וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: זיהום האוויר בחיפה גדל משמעותית בשנת 2014

13.12.2015 / 21:45

לפי עמותת "אזרחים למען הסביבה", בשנה שעברה חלה עלייה של כ-76% בכמות החומרים האורגניים הנדיפים לעומת 2013. עוד נכתב כי חלקה של התעשייה בזיהום גדל

בתי זיקוק נפט חיפה. ערן גילווארג
בתי הזיקוק לנפט בחיפה/ערן גילווארג

בשנת 2014 גדל זיהום האוויר בחיפה - כך טוענת היום (ראשון) עמותת "אזרחים למען הסביבה" לאחר ניתוח של כמה דוחות בנושא שפורסמו לאחרונה. אחד מהם הוא דוח שפורסם על ידי איגוד ערים חיפה, ממנו עולה, כך טוענות מנהלות העמותה, עו"ד ג'מילה הרדל-ואקים וליאורה אמיתי, כי בשנת 2014 חלה עלייה של כ-76% בכמות החומרים האורגניים הנדיפים לעומת 2013.

חומרים אורגניים נדיפים עשויים מתרכובות כימיקליות שמדיפות כמות משמעותית של אדים שחודרים לאטמוספירה ויוצרות זיהום אוויר. לחומרים אלו שימושים רבים כמרכיבים במוצרים שונים כגון דלק, דבק, צבעים, מוצרי קוסמטיקה כמו בשמים ולק לציפורניים, ריחות מלאכותיים כמו מוצרי ריח לרכב ומטהרי אוויר, חומרי בניין, ריהוט ועוד. על אף השוני הגדול בין החומרים, הם מתנהגים באופן דומה באטמוספרה לאחר שנפלטו לאוויר ותורמים ליצירת אוזון בסמוך לפני הקרקע, שהוא מזהם אוויר הפוגע בתפקוד הריאות.

עוד בנושא:
בחיפה חוששים מהתרחבות הזיהום: "הכרזת מלחמה על התושבים"
התכנית המהפכנית למלחמה בזיהום: "אזורי אוויר נקי" בחיפה
דוח: הגורם המזהם ביותר במרכזי הערים – כלי רכב

מבט לחיפה מחוף קריית חיים, אפריל 2015. ראובן קסטרו
מיכל האמוניה במפרץ חיפה/ראובן קסטרו

שני דוחות נוספים שנבדקו הם דוח ממצאי פליטות מזהמים ודוח המפל"ס (מרשם הפליטות לסביבה) של המשרד להגנת הסביבה, שפורסם בעקבות עתירה שהוגשה על פי חוק חופש המידע. מניתוח הדוחות עולה כי בשנת 2014 חלה עלייה בתרומה היחסית של התעשייה לפליטת אותם חומרים מזהמים לאוויר, מ-41% בשנת 2013, ל-51% בשנת 2014.

כמו כן, לטענת פעילי העמותה, חיפה ניצבת במקום הראשון בישראל בפליטת בנזן, תרכובת אורגנית רעילה. המקורות המרכזיים לפליטות הללו הם ייצור חשמל ותעשייה. עוד הם טוענים כי הדוחות מצביעים על כך שהמקור המרכזי של פליטות בנזן בחיפה הוא התעשייה, עם תשעה טון בשנה, התחבורה, עם שישה טון בשנה ותחנות הדלק עם מספר דומה.

בעמותה בדקו גם את נושא ניטור האוויר בחיפה ומצאו כי בשלוש שכונות הופסקו הדיגומים כליל כבר בשנת 2013, על אף שהדיגומים הקודמים הראו חריגות מערכי היעד. "הערכה של הנתונים הקיימים מראה תמונה של ירידה חלקית בלבד בחלק מהמזהמים", נמסר מהעמותה. "ב-48 נקודות דגימה נראית מגמת עלייה ברמת המזהמים, ב-58 נקודות נראית מגמת ירידה, ואילו ב-33 נקודות לא ניתן לקבוע בגלל נתונים חלקיים", מסרו.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "כפי שהתחייב השר להגנת הסביבה, עם פרסום התוכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה יפורסם בתחילת חודש ינואר דוח רבעוני ובו כל הפעולות והנתונים העדכניים ביותר שנאספו במהלך הרבעון כמו גם לוחות הזמנים לרבעון הבא. כחלק מהתכנית הלאומית המשרד הכפיל את הדיגומים במפרץ חיפה וכל הפרטים יפורסמו במסגרת הדוח הרבעוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully