וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: נשים לא יוכלו להשתמש בשם משפחה שונה מבעליהן

17.12.2015 / 20:45

בית המשפט דחתה עתירה לשינוי חוק עתיק ולפיו בני זוג חייבים לשאת את אותו שם משפחה. על אף שלא מצוין שם של מי מבני הזוג יהיה החוקי, 96% מהנשים נושאות את שמות בני זוגן. "בכיתי כששמעתי על ההחלטה"

ראש ממשלת יפן שינזו אבה בפרלמנט היפני במהלך הצעות החוק שלו לביטול המדיניות הפציפיסטית של יפן, 16 ביולי 2015. רויטרס
מנסה למשוך נשים למעגל העבודה. ראש ממשלת יפן שינזו אבה/רויטרס

בית המשפט העליון של יפן דחה אתמול (רביעי) עתירה שקראה לבטל את החוק הדורש מנשים להשתמש באותו שם משפחה של בעליהן בטענה שמדובר בהפרה של החוק ושל זכויות אדם. יפן היא המדינה היחידה מבין שבע המדינות המתועשות (G7) שאוסרת על נשים להחזיק בשם משפחה שונה מזה של בני זוגן.

הקביעה התקבלה במקביל לניסיונותיו של ראש הממשלה שינזו אבה למשוך יותר נשים לשוק העבודה המתכווץ, על אף שמפלגתו השמרנית הייתה נגד שינוי החוק מהמאה ה-19. לטענתה, שמות משפחה נפרדים יהרסו את קשרי המשפחה.

בית המשפט ציין בהחלטתו שצוטטה על ידי סוכנות הידיעות היפנית קיודו כי "זה רק הגיוני שחברי אותה משפחה יהיו בעלי אותו שם". עוד הוא טען כי מצבן של הנשים השתפר לנוכח העובדה שהן יכולות להשתמש בשם נעוריהן בחיי היום-יום והוא קרא לפרלמנט לקיים דיון בנושא.

התקנה אינה מציינת מפורשות איזה שם משפחה נדרש הזוג לבחור, אך בפועל, 96% מהנשים הנשואות נושאות את שם משפחתו של הבעל. רבות מהנשים טוענות כי מדובר בפגיעה בזהות שלהן, בחברה שעדיין נשלטת בידי גברים.

"לא הפסקתי לבכות כששמעתי על ההחלטה", סיפרה קיוקו טסוקמוטו בת ה-80, שהייתה חלק מהתביעה לשינוי החוק. טסוקמוטו משתמשת בשם נעוריה, אולם באופן רשמי היא נשאה את שם משפחתו של בעלה כדי שתוכל להביא ילדים. לדבריה, היא רוצה לשאת את שם נעוריה באופן חוקי. "עכשיו לא אוכל למות כקיוקו טסוקמוטו", אמרה בקול רועד במסיבת עיתונאים שכינסה.

ב-2011, הגישו חמש נשים תביעה לשינוי החוק, שגורם לכך
שעובדות רבות נאלצות להתמודד עם נשיאת שני שמות משפחה – זה של נעוריהן לצרכי עובדה וזה הרשמי בעת שהן נדרשות למלא מסמכים רשמיים. ישנם זוגות שבחרו לא להירשם כנשואים כדי שיוכלו להחזיק בשמות משפחה נפרדים, אך החלטה זו גוררת פגיעה בזכויות ירושה ומשמורת על ילדים.

עוד בוואלה! NEWS:
סטודנט עורר סערה בבריטניה: "אני לא נראה כמו אנס"
זכויות נשים והיפרדות מהנפט: הרפורמות שמתכנן יורש העצר הסעודי
מרוקו: שוחררו שתי נשים שנעצרו בשל חצאיות קצרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully