וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבסורד: ועדות רפואיות של הביטוח הלאומי - במבנה לא נגיש לנכים

למרות החוקים והתקנות בנושא, ועדות רפואיות של המוסד, שנועדו לאנשים בעלי מוגבלויות, מתקיימות במקום קשה להגעה ולהתניידות. "זה מתיש מאוד, לוועדות לא מגיעים אנשים בריאים"

המוסד לביטוח לאומי. ראובן קסטרו
המוסד לביטוח לאומי/ראובן קסטרו

אם עד כה נודעו הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי בשל התנהלותן הקשוחה, כעת נראה כי גם הגעה פיזית לוועדה יכולה להוות אתגר לא פשוט, על אחת כמה וכמה עבור בעלי מוגבלויות. "חיפשתי את המקום במשך שעה בשכונה בבאר שבע כשהחושך כבר ירד. לא היה שלט ואנשים לא ידעו על מה אני מדבר", תיאר מ' את החוויה שעבר עם הגעתו לוועדה שאליה זומן באחרונה בשל בעיות בעיניו, הפוגעות בתפקודו היומיומי.

מ' איתר את הכתובת האמורה מבעוד מועד, אך כשהגיע למקום גילה שאין שם בניין של המוסד לביטוח לאומי. "הגעתי אחר הצהריים לכתובת האמורה אך התקשיתי למצוא את הבניין, שכן המספר שנתנו לא מופיע ברצף הבניינים", סיפר. "בין כל הבעיות יש לי גם בעיות ברגליים, וכל ההליכה הזו הייתה מתישה מאוד, עד שאדם שראה אותי אבוד הציע שאנסה בשביל שנסתר מהעין ואז הגעתי לבניין המתאים. למה לא להציב שלטים שמכוונים למקום?".

הפתעה נוספת ציפתה למ' כשהגיע לדלת הבניין הישן, ואז ראה דף מודפס, מודבק ברשלנות ונושא את הכיתוב "המוסד לביטוח לאומי". בהודעה נכתב: "היום אמורה התקיים כאן ישיבה של ועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי. הישיבה נערכת במרפאת העיניים בדירה 20, בקומה הראשונה. המוזמנים מתבקשים להיכנס בדלת הזאת ולעלות קומה אחת במדרגות. נא לא לפנות לשכנים!".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השלט שבו נתקל מ' בכניסה לקליניקה בבאר שבע/מערכת וואלה!, צילום מסך

מ' סיפר כי ללא עזרתו של אדם שעבר במקום לא היה מצליח לעלות לבדו במדרגות ולהגיע למקום שבו התקיימה הוועדה. "ממתי ועדה מתקיימת בקליניקה פרטית של אדם?", תהה. "מדובר בוועדה רפואית, ואל ועדות רפואיות לא מגיעים אנשים בריאים. אז כיצד ייתכן שמקיימים ועדה במקום שבו לאנשים קשה להגיע, שלא לדבר על נכים שפשוט אין להם את האפשרות להגיע".

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות שחוקק בשנת 2005 קובע כי כל מקום ציבורי או מקום המעניק שירות לציבור חייב בנגישות פיזית, וכן בהנגשת השירותים בתוך המבנה. הנגשת השירותים נכנסה לתוקפה באוקטובר 2013 וקובעת כי המקום המעניק אותם חייב בשילוט, בתרגום מסמכים ובאלמנטים נוספים. בשל הקשיים והמורכבות בהנגשת מבנים קיימים, הוחלט כי יישום החוק יתבצע במשך כמה שנים.

בתוך כך, מקומות ציבוריים קיימים, הנמצאים בבעלות רשות ציבורית, כמו רשות מקומית ומשרדי ממשלה, יונגשו עד נובמבר 2021. כמו כן, מקומות ציבוריים בבעלות אחרת, כמו עסק או עמותה, יונגשו עד נובמבר 2017. מבנים המעניקים שירותים ציבוריים, בין אם ניתנים על ידי רשות או על ידי גורם אחר, יונגשו עד נובמבר 2017.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המדרגות בקליניקה שבה נערכה הוועדה בבאר שבע/מערכת וואלה!, צילום מסך

לארגון "בזכות", המרכז לזכויות אנשים עם מוגבלות, מגיעות פניות רבות העוסקות בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי. "ידוע שהמעמד בפני ועדה רפואית אינו נוח מלכתחילה, ואנשים נדרשים לעבור מבדקים מביכים ולעיתים ישנה תחושה של חקירה", אמרה מנכ"לית הארגון, אסתר סיוון. "הגעה מסורבלת ובלתי נגישה גם אינה חוקית וגם תורמת לתחושת אי-הנעימות הכרוכה בבדיקה", הוסיפה.

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר בתגובה: "אנו מודעים לבעיות הנגישות בקליניקה המדוברת, ודואגים להפנות את כל מי שעלול להתקשות בניידות לקליניקה נגישה. אנו מתנצלים על הטעות בזימון לקליניקה הלא נגישה במקרה זה. יש לציין, כי ההתקשרות עם הקליניקה המדוברת מסתיימת ב-1 בינואר 2016".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully