וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסול קונטאר והפיוס עם טורקיה: השיחה המסקרנת בין פוטין לנתניהו

23.12.2015 / 15:22

במוסקבה ובירושלים לא פירטו על השיחה פרט לכך שעסקה ב"מאבק בטרור", אך היא הגיעה גם ברקע קבלת הפנים החמה שקיבל נשיא אוקראינה. המסר העיקרי שעלה - הצורך בשיתוף פעולה בין המדינות בסוריה

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: יאיר דניאל

סוכנויות הידיעות הרוסית פרסמו אתמול (שלישי) בשעות הצהריים דיווח קצר על שיחת טלפון שנערכה בין הנשיא ולדימיר פוטין לראש הממשלה בנימין נתניהו. זמן קצר לאחר מכן, הדיווח קיבל אישור מגורמים בישראל ועלה לכותרות הראשיות, אך בירושלים ובמוסקבה הסתקפו בתיאור לקוני: "השיחה עסקה במאבק בטרור ובמצב בסוריה".

השיחה של פוטין הגיעה בתזמון מעניין: שעות ספורות בלבד לאחר שנתניהו אירח בירושלים את נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, שהגיע לביקור ראשון בארץ כנשיא (בעבר ביקר בארץ במסגרת תפקידיו הקודמים). פורושנקו עלה לשלטון באוקראינה בעקבות המחאה האזרחית הנרחבת בתחילת 2014, ששמה קץ לשלטון הפרו-רוסי במדינה וגרמה לפוטין לפלוש לחצי האי קרים וליזום מלחמת אזרחים במזרח אוקראינה.

בלשכת ראש הממשלה הבינו, זמן קצר לאחר פרסום קיומה של שיחת הטלפון עם פוטין, כי העיתוי שלה עשוי להיראות מעניין במיוחד. לכן, דאגו להבהיר לתקשורת הישראלית כי "השיחה נקבעה כבר לפני כמה ימים", כדי למנוע את הרושם שפוטין התקשר בעקבות הדברים החמים שאמרו נתניהו ונשיא אוקראינה זה לזה מול המצלמות. פוטין ודאי לא רווה נחת מקבלת הפנים האוהדת שקיבל פורושנקו בירושלים, אבל לפחות על פי התדרוך שהועבר לתקשורת הישראלית, זו ממש לא הסיבה שהחליט להתקשר לנתניהו.

לקריאה נוספת בנושא
נתניהו שוחח עם פוטין: "נמשיך לתאם מהלכים בסוריה"
נתניהו לפוטין: "שיתוף הפעולה בסוריה חשוב למניעת תאונות מיותרות"
נתניהו: סיכמתי עם פוטין על הקמת מנגנון למניעת תקריות בסוריה

רוה"מ בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקה. ספטמבר 2015. AP
שיחה שנייה בחודש האחרון. נתניהו ופוטין במוסקבה/AP

אפשרות מעניינת לא פחות היא שהשיחה בין השניים עסקה במה שהתרחש בסוריה ביום ראשון לפנות בוקר - חיסולו של המחבל סמיר קונטאר. ישראל לא נטלה על כך אחריות באופן רשמי ונתניהו נמנע עד כה מלהתייחס לאירוע באופן פומבי, אולם בתקשורת הבינלאומית והערבית החיסול דווח כפעולה ישראלית לכל דבר ועניין. על רקע המעורבות הצבאית ההולכת וגוברת של רוסיה בזירה הסורית, קשה להאמין שפעולה כזו - אם אכן בוצעה על ידי ישראל - נעשתה ללא כל תיאום עם הרוסים.

השיחה בין נתניהו לפוטין הייתה השנייה ביניהם בחודש האחרון. הם שוחחו גם ב-18 בנובמבר, זמן קצר לאחר פיגועי הטרור בפריז, שגרמו לרוסיה להעמיק את קמפיין ההפצצות שלה בסוריה, שלטענת הרוסים מכוון נגד "המדינה האיסלאמית" (דאעש). נוסף על כך, פוטין ונתניהו ערכו שתי פגישות בארבע עיניים בחודשים האחרונים - הראשונה בחודש ספטמבר, אז הזדמן נתניהו למוסקבה, והשנייה בסוף נובמבר, אז שוחחו בשולי ועידת האקלים בפריז. למעשה, נתניהו נפגש ושוחח עם פוטין בחצי השנה האחרונה יותר מאשר עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו בירושלים. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
קבלת פנים חמה. נתניהו ופורושנקו, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

המסר העיקרי של נתניהו לאחר כל שיחה עם פוטין, כמו גם זו שהתקיימה אתמול, הוא עד כמה חשוב ששתי המדינות ימשיכו להיות מתואמות בכל הנוגע לסוריה. לישראל חשוב שהפעילות הצבאית הרוסית במדינה לא תתקרב לגבול הישראלי-סורי ברמת הגולן, ושלא יתבצעו "תקלות מבצעיות" בין שתי המדינות - כפי שקרה לרוסים עם טורקיה, שהפילה מטוס שלה סמוך לגבולה עם סוריה. מנגנון התיאום השוטף מתבצע כבר ישירות על ידי קציני צבא בכירים בשתי המדינות. בצד הישראלי מופקד על הנושא סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן.

נושא נוסף שסביר להניח שעלה בשיחה בין נתניהו פוטין, מלבד פעולת החיסול של קונטאר, הוא ההתקרבות האחרונה בין ישראל לטורקיה. כזכור, בשבוע שעבר פורסם כי המדינות נמצאות על סף חתימת הסכם פיוס ביניהן. המתיחות בין רוסיה לטורקיה היא אחת הסיבות לכך שהטורקים מעוניינים כעת להשלים עם ישראל, שכן רוסיה ביטלה עסקת אנרגיה גדולה עם טורקיה. האלטרנטיבה לעסקה זו נמצאת בגז הישראלי.

הלווייתו של סמיר קונטאר בדאחייה, מעוז חיזבאללה בביירות. רויטרס
קשה להאמין שהחיסול אירע ללא תיאום עם רוסיה. הלוויית קונטאר, שני/רויטרס

רוסיה, לעומת זאת, מהדקת את יחסיה דווקא עם מדינות אחרות בים התיכון, שמהוות משקל נגד לטורקיה: יוון, קפריסין ומצרים. היחסים עם יוון וקפריסין מושפעים ממעורבות רוסית משמעותית בכלכלה של שתי המדינות הללו, ואילו ההתקרבות למצרים נוצרה על רקע הכתף הקרה שהנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי קיבל בתחילת שלטונו מהממשל האמריקני. למעשה, גם החמימות ביחסים בין פוטין לנתניהו הושפעה לא מעט מהמתיחות המתמדת בין ראש הממשלה לנשיא ארצות הברית ברק אובמה. יהיה מעניין לראות בחודשים הקרובים כיצד ההתקרבות לטורקיה, עתה האויבת הגדולה ביותר של פוטין באזורנו, תשפיע על מערכת יחסים זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully