וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגז, סוריה וגל הטרור: ההכנות לפסגה האזורית עם יוון וקפריסין

16.12.2015 / 13:13

מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד נפגש בירושלים עם מקביליו משתי המדינות כדי לדון בנושאים הבוערים לקראת פסגת המנהיגים שתתקיים בניקוסיה בחודש הבא. בין היתר, מציעה קפריסין שבתור נקודת פתיחה לחידוש המו"מ, ינאמו אבו מאזן ונתניהו על חזונם לשלום במוסדות האיחוד

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בקפריסין,עם נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס.יולי 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ונשיא קפריסין, ביולי האחרון/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

ישראל ממשיכה להדק את שיתוף הפעולה עם יוון וקפריסין: בחודש הבא אמורה להיערך בבירה ניקוסיה פסגה משולשת של מנהיגי ישראל, יוון וקפריסין, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו. כהכנה למפגש, הגיעו היום (רביעי) לירושלים מנכ"לי משרד החוץ של שתי המדינות, וערכו פגישה משותפת עם מנכ"ל משרד החוץ הישראלי, ד"ר דורי גולד. שלושת המנכ"לים דנו בסוגיות המרכזיות שיעלו לדיון בפסגת המנהיגים.

זו הפעם הראשונה שפורום בכיר משותף - ישראלי, יווני וקפריסאי - מתכנס לדון בסוגיות אזוריות. הנושאים שצפויים לעלות בפגישת המנהיגים כוללים שיתוף פעולה אפשרי בתחום הגז הטבעי, ביטחון אזורי לאור המצב בסוריה ובנוסף, תרומה אפשרית של קפריסין ויוון להחייאת תהליך השלום הישראלי-פלסטיני. יש לציין כי רק לפני שלושה שבועות ביקר בישראל ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, ואילו נתניהו ביקר לפני כמה חודשים בקפריסין ואירח בהמשך את נשיא קפריסין בירושלים.

בנושא הגז הטבעי, שלוש המדינות מעוניינות לשתף פעולה לקידום האינטרסים הכלכליים שלהן, אולם המתכונת הטובה ביותר לקידום האינטרסים הללו טרם הוסכמה על הדרגים הבכירים. אחד הרעיונות שנידונו בעבר היה הקמת צינור תת-ימי שיצא ממאגרי הגז של ישראל, ימשיך לקפריסין ויסתיים ביוון. אפשרות אחרת שנידונה היא הנזלת הגז הטבעי הישראלי דרך מתקנים שיוקמו בקפריסין, ומשם העברתו דרך הים ליוון והלאה לאירופה. לקפריסין עתודות גז טבעי משלה, ולכן, בדומה לישראל, חשוב לה לדון גם בדרכי ההגנה על הגז מפני פגיעה של גורמי טרור.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במועצת האו"ם לזכויות אדם, 28 באוקטובר 2015. רויטרס
יציג את חזונו לשלום בבריסל? אבו מאזן/רויטרס

בהקשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני, קפריסין ניסתה בשנה האחרונה לקדם יוזמה דיפלומטית חדשה דרך האיחוד האירופי: להזמין את ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לשאת כל אחד נאום בנושא השלום במוסדות האיחוד האירופי בבריסל, ולהשתמש בנאומים הללו - שבהם יציגו המנהיגים את חזונם לשלום - כנקודת התחלה למשא ומתן מדיני חדש בין המדינות. נתניהו לא פסל את הרעיון.

יש לציין כי ישראל אינה המדינה היחידה שקפריסין ויוון מנהלות איתה דיאלוג מדיני מסוג זה. כפי שדווח השנה בוואלה! NEWS שתי המדינות היווניות מקיימות קשר דומה גם עם מצרים, תחת הנהגתו של הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי. מאז עלייתו של הגנרל א-סיסי לשלטון חלה הידרדרות ביחסי מצרים עם טורקיה, שתמכה באחים המוסלמים במצרים והתנגדה לחזרת הצבא לשלטון. המשבר מול טורקיה גרם למצרים להתקרב ליוון וקפריסין, שתי יריבותיה המסורתיות של טורקיה. כך נוצרה ברית משולשת המהווה משקל-נגד לטורקיה של ארדואן.

מנהיגי יוון, קפריסין ומצרים ערכו בשנה האחרונה כמה פגישות בפורום משולש, בדומה לפגישה המתוכננת עם נתניהו בחודש הבא. ישראל אינה שותפה לפורום הנפרד של היוונים והקפריסאים עם מצרים, אולם קיימות כמה נקודות השקה. כך למשל, יוון וקפריסין נחשבות לתומכות החשובות ביותר של מצרים באיחוד האירופי. כאשר מדינות אחרות באיחוד רצו להטיל עיצומים על משטרו של א-סיסי בעקבות הפלת שלטון "האחים המוסלמים" השתיים פעלו יחד עם מדינות נוספות כדי למנוע זאת. ישראל, מצידה, מילאה תפקיד דומה עבור מצרים אל מול הממשל האמריקני והקונגרס בוושינגטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully