וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 50 שנה: נחשף בנק המטרות הגרעיני של ארה"ב במלחמה הקרה

במסמך בן 800 עמודים פורטו היעדים נגד ברית המועצות ומדינות הגוש הקומוניסטי למקרה שתפרוץ מלחמה עולמית חדשה. בין היעדים הבולטים היו שדות תעופה ותעשיות, אך גם כאלו שהוגדרו בפשטות: "אוכלוסייה"

צילום: ארכיון צבא ארה"ב, עריכה: יאיר דניאל

הארכיון הלאומי של הממשל האמריקני חשף אתמול (רביעי) לראשונה את בנק המטרות הגרעיניות שלה בתקופת המלחמה הקרה, שגובש ב-1956 למקרה שתפרוץ מלחמה עם ברית המועצות. בין היעדים שהוצבו במסמך שפרסם הניו יורק טיימס על כוונת המפציצים האסטרטגיים היו ברית המועצות עצמה, כמו גם מזרח אירופה וסין.

במסמך בן ה-800 העמודים שהוגדר "סודי ביותר" הוכנסו 179 מטרות במוסקבה, 145 בלנינגרד (סנט פטרסבורג כיום) ו-91 במזרח ברלין. בעוד שרבים מהיעדים היו מתקנים תעשייתיים, מבני ממשל וכדומה, לכל עיר הוגדרה גן מטרה שנקראה בפשטות "אוכלוסייה". נקודות התקיפה הפוטנציאליות זוהו רק באופן כללי, עם שמות קוד שהתכתבו עם מקומות ספציפיים, והפירוט עליהם עדיין נותר מסווג.

עוד ידיעות מהעולם
דיווח: ארה"ב ניסתה ליזום הפיכה צבאית בסוריה
לפחות 25 הרוגים ויותר ממאה פצועים בשריפה בבית חולים בסעודיה

העיר נגסקי, יפן, לאחר פצצת האטום שהטילה עליה ארצות הברית, 1945. AP
הרס בעיר נגסקי לאחר שארה"ב הטילה עליה פצצת אטום, 1945/AP

המסמך חובר בטרם פותחו טילים בין-יבשתיים וצוללות המסוגלות לשגר טילים, בתקופה שבה מטוסים היו האמצעי היחיד לתקיפה באמצעות נשק גרעיני. לארצות הברית היה בימים אלו יתרון טכנולוגי גדול על פני ברית המועצות. היעדים המועדפים היו שדות תעופה, עם יותר מ-1,100 כאלו ברחבי הגוש הקומוניסטי, במטרה לנטרל את האפשרות שהסובייטים יוכלו לצאת למתקפת נגד. עם זאת, גם פגיעה במתקנים אלו הייתה מביאה לפגיעה גדולה בקרב האזרחים, בשל סמיכותם לאזורים מאוכלסים.

אלכס וולרסטיין, היסטוריון המומחה לנשק גרעיני, אמר לניו יורק טיימס כי ב-1959, השנה שאליה כיוון המסמך ביעדיו, החזיקה ארצות הברית בפצצות אטום בעוצמה כוללת של 20 אלף מגה טון. הנשיא דאז דווייט אייזנהאור פעל לצמצום הארסנל הגרעיני ובשנתיים שחלפו מאז הוא הפחית אותו בחצי. "הוא חשב שזה יוביל להשמדתו של המין האנושי", הסביר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
חומת ברלין, מזרח גרמניה, 1961. AP
הייתה ברשימת המטרות. מזרח גרמניה, 1961/AP

כמה היסטוריונים הסבירו אתמול כי בזמן שהעיקרון הכללי הקורא להימנע מפגיעה באזרחים נקבע עוד לפני מלחמת העולם הראשונה, המציאות הכתיבה נהלים אחרים בהתאם לצרכים הצבאיים. בעלות הברית במלחמת העולם השנייה ובמלחמת קוריאה ניסו להימנע מהרג אזרחים במידת האפשר. ואולם, בכל אחד מהעימותים, הופצצו גם ריכוזי אוכלוסין שפגיעה בהם נחשבה לבעלת ערך צבאי.

פגיעה באזרחים נתפסת לעתים קרובות כדרך להרתיע את האויב, להוביל למרד פנימי בשורותיו או אף לכניעתו, מה שיוביל בסופו של דבר למלחמה קצרה יותר. ולכן, מתקפות נרחבות נגד אזורים מאוכלוסים לעתים מתורצות במניעים הומניטריים, אפילו אחרי ההפצצות המאסיביות בטוקיו ובדרזדן והטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסקי במהלך מלחמת העולם השנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully