וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא צבר לכל דבר": צה"ל מגייס אתיופי שנולד בארץ כעולה חדש

13.12.2015 / 12:00

רועי דגו, בן 17 מכרמיאל, גילה כי עליו לעבור קורס עולים חדשים עם גיוסו - על אף שכבר שובץ לגיוס קרבי. כשפנה ללשכת הגיוס ביקשה ממנו המוקדנית להוכיח שהוא יליד הארץ. הח"כית לשעבר תמנו-שטה: "לא נאפשר למצב הזה להימשך. זו פגיעה בזכות לשוויון". צה"ל לא הגיב

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: ניר חן
רועי דגו, יליד הארץ שצה"ל מתעקש לגייס כעולה חדש. דצמבר 2015. פייסבוק, אתר רשמי
"למה בגלל שצבע העור של ההורים שלי שונה אני צריך לקבל יחס מיוחד?". רועי דגו/אתר רשמי, פייסבוק

רועי דגו, בן 17 מכרמיאל, סיים את מיוני הצו ראשון עם נתונים גבוהים וחיכה למועד הגיוס ליחידה קרבית. אלא שהוא הופתע לגלות שתאריך הגיוס שלו נדחה למועד גיוס עולים שם יהיה עליו לעבור קורס שרק לאחריו יעבור מיונים ליחידה המבוקשת. כיליד הארץ להורים שעלו מאתיופיה בנעוריהם, הוא חש שנעשה לו עוול. "אף אחד לא יכול להבין את ההשפלה", הסביר דגו, שהתקשר למוקד הגיוס, שם הסבירה לו המוקדנית שהוא מתגייס לקורס עולים חדשים. "הסברתי לה שאני לא עולה חדש, אבל התגובה שלה הייתה מעליבה, היא אמרה 'בסדר תתגייס לקורס ואז תהיה קרבי כמו כולם, זה לא סיפור'".

למרות התעקשותו, המוקדנית ביקשה ממנו להוכיח שהוא יליד הארץ. "למה לעזאזל אני צריך להוכיח למערכת ולמדינה שאני מוכן לתת את החיים שלי למענה, שנולדתי בארץ? שמגיע לי יחס שווה כמו לחברים הלבנים שלי? למה בגלל שצבע העור של ההורים שלי שונה אני צריך לקבל יחס מיוחד?", תהה דגו. "שני ההורים שלי, ברוך השם, אנשים עובדים, אבא שלי שירת בצנחנים ואמא שלי שירתה כמורה חיילת, למה אני צריך לעבור קורס לעולים חדשים?".

עוד בוואלה! NEWS:
אוהד בית"ר שהותקף: "הם יצאו עם שרשראות, פטיש, לום וסכינים"
נער בילה עם חבריו במדורה ונשרף בכל חלקי גופו: "הפך ללפיד חי"
ישראלי בן 23 נהרג בתאונת דרכים בארגנטינה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לבקש מרועי להציג הוכחות שהוא יליד הארץ זה אבסורד". תעודת הזהות של דגו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אם יש לך את גוון העור, תישאר עולה נצחי", אמרה בעצב אמו של דגו, יעל. "רועי נולד, גדל והתחנך פה בארץ, צבר לכל דבר, הוא הכי ישראלי שאני מכירה בעצם ובתעודת הזהות שלו כתוב שהוא נולד בישראל", הסבירה.

היא סיפרה כי את השינוי במועד הגיוס גילה בנה כאשר בדק את סטטוס הגיוס שלו ושם לב לשינויים בתאריכי הגיוס. "הוא התקשר לברר מה קורה עם זה, אמרו לו שהוא יעשה קורס עולים ואחרי שהוא יראה קצין מיון מחדש אז יחליטו איפה הוא ישרת", סיפרה אמו.

בשלב זה, כאמור, הסביר דגו למוקדנית שהוא לא עולה חדש אלא יליד הארץ, ונדרש להוכחות. "האבסורד הוא שהיא דרשה ממנו להוכיח שהוא יליד הארץ. אנחנו כמשפחה תוהים האם מערכת המחשוב בצה"ל פועלת בצורה כזאת שכל מי שיש לו שורשים אתיופים זה מערכת אחת והמערכת השנייה זה כל השאר שהם ילידי הארץ?", תהתה אמו. "כי לבקש מרועי להציג הוכחות שהוא יליד הארץ זה אבסורד, הרי לצה"ל יש את כל הנתונים והמסמכים מהצו הראשון והמיונים ועכשיו הוא נדרש להוכיח שהוא ישראלי?", אמרה יעל שתהתה מדוע נער ישראלי שגדל בישראל נתקל בסיטואציה כזאת. "זה לא נתפס, יש משהו מעוות במערכת הזאת".

תופעה מוכרת

"הוא חטף סטירה, כי הוא הבין שמה שעושה אותך עולה זה הצבע שלך ולא משנה אם אתה יליד הארץ או לא - זה משהו נצחי"

בניגוד לרועי, הוריו לא היו מופתעים משיוכו לקורס העולים. "זה לא חדש לנו, רועי גדל בבית שבו הדיונים החברתיים, ולא משנה באיזה קשת, הם חיים ותוססים. הוא שמע וראה שאנחנו מדברים על הנושאים של גיוס לעולים, אבל פתאום שזה הגיע אליו הוא חטף סטירה, כי הוא הבין שמה שעושה אותך עולה זה הצבע שלך ולא משנה אם אתה יליד הארץ או לא - זה משהו נצחי", אמרה.

"אני עליתי לארץ בגיל עשר וחצי, אביו עלה בגיל 13, רוב חיינו אנחנו חיים פה. אני לא חושבת אבל אני בטוחה שאני ישראלית ולא אתיופית, כל הזיקה שלי היא לאדמה הזאת, לארץ הזאת, לעם הזה, לחברה הזו", הוסיפה.

"בגלל שאני לא מופתעת, אז אני לא בשוק ולא בכעס", היא הסבירה והתייחסה למחאת יוצאי אתיופיה בקיץ האחרון. "שוב, זה היה מוכר לי, אבל את סטירת לחי חטף הבן שלי רועי. אני יודעת שכחלק מהזעקה שהייתה בקיץ האחרון, הנוער יצא ואמר 'תכירו, אנחנו חלק מהחברה הישראלית'. המחאה שהייתה בקיץ לא פרצה רק בגלל היחס של השוטרים לנוער שלנו, אלא גם בגלל היחס של צבא הגנה לישראל. הגיע הזמן שיקלטו שיש פה נערים בארץ ואין צורך להפריד ביניהם, דווקא ביום הגיוס שלהם. אם רועי למד והתחנך עם החברים שלו, אני לא מצפה שעכשיו יזכירו לו מי הוא ומה השורשים שלו בגלל גיוס לצה"ל".

"פגיעה אמתית בזכות לשוויון"

חרף ההתעקשות של לשכת הגיוס במקרה של דגו, נראה כי בצה"ל הבינו שהמסלולים הנפרדים ליוצאי הקהילה האתיופית אינם הכרחיים. בחודש שעבר התקיים מפגש בין נציגים במשרד הכלכלה לנציבות שירות המדינה על מנת לקדם את שילובם של יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית. במפגש דנו נציגים של משרד ראש הממשלה ובכירים בקהילה האתיופית ובצה"ל על סגירת המסלולים הנפרדים והייחודיים ליוצאי הקהילה האתיופית וראש הממשלה צפוי לאשר בזמן הקרוב את סגירתם של שישה קורסים במסלול המדובר.

חברת הכנסת לשעבר פנינה תמנו-שטה, שנאבקה בשנתיים האחרונות לסגירת המסלולים והקורסים המדוברים, אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי היא החלה את מאבקה מול ראש אכ"א לשעבר, אלוף במיל' אורנה ברביבאי, ומול ראש אכ"א הנוכחי, אלוף חגי טופולבסקי, שרק לפני שבועיים התחייב בדיון עם משרד ראש הממשלה שהמסלולים הנפרדים ייסגרו לאלתר, למעט קורס אמי"ר (שמסייע לחיילים אתיופים להשתלב בתפקידים בכירים יותר - ד"י), שייסגר הדרגתית עד שנת 2017.

"לצערנו המקרה של רועי לא מעיד על היוצא מן הכלל אלא על זימונים קבועים לבני הקהילה שמחריגים אותם מאחרים", אמרה תמנו-שטה. "לא נאפשר למצב להמשיך במתכונת הנוכחית והצבא יצטרך להוציא לפועל הלכה למעשה את ההחלטות האחרונות שלו במסגרת החלטת הממשלה האחרונה שכל מהותה לסגור לאלתר את הקורסים המבדלים. יש פה פגיעה אמתית בזכות לשוויון של צעירים, שגם אם זו לא מטרת צה"ל, הרי שזו התוצאה בפועל. אסור שתעודת הזהות של מיטב בניה ובנותיה של יוצאי אתיופיה יהיה מוצאם וצבע עורם".

בדובר צה"ל סירבו להתייחס לפרטי המקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully