וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל שיעורי האבטלה והאטת הצמיחה: 776 אלף ילדים עניים בישראל

הקיצוץ בקצבאות הילדים, האטת הצמיחה ושיעורי האינפלציה העלו, לפי דוח העוני של המוסד לביטוח לאומי, את מספר העניים ליותר מ-1.7 מיליון והציבו את ישראל במקום השני מהסוף במדינות ה-OECD. משפחות עובדות רק הפכו לעניות יותר ומצבם של חרדים וקשישים החמיר

עריכה: ניר חן, צילום: רוני כנפו

יותר מ-1.7 מיליון בני אדם בישראל חיים מתחת לקו העוני, בהם יותר מ-776 אלף ילדים - כך עולה מדוח העוני והפערים החברתיים לשנת 2014 של המוסד לביטוח לאומי שהתפרסם הבוקר (רביעי). הנתונים מצביעים על כך ששיעורי העוני בישראל הם בין החמורים בקרב המדינות המפותחות. יחד עם זאת, מהדוח עולה כי חלה עלייה קלה בלבד בשיעורי העוני בישראל לעומת השנים הקודמות.

את העלייה בשיעורי העוני מייחס מחבר הדוח, פרופ' דניאל גוטליב, סמנכ"ל מחקר ותכנון במוסד, להאטת הצמיחה, שיעורי אבטלה ואינפלציה נמוכים. עוד מסביר גוטליב כי בשנת 2014 נמשכה העלייה במחירי הדירות והשכירות והוחמרו עומק העוני וחומרת העוני, בין היתר עקב
הקיצוץ בקצבאות הילדים, שנכנס לתוקף באוגוסט 2013.

מנתוני המוסד עולה כי יחיד עם הכנסה חודשית הנמוכה מ-3,077 שקל ייחשב עני, וכך גם זוג שהכנסתו נמוכה מ-4,923 לחודש. משפחה בת חמש נפשות שהכנסתה החודשית נמוכה מ-9,230 שקל, תחשב ענייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הדוח, שיעור המשפחות העניות בישראל עלה מ-18.6% ב-2013 ל-18.8% ב-2014, וכך עלה גם שיעור האנשים העניים מ-21.8% ל-22% בקרב האוכלוסייה ובקרב ילדים מ- 30.8% ל-31%. בפועל מדובר ב-444,900 משפחות, 1,709,300 בני אדם, בהם 776,500 ילדים עניים. יחד עם זאת, רמת החיים, במונחים של הכנסה כספית חציונית פנויה לנפש תקנית, עלתה ב-2.4% בשנת 2014, וכך גם קו העוני הנגזר ממנה.

נקודה מטרידה נוספת שעולה מן הדוח, היא מצבן של משפחות עובדות שחיות בעוני. הדוח לא נושא עמו בשורה בהקשר הזה, שכן בשנת 2014 חלה עלייה בשיעור העוני של משפחות עובדות מ-12.5% ל-13.1%, לאחר ירידה קלה בשנת 2013. הדוח מסביר את הנתונים בירידה בשיעורי התעסוקה וכן בגידול בשיעור המשפחות שיש בהן מפרנס אחד מ-29.5% ב-2013 ל-30.2% ב-2014.

שתי אוכלוסיות נוספות שבהן עלה בשנה שעברה שיעור העוני, הן של קשישים וחרדים. בקרב הקשישים הוא עלה מ-22.1% ל-23.1%, ובקרב חרדים, שיותר ממחציתם עניים, חלה עלייה נוספת שהגיעה ל-54.3%, נתון המצביע על כך שהגידול בכמות החרדים שהצטרפו לשוק העבודה באותה שנה לא הותיר את חותמו. כמו כן, בדוח מצוין כי שני-שליש מהילדים החרדים חיים בעוני.

העניים נהיו עניים יותר

עוד מצביע הדוח על כך שהעניים ב-2014 נעשו עניים יותר, כשהמדדים לעומק העוני - הפער הממוצע מקו העוני להכנסות העניים - עלה בכ-6% (מ-32.8% ל-34.6%) ב-2014, והמדד לחומרת העוני - המעניק משקל הולך וגדל למשפחות ככל שהן עניות יותר - עלה בשיעור של כ-10% בכלל האוכלוסייה.

לטענת מחברי הדוח, על אף הקיצוץ בקצבאות הילדים, שיעור העוני של משפחות עם ילדים עלה בפחות מאחוז, מ-23% בשנת 2013 ל-23.3% ב-2014. בקרב משפחות חד-הוריות תחולת העוני אף ירדה מ-27.5% ב-2013 ל-25.1% ב-2014, למרות הקיצוץ. ההסבר לכך נעוץ בגידול ניכר בשיעורי התעסוקה שחל בשנתיים האחרונות וכן עקב ירידה מתמשכת במספר הילדים במשפחה, בעיקר בקרב האוכלוסייה הערבית.

בהשוואה בינלאומית ממשיכה ישראל לעמוד במקום גבוה בסולם המדינות של ה-OECD בממדי העוני והאי-שוויון הגבוהים. ישראל ניצבת במקום השני מהסוף, כשאחריה מקסיקו בלבד. כך גם מצבה של ישראל בהשוואת שיעורי העוני בקרב ילדים - 24.9% בישראל, מול ממוצע ה-OECD שעומד על 12.9%.

ח"כ חיים כץ, הכנסת, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"אנו נמגר את התופעה המעוותת שבה מי שעובד לא מסיים את החודש". שר הרווחה/נועם מושקוביץ

שר הרווחה חיים כץ מסר בתגובה לדוח כי "בתקציב הנוכחי העלנו את קצבאות הזקנה לקשישים המקבלים הבטחת הכנסה ויצרנו כלי לצמצום עוני בין-דורי בדמות מענק חסכון לכל ילד - צעדים שיפחיתו את ממדי העוני. אנו נמגר את התופעה המעוותת שבה אנשים המשתלבים בשוק העבודה הם עניים ולא מצליחים לסיים את החודש. המדינה מחויבת לתמוך באוכלוסיות המוחלשות ולספק בטחון למי שמסיבות מוצדקות אינו מסוגל לעבוד. האחריות הגדולה ביותר של המדינה היא להעניק לאדם העובד יכולת השתכרות מכובדת. עוני זו לא גזרה ועם תכנון נכון נוכל למתן את שיעורי העוני בישראל".

נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין, הביעה מחאה על הנתונים. "נתוני הדוח מזעזעים כרגיל, אך אינם מפתיעים", אמר. "העניים בישראל לא מעניינים מספיק את הממשלה שמזניחה את הטיפול בעוני ומשקיעה את כל מרצה ומשאביה בקידום העשירים ומעמד הביניים בלבד. אך סבלם של מאות אלפי קשישים, ילדים ומשפחות שקורסות תחת הנטל, הוא לא רק בושה אלא איום ממשי על חוסנה החברתי של מדינת ישראל. הממשלה חייבת להתעשת ולהציג תכנית מקיפה לצמצום העוני עם יעדים ברורים ומשאבים מתאימים", הדגיש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully