וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנחלים תקפו שוטרים שהתחפשו לפלסטינים - וזוכו מאשמה

9.12.2015 / 9:00

התקרית אירעה באזור חברון באוקטובר 2012, אז התחזו שוטרים סמויים לפלסטינים והתקרבו להתנחלות סוסיא. כשזיהו אותם מתנחלים רעולי פנים, הם הורו להם לעזוב את השטח, וכשסירבו - היכו אותם. השופטת זיכתה שלושה מתוך ארבעת הנאשמים ומתחה ביקורת קשה על המשטרה

מסתערבים עוצרים פלסטיני במהלך הפרות סדר בבית לחם  6 בנובמבר 2015. רויטרס
מסתערבים בפעולה/רויטרס

בית משפט השלום בירושלים זיכה לאחרונה שלושה צעירים מאזור חברון, בסמוך להתנחלות סוסיא, שהואשמו בתקיפת שוטרים שהתחפשו לפלסטינים. לפי כתב האישום, באוקטובר 2012התקרבו השוטרים להתנחלות במטרה שהמתנחלים יתקפו אותם.

המבצע החריג של המשטרה התרחש על רקע סדרת אירועים שבמהלכם רעולי פנים תקפו פלסטינים באזור חברון. במשטרה קיוו כי תקיפת השוטרים המחופשים תוביל להעמדתם לדין של התוקפים. אלא שלאחרונה זוכו שלושה מתוך ארבעת הנאשמים בבית המשפט, תוך שהשופטת חגית מאק קלמנוביץ' מתחה ביקורת חריפה על הפעילות המשטרתית והגדירה אותה כ"פרובוקציה".

עוד בוואלה! NEWS:
מועדון ה-20: כך ייראה אגף ה-VIP שנבנה לאסיר אולמרט
מחדל בריחת האסיר: מפקד המחוז יינזף; מפקד הכלא צפוי להיות מודח

מדובר במבצע משטרתי חריג שאושר על ידי מפקד חטיבת יהודה דאז. שני שוטרי סיור מחטיבת ש"י התחפשו לפלסטינים והגיעו מלווים בחמור לשטח חקלאי הסמוך להתנחלות סוסיא. על פי כתב האישום, אחד המתנחלים עמיחי זוארץ הגיע למקום עם פנים מכוסות, וביקש מה"פלסטינים" לעזוב את המקום – אולם המסתערבים סירבו לעשות כך.

לאחר שאלה סירבו לעזוב את המקום, לפי כתב האישום, התקשר זוארץ לשלושת הנאשמים הנוספים: שמעון בן גיגי, דוד פופקו, ואילן יאן וינלדה – ואלו הגיעו למקום והחלו לתקוף את השוטרים המסתערבים. עוד עולה מכתב האישום כי בהמשך, לאחר שאחד מהשוטרים הוכה באמצעות מקל, הזדהו המסתערבים כשוטרים וריססו לעבר הקבוצה גז מדמיע.

"כל תקלה קלה הייתה גורמת להסלמה"

אף שצמד המסתערבים הזדהה, בן גיגי יידה אבן לעברו של אחד מהם, ושלושת הנאשמים הנוספים נמלטו מהמקום – עד שנתפסו מאוד יותר. האירוע כולו תועד, הן על ידי התוקפים והן על ידי המשטרה, שהגישה את הצילומים לבית המשפט. עוד דווח במהלך המשפט כי אחד השוטרים במהלך האירוע.

השופטת מאק קלמנוביץ' הרשיעה את בן גיגי בתקיפה, מאחר שזה יידה אבן לעבר המסתערב טרם שזה הזדהה כשוטר, אך זיכתה את יתר החשודים מעבירות שונות של תקיפה, איומים והתפרעויות. השופטת קלמנוביץ' זיכתה את השלושה בשל היעדר הוכחות המעידות כי השתתפו בתקיפה, וקבעה כי לא היו מעורבים באירועים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"לא ניתן שלא לתהות על כך שתכנון המבצע העמיד בסכנה ממשית את שלומם ואף את חייהם של השוטרים", כתבה השופטת קלמנוביץ', "כל תקלה קלה, התפתחות לא מתוכננת, אי הבנה בין המעורבים שהייתה גורמת להסלמה והימצאות של נשק חם בידי התוקפים עלולה הייתה להעמיד בסכנה של ממש את שלומם של השוטרים ושל כלל המעורבים באירוע".

עוד הוסיפה השופטת קלמנוביץ' כי "יש ממש בטענות הנאשמים בנוגע להתנהלות החריגה של השוטרים אשר גרמה לתחושת סכנה אצל הנאשמים. עם זאת, גם המצב שנוצר לא הצדיק תקיפת שוטרים ולכן טענת 'הגנה מן הצד' אינה קיצונית עד כדי זיכוי הנאשמים בגינה אולם יש להביאה בחשבון לעניין העונש".

בדבריה, תקפה השופטת קלמנוביץ' את התנהלות המשטרה במבצע החריג: "הראיות מצביעות על כך שהאירוע המבויים היה אכן אירוע פרובוקטיבי. מדובר בנסיבות שיש בהן כדי לעורר חשד ממשי במיוחד על רקע אירועי טרור שהיו באזור. התנהגות השוטרים עם הגעת הנאשמים למקום, מצביעה על תגובה בלתי אופיינית של השוטרים הנערכים להיתקלות ונראים כ'חותרים למגע' מול הנאשמים".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully