המדינה, ישראל הפכה לאחת מהספקיות המרכזיות של נשק ושל טכנולוגיה צבאית לכוחות הטורקיים, וחיל האוויר התאמן בשמי טורקיה.

עוד בוואלה! NEWS:
טורקיה: "תמיכת מנהיג האופוזיציה הפרו-כורדית ברוסיה - בגידה"
טורקיה: "לא צריך להתרגש מהדיווחים על הפיוס עם ישראל"
בכירים במערכת הביטחון: ספק אם כוונות הפיוס של טורקיה רציניות

שר הביטחון משה יעלון מביט במזל"ט סקיירלרק ("רוכב שמיים"). AP
הטורקים ישמחו לשימוש בטכנולוגיה במאבק נגד הכורדים. כטב"ם מסוג "רוכב שמיים" מוצג לשר הביטחון משה יעלון/AP

עם פריצת הדרך במגעים לחידוש היחסים בין אנקרה לירושלים, שנכנסו למשבר בעקבות ההשתלטות הישראלית על ספינת ה"מאווי מרמרה" שהייתה בדרכה לרצועת עזה ומותם של עשרה בני אדם במהלך ההשתלטות, הצדדים דנים בפרויקטים שונים לשיתוף פעולה, כולל ייצוא גז טבעי מישראל לטורקיה. כעת, גורמים באנקרה הודו כי מתקיימים מגעים להחייאת פרויקטים ביטחוניים משותפים, שהושהו לאחר תקרית ה"מרמרה".

הדיווח ב"טודייז זמאן" מצין שני פרויקטים מרכזיים שככל הנראה יחודשו. הראשון הוא עסקה לרכישת ציוד ביון מתקדם למטוסי חיל האוויר הטורקי, בשווי 165 מיליון דולרים. הפרויקט השני הוא שיתוף הפעולה בנוגע לכטב"מים, שנמכרו לטורקיה בתחילת העשור הקודם, והשימוש בהם על ידי חיל האוויר הטורקי פחת בהדרגה בשל החוסר בתמיכה ישראלית. כעת, עם חידוש הלחימה בין אנקרה למיליציה הכורדית PKK, כוחות הביטחון הטורקיים מעוניינים לחדש את יכולתם להפעיל כטב"מים בדרום-מזרח המדינה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
סגן ראש ממשלת טורקיה, נעמאן קורטולמוש. 22 בדצמבר 2015. AP
"לא צריך להתרגש מהדיווחים". סגן ראש הממשלה קורטולמוש/AP

שלשום התייחס סגן ראש ממשלת טורקיה, נעמאן קורטולמוש, למגעים לפיוס בין טורקיה וישראל, והדגיש כי "לא צריך להתרגש" מההצהרות שעלו בישראל בנושא. "הדיווחים שהדליפו גורמים בישראל לכלי התקשורת מכוונים לשיפור דעת הקהל הפנימית במדינה", אמר בראיון לערוץ טלוויזיה טורקי. קורטולמוש הדגיש כי טורקיה עדיין מצפה שכל שלושת התנאים שהציבה – התנצלות על תקיפת המשט, פיצוי הקורבנות והסרת המצור מעל רצועת עזה, ייענו. "לטורקיה הייתה עמדה נחרצת מאז היום הראשון לתקיפה הישראלית במאווי מרמרה", אמר. "נתנו שלושה תנאים להשבת היחסים הדיפלומטים למצבם הקודם – התנצלות, פיצויים והסרת המצור מעל עזה".

גם גורמים בכירים במערכת הביטחון בישראל הבהירו כי הם מתייחסים בזהירות לדיווחים על חידוש היחסים. המגעים המדיניים מצד טורקיה, טוענים הגורמים הביטחוניים, הם ניסיון להיחלץ מהמצב הבעייתי עם רוסיה שאליו נקלע הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, על רקע המלחמה בדאעש ועמדתו הנחרצת כי נשיא סוריה, בשאר אסד, יעזוב את תפקידו. גם היחסים המתוחים עם האיחוד האירופי בצל זרם הפליטים נראים כמאיץ לתהליך. עם זאת, הגורמים הוסיפו כי המהלך המדיני עם טורקיה יכול בעתיד לפעול לטובת ישראל, אם יפעילו הטורקים לחצים על חמאס למתן את עמדתם.

גורמים במערכת הביטחון דחו את הפרסומים הזרים ולפיהם הצליח הממשל הטורקי להשיג "הקלות במצור" על רצועת עזה, והדגישו את היקף הסחורות והמזון שנכנסים לרצועה מדי יום בזמן שמעבר רפיח הנשלט על ידי מצרים סגור רוב הזמן. במהלך השנה החולפת נכנסו 30 אלף משאיות עמוסות בסחורות מישראל לרצועת עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully