וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה מדעי: ככה תנצחו ב"אבן, נייר או מספריים"

14.12.2015 / 10:11

ניסוי שנערך לאחרונה באוניברסיטת ז'יאנג וונג בג'ג'יאנג, סין, גילה ששחקנים שמנצחים במשחק הראשון נוהגים לשמור על הבחירה שלהם, בעוד המפסידים בדרך כלל נוטים לשנות את בחירתם

נערה התחמקה מדו"ח אחרי שניצחה שוטר באבן,נייר ומספרים/תיעוד ברשתות חברתיות

בסרטון- צעירה מנצחת שוטר ב"אבן,נייר או מספרים" ומתחמקת מדוח

במשך שנים, ניסו טובי המוחות להבין כיצד לנצח ב"אבן, נייר ומספריים". טוב, נו, יכול להיות שטובי המוחות התעסקו בדברים מעט נשגבים יותר, ובכל זאת - ניסוי שנערך לאחרונה באוניברסיטת ז'יאנג וונג בג'ג'יאנג, סין, סיפק ממצאים מעניינים בנושא.

מספר מחקרים תיאורטיים שנערכו בשנים עברו גרסו כי באופן תיאורטי בלבד, כדי לנצח ב"אבן, נייר ומספרים" לאורך זמן, מוטב לבחור את האסטרטגיה באופן אקראי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא שכשהחוקרים באוניברסיטה השלימו את הניסוי, במהלכו חילקו 72 סטודנטים קבוצות של 12, וגרמו להם לשחק 300 משחקים אחד מול השני - הם גילו שמרבית המנצחים במשחק הראשון נוהגים לשמור על הבחירה שלהם גם במשחק הבא (נניח, אם שחקן כלשהו ניצח באמצעות אבן, הוא יישאר עם אבן) - בעוד המפסיד בדרך כלל יחליף את הבחירה שלו במשחק הבא (אם בחר במספריים, יחליף לנייר או לאבן). כלומר - כדי לנצח עליך לשמור על הבחירה שלך לאורך זמן.

עקבו אחרי "אסור לפספס" בפייסבוק

עוד באותו נושא

צפו ולימדו: ככה משתיקים בריון אלים בשתי שניות

לכתבה המלאה

רוצים הסבר טיפה יותר מעמיק? בבקשה

בדרך כלל שחקן א' ושחקן ב' בוחרים כל אחד אפשרות בצורה אקראית. אם שחקן א' בוחר אבן ושחקן ב' בוחר נייר - אז א' מפסיד. בסיבוב הבא, שחקן א' יכול לשער ששחקן ב' יבחר שוב בנייר ולכן הוא יבחר במספריים בכדי לנצח אותו. בסיבוב שלאחר מכן, בגלל ששחקן ב' הפסיד, שחקן א' יכול להניח ששחקן ב' ישתמש באופציה הנוספת - מספריים - ולכן שחקן א' יבחר באבן וינצח שוב.

אם עוברים לשלב התיאורטי, אזי הדרך המתמטית ביותר לשחק אבן-נייר או מספריים, היא באמצעות בחירת אסטרטגיה רנדומלית. מכיוון שיש שלוש אפשרויות לתוצאה - ניצחון, הפסד או תיקו - ולכל אחת מאופציות הבחירה יש אופציה נגדית שיכולה לנצח אותה או להפסיד לה ומכיוון שלשחקן לא אכפת איזו אופציה תוביל אותו לניצחון, ההגיון גורס שיש לבחור באבן, בנייר או במספריים - כל אחד מהם בשליש מהפעמים. תפיסה זו נקראת בתורת המשחקים "שיווי משקל נאש".

למרות ש"שיווי משקל נאש" אמורה להיות האסטרטגיה הטובה ביותר במשחק, החוקרים מצאו בניסוי שלהם תבנית אחרת לגמרי שמובילה לניצחון. לאחר המשחק ההמוני שהם ערכו הם גילו שמרבית הסטודנטים אכן בחרו בכל אחת מהאופציות כשליש מהפעמים, אבל במבט מעמיק יותר הם הבחינו בתבנית מוזרה. הם גילו שמנצחים נוהגים לשמור על הבחירה שלהם ולא להחליפה ואילו מפסידים משנים בחירות ועוברים לאופציה הבאה. מהלך זה נקרא בתורת המשחקים "תגובה מותנית", והחוקרים אמרו כי בכוונתם להמשיך להתעמק בה גם בעתיד. יחד עם זאת, הם ציינו כי ניתן כבר בעת לנצל את הידע הזה בכדי לנצח יותר במשחקים של אבן-נייר או מספריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully