וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

א-סיסי והיוונים: הקואליציה האזורית נגד ארדואן ודאעש

30.4.2015 / 8:35

בפעם השנייה בתוך חצי שנה, נפגשו מנהיגי מצרים, יוון וקפריסין כדי לדון במאבק בטרור ובניצול הגז הים תיכוני. ברקע נמצא חשש משותף מטורקיה, וגם תיאום הולך וגובר עם ישראל

עריכה: גדי וינסטוק

(דאעש מוציא להורג עשרות אתיופים בלוב)

הקואליציה הים-תיכונית שעומדת מול ארדואן: מנהיגי מצרים, יוון וקפריסין נפגשו אתמול (רביעי) כדי לתאם מהלכים בין שלוש המדינות הים-תיכוניות בתחומי הביטחון, המאבק בטרור, הכלכלה ומדיניות החוץ. מדובר בפעם השנייה בתוך כחצי שנה שמנהיגי המדינות נפגשים יחדיו, וזאת במסגרת ניסיון שלהם ליצור חזית מאוחדת אל מול טורקיה, שהפכה עצמה ליריבה וכמעט אויבת של שלוש המדינות הללו. דיפלומט יווני בכיר אמר לוואלה! NEWS כי חלק נרחב מהדיון בין המנהיגים עסק בסוגיות הנוגעות לישראל.

הפסגה המשולשת נערכה בניקוסיה, בירת קפריסין. נשיא מצרים, עבד אל-פאתח א-סיסי, וראש ממשלת יוון החדש, אלכס ציפראס, הגיעו לביקור של יום בעיר כדי להיוועד בשש עיניים עם הנשיא הקפריסאי, ניקוס אנסטסיאדיס. הדיון בין המנהיגים התרכז בסוגיות אזוריות, ובראשן המאבק באיום הטרור של "המדינה האיסלאמית" (דאעש), בדגש על פעילות הארגון בגזרת הים התיכון - החל מצפון סיני ועד לחופי לוב (רק בשבוע שעבר פרסם הארגון סרטון של הוצאה המונית להורג בחופי לוב). דאעש נתפס כאיום ישיר על מצרים, אך פעילותו לחופי הים התיכון מדאיגה מאוד גם את יוון וקפריסין. מבחינת היוונים הסכנה היא כפולה, שכן טורקיה - שכנתה של יוון - מאפשרת לפעילי דאעש לחצות אותה באין מפריע בדרכם לסוריה ועיראק.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי עם ראש ממשלת יוון (משמאל) אלכסיס ציפראס ונשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס (מימין) בפגישה בניקוסיה, 29 באפריל 2015. רויטרס
נשיא מצרים א-סיסי עם ראש ממשלת יוון ציפראס 0משמאל) ונשיא קפריסין אנסטסיאדיס/רויטרס

בהקשר הישראלי, המנהיגים דנו בשתי סוגיות: חידוש תהליך השלום עם הפלסטינים וניצול מרבצי הגז שהתגלו בים התיכון לקידום הזדמנויות כלכליות חדשות באזור. שלושת המנהיגים, ששניים מהם (א-סיסי ואנסטידיס) נחשבים קרובים מאוד לישראל, קראו לחידוש המשא ומתן הישראלי-פלסטיני, במטרה להביא להקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 שבירתה במזרח ירושלים. בהודעת סיכום של הפגישה הודגש גם המאמץ של מצרים לקידום הפסקת אש ארוכת-טווח ויציבה ברצועת עזה.

שיתוף הפעולה המצרי-יווני-קפריסאי, שהחל כבר בסוף 2014, נועד לאפשר לשלוש המדינות ליצור משקל נגד להשפעה השלילית של טורקיה באזור. לקפריסין מחלוקת ארוכת שנים מול טורקיה בנוגע לכיבוש הטורקי של צפון קפריסין, שנכנס לאחרונה לשנתו ה-40. יוון מודאגת מהשאיפות האימפריאליסטיות של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, ומתמיכתו השקטה בארגוני טרור באזור, ואילו מצרים של א-סיסי רואה בטורקיה איום של ממש על יציבותה, בעקבות תמיכתו הבלתי-מסויגת של ארדואן בתנועת "האחים המוסלמים". ההשפעה השלילית של אנקרה גרמה לשלוש המדינות לנסות לפעול במשותף לקידום יציבות באזור, זאת לצד קידום האינטרסים הכלכליים המשותפים של שלושתן.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במהלך נאום באנקרה, 23 במרץ 2015. רויטרס
מצרים רואה בו איום של ממש. נשיא טורקיה ארדואן/רויטרס

כמו כן, יוון וקפריסין נחשבות לתומכות החשובות ביותר של מצרים באיחוד האירופי. כאשר מדינות אחרות באיחוד רצו להטיל עיצומים על משטרו של א-סיסי בעקבות הפלת שלטון "האחים המוסלמים" והנשיא מוחמד מורסי, השתיים פעלו יחד עם מדינות נוספות כדי למנוע זאת. ישראל, יש לציין, מילאה תפקיד דומה עבור מצרים אל מול הממשל האמריקני והקונגרס בוושינגטון. ישראל שותפה גם לרצון של שלוש המדינות הללו לפתח את שוק הגז הטבעי באזור, ובשנים האחרונות נבחנים שיתופי פעולה נרחבים בתחום זה עם כל שלוש המדינות. מבחינה ביטחונית, יחסי ישראל-מצרים נהנים מתקופת שיא, ואילו ישראל ויוון ערכו במשותף כמה תרגילים צבאיים גדולים בשנים האחרונות.

באופן רשמי, ישראל אינה שותפה לברית המשולשת המתהווה בין מצרים, יוון וקפריסין, אולם כל הצדדים מודים כי היא מרוויחה בעקיפין מכינונה של הברית הזו, ויכולה גם לתרום לחיזוק החברות בה.

לפניות לכתב – amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully